Jak správně sdílet článek z blogu na Facebooku

22. července 2015 v 18:00 | Standa |  Tipy
Co je to za zbytečný návod? - napadlo vás možná jako první věc po přečtení titulku tohoto článku. Zkopíruju link, bouchnu to na Facebook, a je to, říkáte si asi. Omyl, tak úplně jednoduché to zase není, a denně lze narazit na blogery, kteří v tomto zbytečně chybují. Přitom je to skutečně jednoduché, stačí jenom znát pár užitečných triků. A přesně o ty se s vámi podělí tento článek, aby vaše příspěvky na Facebooku hezky vypadaly a lidi na ně více klikali. Tak pojďme na to.


Na začátku stojí vaše rozhodnutí nasdílet na Facebook nějaký článek, v tomto případě například Čeněk má klíště. V adresním řádku si zkopírujte celou adresu článku.



Otevřete si Facebook, na který chcete odkaz nasdílet. V základu jsou dvě možnosti, jak můžete nějaký odkaz nasdílet na Facebook: sami za sebe jako soukromý profil, nebo za nějakou stránku (máte-li). Následující postup ukazuje sdílení odkazů jako stránka, ale bez větších změn platí i pro sdílení jako soukromý profil.

Zkopírovanou adresu článku vložte do k tomu určenému pole (označeno jako "Co je u vás nového?", případně "Co se vám honí hlavou?"). Facebook sám rozpozná, že se chystáte sdílet odkaz na webovou stránku ležící mimo Facebook, a natáhne si z vašeho odkazu vše potřebné - obrázek, titulek a perex. Nezkušený uživatel by už v této fázi kliknul na tlačítko "Zveřejnit", ale to by byla chyba, protože váš odkaz ještě není úplný - k dokonalosti mu toho hodně chybí. Co přesně? To se dozvíte dál.



Vašemu odkazu, který se chystáte nasdílet, v první řadě chybí nějaký atraktivní obrázek. Facebook vám sice automaticky z cílové stránky nějaký obrázek natáhnul, ale s tím jsou spojeny dva problémy. Takto automaticky natažený obrázek je totiž opatřen nevzhledným vodoznakem, kvůli kterému téměř nejde poznat, co na něm je. Za druhé se velice často jedná o obrázek, který tematicky nijak nesouvisí s článkem, který se chystáte sdílet. Naštěstí Facebook už nějakou dobu nabízí možnost nahrát k vašemu odkazu jiný obrázek, než se nachází na cílové stránce.

To se mimořádně hodí především v případech, kdy se chystáte sdílet článek z blogu, jehož autor ve svých článcích žádné obrázky nepoužívá. To je případ nejenom Deníčku moderního fotra, ale i většiny ostatních blogů. Co s tím? Je třeba si vhodný ilustrační obrázek opatřit jinde. V našem případě používáme placenou fotobanku thinkstockphotos.com, která umožňuje najít v podstatě libovolný obrázek na jakékoli téma. V tomto případě byl zadán dotaz "father and little son" a z výsledků vybrán vhodný obrázek.



Máme-li už vhodný obrázek u sebe v počítači, jednoduše ho nahrajeme k odkazu (přes volbu "Nahrát obrázek"). Pokud nemáte přístup do nějaké placené fotobanky (případ 99,99% blogerů), mrkněte třeba na návod blogerky Mersmerize Jak získat hezké ilustrační obrázky na blog - bez porušování autorských práv.



Zásadní věc u sdíleného odkazu je váš vlastní komentář. Jeho smysl je v tom, poskytnout ostatním lidem srozumitelnou informaci o tom, co to vlastně sdílíte, aby věděli, proč na to mají (ne)kliknout (kvůli tomu to přece děláte, aby na váš odkaz někdo kliknul a přečetl si ten samý článek, který se líbil i vám). K napsání vašeho komentáře slouží stejné pole, do kterého jste na začátku vložili zkopírovanou adresu článku. Tu v druhém kroku z pole odmažte - dlouhá URL zde nevypadá dobře a ostatní lidi to k ničemu nepotřebují. Do pole napište výhradně váš vlastní text k odkazu, který sdílíte.

Užitečnou funkci představuje označování lidí a stránek. Jak to funguje? Chcete-li v textu někoho nebo něco označit, napište znak "@" (klávesovou zkratkou pravý Alt + V) a začněte psát. Facebook vám začne automaticky nabízet profily a stránky, které začínají stejně. Deníček moderního fotra má na Facebooku svou stránku, proto jsme ho tímto způsobem mohli snadno označit. V momentě, kdy na Facebooku nasdílíte nějaký odkaz, v němž jste takto někoho označili, označený člověk nebo stránka dostane notifikaci, že byl označen ve vašem příspěvku.

Co největší používání označování lze jen doporučit - vypadá to dobře a označenému profilu / stránce takto pomůžete, protože k ní (v případě stránky) přivedete nové lidi a zvednete jí statistiky úspěšnosti. Jednou pomůžu já jim, podruhé oni mě, znáte to. Nebuďme na Facebooku sobečtí - vyplatí se to.



Další součástí vašeho příspěvku je titulek - jak jsem již uvedl výše, Facebook si ho z cílové stránky natáhne sám a v naprosté většině případů není nutné na něm nic měnit. Může se ale hodit vědět, že pokud na titulek najedete myší, žlutě se zvýrazní, a pokud na něj kliknete, můžete ho libovolně editovat.



Totéž platí v případě perexu - i ten můžete libovolně přepsat (pokud se například natáhnul nějak divně, apod.)



V momentě, kdy máte úpravu svého příspěvku dokončenou - tzn. nahráli jste k němu nový obrázek, napsali k odkazu vlastní komentář, označili v něm stránku, které se příspěvek týká, a doladili jste titulek i perex - už zbývá příspěvek jen zveřejnit. Facebook v tomto ohledu nabízí více možností - příspěvek můžete zveřejnit hned (nejpoužívanější volba), do budoucna (praktické, pokud se o nějakou stránku staráte ve více lidech), a dokonce i zpětně (smysl této volby jsem nikdy moc nepochopil).



Rozhodnete-li se příspěvek zveřejnit v budoucnu, Facebook vám nabídne jednoduchý kalendář, v němž si zvolíte den a čas, kdy chcete příspěvek zveřejnit. Facebook pak za vás sám zajistí, aby se příspěvek ve stanovou dobu zveřejnil. V takovém případě je dobré nastavit takový čas, kdy víte (a ideálně i máte z dřívějška ověřené), že je nejvíce vašich přátel a fanoušků u počítače, aby se jim váš příspěvek zobrazil.



Hotový a zveřejněný příspěvek pak vypadá jako na obrázku níže. Nahoře vidíte vlastní komentář, v němž je označena stránka blogu, ze kterého jste nasdíleli odkaz. Pod tím je ilustrační obrázek, který jste k odkazu nahráli. A pod tím je titulek článku a perex - několik prvních vět. Pokud jste si dali na všem takto záležet, pak jste udělali všechno proto, abyste na maximum zvýšili atraktivitu svého příspěvku a šanci, že na něj klikne co nejvíce lidí.



Na závěr si ukážeme i pár příkladů facebookových příspěvků, které můžeme považovat za ukázku toho, jak by se to dělat nemělo, protože se jejich autoři dopustili nějaké chyby zmíněné v tomto článku.

Na prvním příkladě níže vidíte příspěvek, jehož nedostatek je patrný na první pohled - obrázek u článku je překrytý vodoznakem. Řešení přitom bylo jednoduché - stačilo k příspěvku nahrát nový obrázek. Dalším nedostatkem tohoto příspěvku je nesmazaná adresa odkazu z horního pole - klikatelný je celý příspěvek, není proto nutné mít nevzhlednou URL i v poli pro komentář. Upravit by v tomto případě určitě chtěl i perex.



I na tomto příspěvku vidíme stejnou chybu jako výše - komentář obsahuje dlouhou URL, která je tam zcela zbytečná. Co je ovšem horší, u příspěvku není žádný obrázek (dokonce ani ne ten překrytý vodoznakem). To se občas může stát, že Facebook nerozpozná, že na cílové stránce jsou nějaké obrázky, a nic nenatáhne. Potom ani nemůžete k příspěvku nahrát žádný vlastní obrázek. Pokud se vám toto stane, existuje jednoduchá finta, jak si s tím poradit. Obnovte stránku (klávesou F5) a rozepsaný příspěvek zcela zahoďte. Poté si zkopírujte libovolnou adresu článku z úplně jiné stránky (mimo Blog.cz) a vložte ji do nového příspěvku, jako byste chtěli sdílet to. Až Facebook natáhne tento odkaz, příspěvek opět zahoďte, vraťte se k původnímu článku z blogu, který jste chtěli sdílet, zkopírujte jeho adresu a vložte ji na FB. Nyní už by se vám nějaký obrázek k odkazu měl natáhnout.



Poslední ukázka nepovedeného příspěvku obsahuje podobné chyby jako dva příspěvky výše. V komentářovém poli není odmazaná nevzhledná dlouhá URL, kterou uživatel sdílí, a místo vhodného ilustračního obrázku se zde automaticky natáhnul favicon Blog.cz. Takový příspěvek nevypadá dobře a šance, že na něj někdo klikne, je bohužel velmi malá.



--

Věřím, že jste si z tohoto článku odnesli něco nového a že jsem vám pomohl v tom, aby vaše příspěvky na FB, v nichž sdílíte svoje i cizí články, vypadaly profesionálněji a více motivovaly vaše fanoušky a přátele, aby na ně klikali. Pokud se budete řídit těmito jednoduchými radami, 100% poznáte rozdíl.
 

19 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 userka userka | E-mail | Web | 22. července 2015 v 18:47

Že jde editovat i nadpis a perex jsem netušila. Dík ;)
U toho posledního obrázku bych opravdu neklikla, ale jenom kvůli tomu, že si to ten člověk po sobě ani neumí přečíst.

2 Raja Luthriela Raja Luthriela | Web | 22. července 2015 v 19:27

Tak u mě je to přesně naopak. Já klikám jen na příspěvky, které obrázek nemají a je v nich jen to kolečko s tužtičkou.

3 Bett Bett | Web | 22. července 2015 v 20:19

[2]: Souhlasím. :)

Jinak díky za tip se smazáním URL adresy. Vždycky jsem si myslela, že se to "okýnko" :D smaže také... a ono ne. :D

4 Em Age Em Age | Web | 22. července 2015 v 20:50

Je mi to jasné. :-D

Nejlepší je, když jste členy FB skupin přímo o blozích. :-) Když nasdílíte svůj článek třeba do sedmi skupin a atraktivně ho popíšete, tak, že čtenář bude mít opravdu chuť dozvědět se, "co bude dál", máte šupem na blogu třeba třicet lidí online. :-)

Chce to v té záplavě odkazů jen vážně něčím vyniknout, aby zrovna na ten váš odkaz měl někdo chuť kliknout. :-) Já proto volím hlavně poutavé ("žurnalistické") nadpisy článků, které chci propagovat. :-) 8-)

5 Pufflie Pufflie | E-mail | Web | 22. července 2015 v 21:04

Na své facebookové stránce sdílím, odkazy mažu, obrázek občas nahraji... Ale že jde změnit nadpis a perex? Páni, to jsem netušila! :D Ale v mým "superpočtem" sledujících je to možná i jedno :-D

[4]: No ne, ty už zase žiješ? ^.^
Mimochodem, mám pocit, že právě těch facebookových skupin na sdílení článků ubylo, vlastně teď vím o třech aktivních...

6 Em Age Em Age | Web | 22. července 2015 v 21:59

[5]: Předtím, než jsem zrušila blog (2 měsíce?), jsem byla členem asi 8 takových skupin. Mi neříkej, že už nejsou. :D

7 Terka Terka | E-mail | Web | 22. července 2015 v 22:37

To je opravdu užitečný návod. :-) Hlavně to, že jde změnit i titulek článku a perex, jsem dosud netušila. O obrázku jsem věděla, ale nevěděla jsem, jak ho k odkazu přidat, když ho nedám do článku - a tak jsem se obrázky naučila přidávat do článku. :D Páni, teď jsem celá natěšená, až na facebookové stránce blogu zveřejním nějaký odkaz na článek a zkusím změnit ten nadpis nebo perex, no, jsem zvědavá, jak se mi to povede. :-)

[5]: To je zvláštní, já mám zase dojem, že takové skupiny čím dál víc přibývají. :-D

8 Illumináti Illumináti | Web | 22. července 2015 v 23:00

such tutorial
                    wow
         very sdílení
                       so blog

9 m. m. | E-mail | Web | 22. července 2015 v 23:15

Tak nejdřív jsem si myslela, co je to za blbárnu, ale koukám, že jsem si hodně věcí nevšimla :) Hlavně teda to upravování titulku a perexu a možnost natažení vlastní fotky.

Ještě by mě zajímalo zjistit, když vkládám takový odkaz na něčí stránku, proč mi to nenabídne možnost vybrat si z obrázků ten náhledový. Když to nahrávám na svou zeď (a v článku mám fotek několik), dá mi to vždycky možnost si vybrat, ale když to vkládám na nějakou page, tak ne. To mě celkem štve.

10 Em Age Em Age | Web | 23. července 2015 v 0:39

[9]: Mně to někdy vybrat jde a někdy ne. Je to zvláštní. :-?

11 surpan surpan | E-mail | Web | 23. července 2015 v 7:49

[6]: Ahoj Em Age. Nechybí ti teď tvůj blog? Vidím, že přes zrušení blogu tě to tady pořád táhne.

12 Em Age Em Age | Web | 23. července 2015 v 14:03

[11]: Blog je můj život. :-D Samozřejmě, že mě to sem táhne. Blog mám nový, tak snad už jsem se ze svých chyb poučila a bude to můj poslední blog. :-)

13 David David | E-mail | Web | 26. července 2015 v 14:44

Nemyslím si, že ten favicon je špatný. Určitě lepší, než vodoznak. ;-)

Publikování příspěvků dozadu se hodí především v případech publikování významných životních události, které se staly někdy v minulosti, u sdílených příspěvků to asi smysl moc  nemá. ;-)

14 Kika Kika | E-mail | Web | 26. července 2015 v 17:47

Velké díky velkému Standovi!! Vůbec nikdy by mě totiž nenapadlo, že ten dlouhý odkaz můžu jen tak smazat, můj život nabral úplně jiný rozměr :-O

15 Coneja^^ Coneja^^ | Web | 27. července 2015 v 18:00

Tohle jsem taky nevěděla :) .. sice na FB články nesdílím, ale hodit se to může kdykoliv...
DÍKY! :)

16 prubnihracku prubnihracku | Web | 30. července 2015 v 22:05

Smysl článku jsem nechápala a tak jsem ze zvědavosti klikla. Teď musím uznat, že kromě opravdu základních informací jsem tam dva dobré tipy našla.

Komentáře jsou uzavřeny.


Aktuální články

Reklama