Blogeři - cesta pro firemní marketing?

12. ledna 2017 v 8:00 | Standa |  Úvahy
Blogování se podle všech náznaků nezadržitelně komercionalizuje. Firmy oslovují čím dál víc blogerů ke spolupráci a noví blogeři si už předem zakládají blog s očekáváním, že budou takové nabídky dostávat. Zdá se ale, že blogeři z Blog.cz stojí stranou tohoto trendu, a Blog.cz tak představuje poslední ostrůvek "nekomerční svobody". Čím si to lze vysvětlit a bude tomu tak navždy?


Četl jsem kdysi článek Nová cesta pro firemní marketing: blogeři (je z února 2016 - alespoň vidíte, s jak velkým odstupem vznikají články pro tento blog :D), v němž se to popisuje jako nezpochybnitelný trend. Píše se v něm, že "počet fanoušků blogerů a blogerek rok od roku stoupá. Nejpopulárnější z nich sleduje i několik tisíc lidí. To si začínají uvědomovat také firmy. Blogy pro ně mají slibný marketingový potenciál, proto se mnohé společnosti čím dál tím častěji v rámci svých PR kampaní obracejí právě k blogerskému světu."

Tato tvrzení jsou dokládána na výsledcích jakéhosi průzkumu, podle něhož "nabídku ke spolupráci loni (v r. 2015, poznámka - Standa) zaznamenalo 85 procent z oslovených blogerů a blogerek". To mi přijde jako úplně neuvěřitelné číslo, a osobně se domnívám, že do průzkumu nemohli být zahrnuti žádní blogeři z Blog.cz, protože by ta čísla vyšla úplně jinak - výrazně nižší.

Tématu blogerů a placené spolupráce se značkami jsem se na tomto blogu v minulosti opakovaně věnoval - například v článku Nabídl vám někdo spolupráci? V anketě pod článkem se ukázalo, že nabídku ke spolupráci dostalo jen malé množství blogerů, a bez zajímavosti není ani nemalý počet těch, kteří nabídku sice dostali, ale odmítli ji. Nejvíce hlasů se ovšem sešlo u odpovědi "žádnou nabídku jsem nedostal, ale chtěl/a bych to". Ukazuje to, že už tehdy (článek byl z října 2015) v blogerech na Blog.cz rostl zájem o placenou spolupráci, který však není podpořen ze strany značek? Přehlíží velké značky blogery z Blog.cz, nebo je naprostá většina blogerů na Blog.cz skutečně "zarytě nekomerčních"?




Názory blogerů z Blog.cz na placenou spolupráci se značkami jsou dlouhodobě poměrně neměnné. Většina blogerů z Blog.cz se domnívá, že každý má právo si na svém blogu zveřejňovat co chce, a pokud si někdo prostřednictvím svého blogu přivydělá nějaké peníze, není na tom nic špatného. Vždyť spojit svůj koníček s prací - co může být lepšího? řekne si většina lidí. Nevraživost blogeři cítí pouze vůči blogerkám, které jsou "zaprodané na první pohled" a které se věnují na svém blogu kosmetice a módě - převažuje názor, že takových blogů je příliš a běžný návštěvník bez zájmu o tato témata nedokáže tyto blogy od sebe oddělit.

Beauty a fashion blogy jsou právě těmi, které se značkami spolupracují nejvíc. Nejúspěšnější beauty a fashion blogerky už se dnes můžou chlubit statisíci fanoušky, spoluprací s velkými značkami, velkými výdělky i popularitou, která si nezadá s tradičními celebritami. Na Blog.cz je fashion a beauty blogů ovšem naprosté minimum - z celkového počtu 1,4 milionu blogů na Blog.cz vím momentálně asi o 30 kvalitních fashion a beauty blozích, které stojí za pozornost. To je na Blog.cz skutečně jen jako kapka v moři a zdá se, že všechny ostatní fashion a beauty blogy fungují buď na službě Blogger.com, nebo na vlastní doméně.

Pokud se kupříkladu podíváte na blogerky, které příspívají na web Krásná.cz, všechny do jedné měly v minulosti blog na Blog.cz. Dnes už jich blog na Blog.cz má jen několik z nich, a zbytek bloguje na vlastní doméně, nebo na webu Blogger.com, který se v průběhu času stal hlavní platformou všech blogů, které se věnují kosmetice a módě. To podporuje mou domněnku, že drtivá většina blogů na Blog.cz je čistě nekomerčních, a ti, kteří chtějí na svém blogu vydělávat, dříve nebo později z Blog.cz odejdou.

Do jisté míry se tak splnil sen, který kdysi dávno měli kritici vysmívaných teenagerských blogísků: za růžovými blikajícími blogy trhnul čas oponou a dávno se na ně zapomnělo (byť jsou občas terčem pozoruhodné nostalgie), a blogosféra (píšu zde toto slovo přese vši averzi, již k němu chovám) se vyčistila na dva jasně přehledné tábory: na ty, kteří jdou s dobou a ze svého blogu udělali další marketingový kanál pro značky, a ten zbytek - srdcaře - kteří si stále vedou blog čistě jako koníček ve svém volném čase, a o nějaké spolupráci se značkami nechtějí ani slyšet.

Je pak už jen otázkou, zda je to stav trvalý, nebo zda se časem "nalomí" i ti srdcaři (třetí variantu, že trend blogerské spolupráce se značkami opadne, nepovažuji momentálně za příliš pravděpodobnou). Když na to totiž přijde řeč, celá řada blogerů na Blog.cz - tedy těch srdcařů, kteří se spoluprací se značkami nemají žádné zkušenosti - přiznává, že si s penězi nemůže úplně vyskakovat, a že kdyby jim blog vydělal nějakou tu korunu, nebyli by určitě proti. Je to pochopitelné - na Blog.cz má blog spousta žen na mateřské dovolené (samoživitelek), studentů i důchodců, a ti všichni si musí dřív nebo později položit následující otázku:

Má pro mě větší cenu psát si ve svém volném času blog, ze kterého "nic nemám", anebo mi dává větší smysl najít si druhou / lepší práci / učit se cizí jazyk / psát na blog PR články / cokoli, co mému životu - na rozdíl od blogování, které často nechápe partner ani rodiče - prospěje víc?

Odpověď už si musí dát každý sám.

--

Čtěte také:

 

26 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 12. ledna 2017 v 8:05 | Reagovat

Blogování je pro mne radost. A radost je nade všechny peníze.

2 Sayuri Sayuri | E-mail | Web | 12. ledna 2017 v 10:55 | Reagovat

Ako učite je to niekedy aj fajn prilepšenie, napríklad ked má niekto blog o knihách a osloví ho nejaké vydavateľstvo s tým, či nebude robiť recenzie na knihy alebo podobne.To potom autor spojí príjemné s užitočným. Avšak ja som nikdy o ničom podobnom neuvažovala, lebo môj blogísek je väčšine o Ázii a aký korejnček by ma predsa sponzoroval nie? :D
Ale teraz vážne, ja robím blog preto, že ma to nesmierne baví a normálne lahodí mojej duši, ak ľudia na môj blog radi chodia, komentujú články a čítajú moje príbehy. To je na nezaplatenie! (A dokonca som cez blog.cz spoznala aj moju najlepšiu kamarátku, s ktoru teraz chodím aj na výšku, a to je cennejšie než peniažky za tvorbu) :)

3 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 12. ledna 2017 v 11:01 | Reagovat

V minulosti bych to asi pro prachy vzala. Teď bych prachy obětovala za nadále mít možnost neohlížet se na nikoho a nemít výčitky, že furt nic nepíšu a nepíšu :-D

4 Eleanor Eleanor | E-mail | Web | 12. ledna 2017 v 11:17 | Reagovat

Blogování mě baví, jinak bych to zadarmo nedělala. Na druhou stranu pokud mě například osloví nakladatelství, ať jim zrecenzuji knihu, tak přijmu výtisk jeho protislužbu za recenzi. Nevidím na tom nic špatného... Pokud bych si ale z blogování udělala živnost, pochybuji, že by mě to stále bavilo - člověk musí plnit závazky, deadliny a už by to pro mě ztratilo smysl jako zábava a zřejmě bych si to i zprotivila. ..

5 Čerf Čerf | E-mail | Web | 12. ledna 2017 v 12:39 | Reagovat

Firemní marketing bude počítat s blogery stále víc a metody se budou profesionalizovat, to bylo dobře vidět třeba na nedávném předávání cen Bloger roku, kterého jsem měl to potěšení se zúčastnit. Popravdě, jsem někdy docela otrávený, z kolika blogových textů v poslední době čouhá neumělé PR jako sláma z bot. Ano, souhlasím, zde na blog.cz se mi to - aspoň v omezeném okruhu mých známých blogů - nezdá tolik rozvinuté, ale je otázkou, jestli to není jen příslovečný "ostrůvek pozitivní deviace :-)).

Aby bylo jasno, i když svůj blog si píšu především sobě a pár známým lidem pro docela obyčejnou lidskou radost, nemám obecně nic proti jasnými a férovými pravidly vymezené oboustranně prospěšné spolupráci blogerů a firem. Praktický způsob podobné spolupráce se mi ale zatím jeví velmi vzdálený této představě, je často neumětelský a naivní z obou stran, takže výsledkem pak nezřídka bývá - aspoň v mých čtenářských očích - ztráta kreditu blogera a nepřímo i ztráta kreditu spolupracující firmy.

Jsem přesvědčený, že to, co je nejcennější na dobrém blogerovi, je právě jeho časem prověřená důvěryhodnost, a jsem si jistý, že rozumné firmy na to velmi brzo přijdou a zcela změní svůj doposud často doslova předpotopní přístup typu "třikrát o nás napiš, jak jsme skvělí, pětkrát v textu zopakuj název našeho báječného produktu a my ti za to dáme sušenku!". Když se nějaký takový "agent s teplou vodou" párkrát objevil u mých blogových dveří, bylo (a bude) mi vždy velkým potěšením ho srazit z pomyslných schodů.

Ale aby neuhýbal od položené otázky, poctivě odpovím: Ano, má pro mne mnohem větší cenu psát blog, ze kterého tzv. "nic nemám". Ale je možné ponížit na "nic" skutečnost, že jsem právě díky blogu poznal celou řadu skvělých lidí a získal zkušenosti, dovednosti i kontakty, které bych bez blogu nikdy neměl? To je pro mě opravdu cenné, i když se to - naštěstí - velmi špatně přepočítává na peníze :-).

6 Eliss Eliss | Web | 12. ledna 2017 v 12:42 | Reagovat

Kdybych takovou nabídku dostala nejspíš bych ji odmítla...

7 Magda T. Magda T. | E-mail | Web | 12. ledna 2017 v 13:02 | Reagovat

Nabídky spolupráce jednou za čas dostávám, ale v naprosté většině je odmítám, protože nemají se zaměřením mého blogu nic moc společného (což je dost neuvěřitelné, když mám blog o životním stylu), navíc už z e-mailu vidím, že ho poslali sto dalším blogerkám, a podmínky spolupráce jsou nic moc (pak jen čekám, u koho takový článek uvidím, a že se vždycky někdo najde :D).
Pokud s někým chci spolupracovat, napíšu mu většinou sama. Občas to vyjde, občas ne. Proti spoluprácím ani blogům jako živnosti nic nemám, pokud si bloger/ka dokáže udržet svůj originální styl a z blogu se nestane jen jedna velká reklama. Což je bohužel případ spousty českých (i zahraničních) blogerů.. Všeho s mírou.

8 Miloš Miloš | Web | 12. ledna 2017 v 13:50 | Reagovat

Několikrát jsem už takovou nabídku dostal (zmíňoval jsem to ve výročních článcích), konkrétně od cestovní kanceláře, od společnosti nabízející cestovní pojištění, od obchodu s obrazy, ..., ale nevyužil jsem je a ani se k tomu nechystám. Ještě bych měl další problém, co pak s těmi miliony :)

Blog je zápisník, do něhož promítám své zájmy. Chci si ho utvářet podle sebe a ne posluhovat zájmům jiných.

9 Ježurka Ježurka | Web | 12. ledna 2017 v 13:59 | Reagovat

[1]: Souhlasím. :-)

10 Hrobárova Dcéra Hrobárova Dcéra | Web | 12. ledna 2017 v 15:03 | Reagovat

8-O To aj také sa deje???
Heh, fajn. Toto odvetvie je ešte len v plienkach a sotva vie chodiť. Proti vymakaným reklamám a recenziám na úrovni nemám nič. NO zatiaľ som sa stretla len s veľmi lacnou verziou.
Ponuku som žiadnu nedostala ale nebránila by som sa spolupráci na niečom zaujímavom.... lenže ja som netrendy, takže som z kola von.
Určite bude zaujímavé sledovať ako sa situácia bude vyvíjať.
Ale čakám od toho to, že to viac oddelí konzumné ovce od zvyšku populácie 8-)

11 Wnaty Wnaty | E-mail | Web | 12. ledna 2017 v 17:19 | Reagovat

Na Blog.cz jsem 9 let a je to srdcová záležitost. Kdyby mě to nebavilo, nepíšu.

Nabídku na spolupráci jsem nikdy nedostala, ale sama jsem si jednu aktivně domluvila a zatím funguje. Nemám z ní zisk, ale produkt zdarma, který si sama vyberu, což je moc fajn. Ze svého blogu ale království reklam dělat nehodlám - pokud bych nějakou nabídku dostala, pečlivě bych ji zvážila, zda se k zaměření mého blogu hodí, zda sedí k mé osobnosti a hlavně, zda bych službu nebo produkt recenzovala (případně doporučila) nezávisle na tom, že to bylo zdarma (tedy i v případě, pokud bych za produkt doopravdy zaplatila).

12 Kaja Kaja | E-mail | Web | 12. ledna 2017 v 18:30 | Reagovat

Uprimne nechapu, co je na tech beauty a fashion blozich tak super, kdyby na nich byly nejake dobre recenze na kosmetiku, tak proc ne, ale vetsinou to jsou jen clanky typu ,,Co jsem tento mesic vypotrebovala“ nebo tisic fotek v nejakem obleceni, kterymi se udajne maji lidi inspirovat. Hm...

Takovy Blog nemam a nikdy nebudu, proto ani nebudu slavna blogerka, fnuk. Na druhou stranu delat z toho nejaky byznys by se mi asi nechteli, vzdyt jsem si Blog kdysi davno zakladala jen proto, ze mi prislo zajimave psat nekam na internet... :D

13 beallara beallara | Web | 12. ledna 2017 v 18:50 | Reagovat

Je to zatím srdcovka a myslím,že nějaký čas zůstane, byla jsem oslovena, zvažuji.

14 Natálie Natálie | Web | 12. ledna 2017 v 20:04 | Reagovat

já třeba bloguju hlavně pro sebe.. i když si dávám pauzy, ale baví mě číst ty komentáře.. a dát si práci s nějakým článkem.. musím si na to vždy udělat čas. a tím pádem čas i sama na sebe.. na svoje myšlenky.. a číst články druhých.. to taky není zrovna k zahození a tak jak mě někdo napíše komentář, tak vím, že i toho druhého to potěší.. :)

15 maldor maldor | 12. ledna 2017 v 20:44 | Reagovat

Mně by si nikdo nic nabízet ani netroufl.
Hnala bych ho svinským krokem. :D

16 gitty93 gitty93 | E-mail | Web | 12. ledna 2017 v 22:18 | Reagovat

[14]: člověk si může udělat i čas na sebe a spojit to s něčím užitečným :D udělat si čas na sebe a umýt u toho nádobí :D

17 Joina Joina | Web | 13. ledna 2017 v 0:19 | Reagovat

[5]: 100% souhlasím s Tvým komentářem - sama bych to lépe nenapsala ;-)

18 Lucka Lucka | E-mail | Web | 13. ledna 2017 v 2:23 | Reagovat

Psát něco, co by vyžadovala firma, pro mě není. Já píšu pro sebe a pro radost občasných čtenářů. Pro někoho je to asi fajn práce, ale já bych si připadala jako prodejná děv*a.

19 M. M. | E-mail | Web | 13. ledna 2017 v 15:05 | Reagovat

Blogování je pro mě koníček.
Kdybych však byl osloven nějakým nakladatelstvím rozhodně nepohrdnu. Za recenzi na jejich knihu jí dostat jako odměnu je, jak řekla Eleanor, hezká protislužba!

20 Wendy Wendy | Web | 13. ledna 2017 v 18:47 | Reagovat

[18]: souhlasím, až na tu děvu. Spousta utuberek to dělá běžně a taky si neříkají "kurvy"

21 Nikola • newin.blog.cz Nikola • newin.blog.cz | Web | 14. ledna 2017 v 0:07 | Reagovat

Zatím jsem neměla tu možnost. A kdybych měla nedokážu si to ani představit jak by tohle celé vlastně fungovalo? To mi pošlou produkt a já musím recenzovat jenom kladně? Protože tak mi to u některých bloggerek přijde. Já jsem člověk co má svůj vlastní názor a kdyby se mi něco nelíbilo, nebo by mi nevyhovovalo chtěla bych to světu sdělit. Což si zase myslím, že by se nelíbilo sponzorům který by mi produkt poslali. Je to takové všechno se vším.

22 Bobouš Bobouš | E-mail | Web | Středa v 21:41 | Reagovat

Zrovna dneska mi přistála v mailu nabídka spolupráce. Slušně jsem ji odmítla, už jen z toho důvodu, že nemám možnost produkt vyzkoušet - a to je na tom nejhorší, když si někdo nechá věci jen posílat a pak na ně bezmyšlenkovitě píše radostné ódy.
Jestli si tím ale někdo přivydělává, nic proti gustu, každý máme "to svoje". Práce jako práce.

23 Miriabel Miriabel | Web | Středa v 23:14 | Reagovat

Ja mam blog.cz rada prave proto, ze je na nem stale hodne nekomercnich blogu. Nebavi me cist clanky o kosmetice typu: Spotrebovano :D

Blog.cz je oproti blogspotu osobnejsi - kdyz se neco pokazi, je komu napsat. Navic diky autorskemu blogu a tematum tydne clovek narazi na spoustu dobrych blogu - prave od srdcaru.

Pro me samotnou je blog konicek. Mozna uz i potreba. Pisi jej ve volnem case na odreagovani. A prave to, ze si na nej muzu psat, co chci a jak chci a navic muj clanek najdou lidi, co si jej prectou radi (byt jich je par), je nenahraditelne :)

Blog je muj denicek, zaznamnikem toho, co se deje a zpovednici, kdyz potrebuji. Prvni blog jsem si zalozila v roce 2007, pak jsem ho zbrkle smazala a od 2008 uz mam ten stejny :) a rozhodne na tom nic neminim menit :)

24 Janiss Janiss | Web | Včera v 0:23 | Reagovat

Musím říct, že já nabídku na marketing produktu před časem dostala. Nevím čím jsem je zaujala, protože sama od sebe nerecenzuju žádné výrobky, jen píšu o knihách/filmech a nebo o figurkách, které sbírám. Možná je zaujala historie blogu netuším. Každopádně jsem to odmítla. Zaprvé proč psát o něčem co mi někdo "přikáže", zadruhé netušila jsem jestli to není proti pravidlům blog.cz a pár šupů mi nestojí za to, aby mi byla popřípadě zrušena několikaletá práce

25 Myfair favourite Myfair favourite | E-mail | Web | Dnes v 5:47 | Reagovat

Já nabídku buď nedostanu, nebo půjde o požádání recenzních výtisků mnou. :D  :D

Nový komentář

Vezměte na vědomí, že diskuse je moderována. Než se nový komentář začne zobrazovat, musí jej nejdříve schválit autor blogu.

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama