Celé články, nebo perexy?

10. června 2014 v 14:30 | Standa |  Ptáme se vás
Otázku, zda na titulce blogu zobrazovat celé články, nebo perexy, si musí položit každý bloger, protože zcela zásadně určuje podobu každého blogu. O tom, že tento problém neztrácí na aktuálnosti, svědčí i probíhající diskuse na toto téma v Autorském klubu, kde blogeři hodně řeší, který přístup je lepší. V článku se dozvíte, jaká řešení blogeři na Blog.cz volí, a budete moci hlasovat v anketě, které vám přijde lepší.


Na úvod nejprve trochu teorie, doprovázené mým osobním názorem a doporučením. Perex je termín z žurnalistiky, kterým se označuje krátký text v úvodu článku, mající za cíl nalákat pozornost čtenáře k dalšímu čtení. Jeho délka je nejčastěji několik vět (jeden odstavec) a měl by naznačit, o čem článek bude a zda má pro čtenáře smysl ho dál číst.

Na Blog.cz článek rozdělíte na perex a zbytek článku vložením vodorovné čáry (ta se v článku ve veřejné části nezobrazuje). Na úvodní stránce blogu se pak zobrazuje pouze tento perex, a chce-li si návštěvník přečíst celý článek, musí si otevřít celý článek (detail článku).

To, zda se bloger rozhodne na svém blogu pracovat s perexy, by mělo i ovlivnit samotný způsob jeho psaní. Pokud bloger na titulce blogu zobrazuje celé články, perexy nepotřebuje, a může tedy psát myšlenky v jednom proudu za sebou. Je to kvůli tomu, že článek se na titulce blogu zobrazuje celý, a není tedy nutné čtenáře "lákat", aby si otevřel celý článek a přečetl si ho.

Pokud bloger naopak s perexy pracuje, pak by se měl držet definice perexu - měl by tedy v perexu jednak ve stručnosti předznamenat obsah článku a jednak nalákat čtenáře k jeho přečtení. Praxe však ukazuje, že blogeři, kteří perexy požívají, je ve většině případů prostě zaměňují s prvním odstavcem článku. Rozlišit styl autorů, kteří perexy používají a nepoužívají, tak v praxi ve většině případů není možné, protože většina blogerů píše myšlenky v jednom proudu, a jejich perexy definici neodpovídají (nikoho nemají nalákat ke čtení článku, ačkoli se blogeři možná domnívají, že již samotný úvod článku pozornost přiláká, a je dost pravděpodobné, že u mnohých to tak skutečně funguje - alespoň dle zmíněné diskuse v Autorském klubu).

Otázka perexů překvapivě nemá ve většině případů ani vliv na to, zda bude bloger psát stručně. Je zde dobrý předpoklad, že blog s celými články na titulce vytváří tlak na autora, aby byl stručný, protože nikdo nechce rolovat dlouhou stránkou. Při procházení blogů však člověk zjistí, že to skoro nehraje roli - najdeme klidně autory, kteří na titulce zobrazují celé články, které jsou velmi dlouhé, stejně jako najdeme blogy zobrazující na titulce pouze perexy, ačkoli celé články jsou po rozkliknutí velmi krátké.

Nejčastějším ohledem, který blogeři berou do úvahy při volbě, zda používat perexy, se tak jeví pravděpodobně osobní preference (jaký způsob zobrazení titulky se mi víc líbí), a dále pak to, zda bloger vlastní dostatečně výkonný počítač s rychlým připojením (blogeři se staršími počítači nebo pomalým připojením dávají přednost perexům, aby se jim titulka rychleji načítala).

Pokud jde o můj názor, domnívám se, že vhodnější je zobrazovat na titulce celé články. Hlavní důvody jsou 3:

1. Titulka s celými články podle mě jednoduše lépe vypadá a usnadňuje návštěvníkům prohlížení blogu a čtení jeho obsahu. A to i v případech, kdy články obsahují kromě textu i video nebo obrázky. Přičemž obrázků by mělo být v článku jen rozumné množství - článek tvořený pouze obrázky (na Blog.cz velmi oblíbené) nelze považovat za blogový článek, a pro tyto účely dnes existují specializované weby typu Tumblr, Pinterest nebo Instagram, které se na toto hodí lépe.

2. Blogy odjakživa definoval jistý minimalismus, který byl pro ně typický. Ten by se měl projevovat i minimem navigace - správný blog by měl být prostě jen stránka s jednotlivými články pod sebou. Jakákoli složitá navigace je rušivá a obtěžuje. Zobrazováním celých článků ušetří návštěvník pracný klik na celý článek a zjednodušuje se orientace na celé titulce (byť je to vynuceno potřebou rolovat dlouhou stránkou dolů - aby se toto eliminovalo, bloger by měl na titulce zobrazovat jen rozumné množství článků, řekněme do 10, a na konci titulky by měl být odkaz na archiv se staršímí články; články by rovněž měly mít rozumnou délku, protože internetoví návštěvníci neradi čtou dlouhé texty, nebo se to alespoň dlouhodobě všude tvrdí).

3. Většina návštěvníků na blog sice přijde do detailu článku (z Facebooku, z Twitteru, z žebříčku na titulce Blog.cz, z nějaké diskuse, z odkazu na jiném blogu, z RSS čtečky, z Bloglovin...), ale stále bychom neměli zapomínat i na ty, kteří přijdou na titulku blogu. Mezi ně patří třeba pravidelní návštěvníci, kteří mají někde uložený odkaz (v záložkách v prohlížeči, na blogu v oblíbených stránkách...) Pokud takový návštěvník přijde na titulku blogu, který navštěvuje pravidelně a dlouho na něm nebyl, chce si počíst poslední články za sebou, aniž by musel někam klikat.

V neposlední řadě se i domnívám, že pokud někdo používá perexy, které vlastně vůbec perexy nejsou (viz výše), pak to nedává smysl, a měl by na titulce zobrazovat celé články. Abych předešel nedorozuměním - tím nechci automaticky říct, že tímto všem doporučuji vyhnout se perexům. Já jen říkám, že perexy se hodí jen k některým typům blogů, a jejich autoři by měli dodržovat definici perexu, tzn. měl by to být krátký text předznamenávající text článku a lákající čtenáře k jeho přečtení (a nikoli prostě jen první odstavec článku). Perexy navíc pomůžou nalákat čtenáře, i pokud je samotný titulek článku slabý (a dobrý titulek, který naláká, umí vymyslet jen málokdo).

Možná se na tomto místě máte chuť zeptat, proč se tedy na titulce tohoto blogu zobrazují perexy, a nikoli celé články. To je dobrá otázka, na kterou popravdě neznám moc odpověď. Nejblíže se jí blíží verze, že se zde perexy zobrazují prostě proto, že se to tak dělalo od začátku, tedy v zájmu udržení kontinuity. A na samotném začátku (v roce 2008) se to tak dělalo proto, že jsem měl před tímto blogem svůj osobní blog, kde jsem rovněž zobrazoval jen perexy - částečně to bylo proto, že se mi to tehdy asi víc líbilo, a částečně prostě proto, že dělat na Blog.cz perexy je tak snadné (a možná proto je to tak rozšířené) - kdyby na Blog.cz perexy šly dělat nějak složitě (nebo teoreticky vůbec), dost možná by je nepoužíval nikdo, a většina blogů by vypadala úplně jinak. Po této stránce jsem tedy bývalý zastánce perexů, který v současnosti obhajuje celé články.

A proto se řídím tím, že když už na titulce tohoto blogu zobrazuji perexy, tak se snažím dodržovat, aby to perexy skutečně byly, tzn. jejich délka bývá kolem 2 až 5 vět, tematicky předznamenávají obsah článku, lákají čtenáře k přečtení celého článku, a obsahují ilustrační obrázek (rovněž velmi důležité!). Ty si hledám ve fotobance Thinkstockphotos.com, do které mám placený přístup.

A nyní se pojďme konečně podívat, jaký přístup volí samotní blogeři. Existují celkem 4 možnosti, jak může titulka blogu vypadat (přičemž dvě jsou odvozené).


1. Blogy zobrazující na titulce celé články. Podle mého názoru nejlepší řešení.




Ukázky těchto blogů:



2. Blogy zobrazující na titulce pouze jeden článek. Jejich autory k tomu vede podle mě to, že chtějí na nejnovější článek položit důraz a doslova "donutit" návštěvníky, aby si ho přečetli - tím, že mají další články schované (toto nepovažuji za příliš vhodné a počet zobrazených článků bych doporučil zvýšit):




Ukázky těchto blogů:



3. Blogy zobrazující na titulce perexy. Ve většině případů se však o skutečné perexy nejedná.




Ukázky těchto blogů:



4. Blogy zobrazující na titulce pouze výpis titulků článků (toto již považuji vyloženě za nevhodné, protože takové blogy vypadají zdánlivě prázdné a jejich návštěvník se na takové titulce ukliká):




Ukázky těchto blogů:


--

A co vy, souhlasíte s názorem, že nejlepším řešením je zobrazovat na titulce blogu celé články? Jaké řešení jste zvolili vy u svého blogu? A co si myslíte o názoru, že napsat lákavý titulek a perex umí jen málokdo? Hlasujte v anketě a diskutuje pod článkem, na všechny názory jsem velmi zvědavý.
 

9 lidí ohodnotilo tento článek.

Anketa

Celé články, nebo perexy?

Celé články.
Perexy.

Komentáře

1 Papája Papája | E-mail | Web | 10. června 2014 v 14:44

upřednostňuji celé články, pokud je ale článek hodně dlouhý, je lepší na titulní stránce jen část

2 Tonda Mika Tonda Mika | E-mail | Web | 10. června 2014 v 15:00

Vzhledem k tomu, že mám rád přehlednost, rozhodně preferuji perexy. Když je na jedné stránce 7 dlouhých článků, člověk ani neví, kde jeden končí a druhý začíná...

3 Raina Raina | Web | 10. června 2014 v 15:13

Nemám ráda, když vidím jenom výpisy článků. Nevím, co si pod tím má člověk představit.

Ale pokud jsou celé články dlouhé, přijde mi opravdu lepší je nějak useknout, aby se člověk na blogu vyznal. Jsem tedy zastánce perexů. Přeci jen se člověk alespoň dozví, zda se jedná o nový růžový lak na nehty nebo politickou situaci, ale nemusí ho celý projíždět, aby se dostal na článek další. :D

4 Kitty Kitty | E-mail | Web | 10. června 2014 v 15:13

I já upřednostňuji perexy. Úvodní částí s obrázkem nad perexem se snažím uvést, co bude následovat. Přitom název článku může být slabší. I sama pro sebe mám oblibu ve větším počtu titulek na viditelné stránce, což právě perex umožńuje :-)

5 Dragell Dragell | Web | 10. června 2014 v 15:20

Rozhodně perexy. Mám netbook, a tak než naroluji na další článek, mnohdy mne to odradí a z blogu raději odejdu. S perexy si projedu více článků a pokud mne dle nadpisu či odstavce některý zaujme, tak jej rozkliknu.
Navíc hodně blogerů má obrovské fotografie, takže pokud má takových článků za sebou několik, bez perexů, v té lepší verzi se mi pouze zasekne prohlížeč, v té horší mi i spadne. A takový blog má u mne jisté, že jej znovu nenavštívím.

6 lady Lianna Ellusive lady Lianna Ellusive | E-mail | Web | 10. června 2014 v 15:26

Spíš než na blog.cz to je vidět u konkurence na kosmetických stránkách. Při návštěvě každého takového blogu se za perexy modlím, když chci zjistit, co všechno blogerka napsala, nebo přerolovat pryč z nějakého nezajímavého článku, je to očistec - slečny tam mívají články dloooouhé a já z toho šílím:-)

7 hogreta hogreta | E-mail | Web | 10. června 2014 v 15:28

Vzhledem k tomu, že jsem už při výčtu byla zařazena mezi ty, kteří používají perexy, je jasné, že perexy preferuji.

Mám články většinou hodně dlouhé a používám doprovodné fotografie. Když bych zobrazovala celé články, čtenář se nevyzná, kde jeden článek začíná a kde končí. Taky by to způsobilo to, že by čtenáři četli pravděpodobně jen ten nejaktuálnější článek, popřípadě dva nejaktuálnější. Pokud by je hned ten první článek nezaujal, neměli by důvod na blogu dále zůstávat a něco tam hledat. Pokud ale už na první pohled uvidí několik článků, pak si může vybrat podle svého gusta a tak mnohem méně hrozí, že by blog opustil tak rychle, jako na něj zavítal.

A když už jsme u toho - opravdu se snažím, aby perexy byly opravdovými perexy a ne jenom "ustřiženou" částí článku. Snažím se dodržet zásadu, že pokud by čtenář perex vůbec nečetl, o nic nepřijde, smysl článku mu neunikne.

A taky vzhledem k tomu, že na blog chodím někdy třeba i z mobilu, tak články, které nemají perexy, hned opouštím. S malým rozlišením a třeba ještě s pomalým připojením jsou celé články (a nedej bože ještě s fotografiemi) na titulce zlo. Asi jsem netrpělivá, ale ono to musí být jakože fakt něco, abych si na zobrazení blogu čekala i několik minut. Většinou se na to raději vykašlu.

8 mengano mengano | E-mail | Web | 10. června 2014 v 15:36

Jsem zastánce perexu. Ale je fakt, že hodně mých oblíbených blogerů je nepoužívá. Naštěstí jsou rozumní a články nejsou dlouhé jako Lovosice.

Nemám ráda blogy, kde jsou kilometrové články bez perexů, pokud možno nacpané fotkami, takže, když mě článek zrovna nezaujme a chci se podívat na další, musím rolovat a rolovat. Většinou mě to přestane bavit a odcházím.

Jsem pro to, aby si každý na svém blogu konal, jak se to jemu líbí. Ale všeho s mírou :-)

9 Nelogična Nelogična | E-mail | Web | 10. června 2014 v 15:37

Mám radši perexy, je to přehlednější. Na druhou stranu, když takhle rozkliknu nějaký článek na blogu, abych zjistila, že je dlouhý asi jako status na FB... V takovém případě bych ani perex nepoužívala.

10 Dragilia Dragilia | E-mail | Web | 10. června 2014 v 15:50

Myslím si, že v tomhle velmi záleží na délce článků. U takových, jaké jsou použité v ilustračním screenu, by byl jakýkoli perex asi zbytečný. Jsou krátké už samy o sobě, takže "rolování" po titulní stránce člověka (pravděpodobně) neodradí.

Nutno však podotknout, že tato stručnost je vhodná jen u některých žurnalistických či literárních útvarů. Například "úvaha" by v takovémto rozsahu byla přinejlepším "pouhým" zamyšlením. V horším případě pak výkřikem do tmy, že existuje problém avizovaný v nadpisu.

Jako čtenářka pak oceňuji perexy zvláště u blogů zaměřujících se na více než jedno téma. Zajímají-li mě totiž recepty, přijde mi zbytečné procházet celé deníčkové zápisky a naopak.

V tomto případě je pak samozřejmě lepší, je-li perex skutečně hoden svého jména. Ale dosti může napovědět i pouhé zařazení do rubriky.

K závěru bych asi dodala, že u skutečně dlouhých článků je "méně práce" s odsuzovaným kliknutím navíc, než s (nekonečným) rolováním k dalšímu článku.

11 Zaarsa Zaarsa | Web | 10. června 2014 v 16:03

Ak píšem poviedku alebo "walkthrough" na creepypasta hru, tak perexy rozhodne dávam. Ak len také informačné články dlhé pár riadkov, tak tam už perexy nedávam.

12 Yima Yima | E-mail | Web | 10. června 2014 v 16:14

Já jsem donedávna používala jen celé články, ale bylo mi vyčteno, že některé články jsou moc dlouhé. A já jsem si uvědomila, že je to vážně takové podivné, když roluji dolů a dolů, ale pořád se nedostávám k dalšímu nadpisu. Proto v poslední době u dlouhých článků používám perexy. Ovšemže ne v tom smyslu, jak by to údajně mělo být. Zkrátka jen chci zkrátit délku stránky, o nic jiného mi nejde.
Jestliže chce někdo přidat komentář, tak taky musí rozkliknout článek. Myslím si, že takto si člověk na konci článku i řekne "Hele, když už jsem tady, tak něco napíšu". Možná je to jen můj dojem...

13 Ludmilita Ludmilita | Web | 10. června 2014 v 16:46

Určite perexy. Ak ma nadpis alebo článok zaujme, rada si ho rozkliknem. Je to prehľadnejšie ako scrollovať dlho dlho dlho dole až neviem kam a potom už človek zabudne, čo bolo hore..

14 Znovuzrozený Znovuzrozený | E-mail | Web | 10. června 2014 v 16:49

Jsem perexový tvor. Nelíbí se mi, jak je pak úodní stránka roztahaná, když tam jsou celé články. Navíc, když vás navštíví někdo přes index, sice si dá tu práci s klikáním, aby si zobrazil celý článek, ale nadělá dám tak počet shlédnutých článků navíc, než kdyby si jen četl hlavní stranu. Muhaha.

15 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 10. června 2014 v 16:50

Měla jsem spoustu článků, nebyly všechny moc dlouhé, ale některé doplněné fotografiemi ano. Tak jsem ty perexy doplnila. Upozornila mne na ně jedna čtenářka. Pokud píši článek ke Kavárně, upozorním už úvodní fotkou na to, o co jde. Povídka na pokračování nepotřebuje ke každé kapitole ,,upozornění" na obsah. Jsem asi takový blog, který do žádné z uvedených kategorií nespadá. Jsem pro přehlednost. Pokud se někde musí proklikávat k článkům, omrzí mne to. Když jsou perexy a je jasné o jaký článek jde, je na stránce článků víc, může si každý vybrat, zda bude číst nebo ne. :-)

16 off-topic off-topic | 10. června 2014 v 16:53

Preferujem celé články, i keď bol by som rád aj za perexy. Tu mi však prekáža, že pod prvým článkom odkázaným cez perex sa hneď zobrazuje reklama (teda mne nie; používam AdBlock, ale väčšine nezbehlých internetových užívateľom áno), a ako vieme, niektoré blogy človek otvorí a podstatnú časť obrazovky zaberá reklama. Ak by tam reklama nebola, určite používam perexy. Takto sú to celé články (teda vlastne 1 a pod ním odkazy).

17 Elizabeth Elizabeth | Web | 10. června 2014 v 17:00

Ja zvyknem perexy dávať len ak je článok dlhý. Napríklad do básní zas perex nedávam, príde mi to zbytočné písať nejaký perex, keď podstatné je, čo vystuje báseň - prípadne mám niečo ako "poznámka autora pod čiarou". :D

18 Káťule Káťule | Web | 10. června 2014 v 17:03

Mám radši perexy. Nerada roluji dlouhou stránkou. Uvědomuji si, že ne vždy používám perexy správně, ale líbí se mi to víc a vlastně ani neřeším, jak je to správně :-). Radši kliknu na článek, který mě zaujme, než abych projížděla nekonečnou stránku a hledala tam něco, co mě zaujme :-). Ale chápu i názory všech, kteří jsou spíše pro celé články.

19 Miloš Miloš | Web | 10. června 2014 v 17:06

Zajímavý článek, už vím, jak se vytváří perexy :-).
Ale přestože v anketě vysoko na body vyhrávají, tuto znalost nevyužiju, protože se mně nelíbí. Jedinou rozumnou námitkou je, že odpadne rolování přes dlouhé články, ovšem za cenu otravného klikání.

Pokud se jedná o pomalejší načítání, je to způsobeno tím, že někteří autoři do textů vkládají několikamegabytové fotografie, které se nejdříve před zobrazením musí zmenšit. Já do textu vkládám fotografie zmenšené předem v grafickém editoru, často v koláži několika fotek. Např. u nejnovějšího článku velikosti grafických souborů jsou od pouhých 47 kB do 79 kB. A v koláži je třeba až šest fotek, kde každá z nich původně měla kolem 4 MB.
Kvalita fotek se sice sníží, ale to by bylo poznat až při pokusu je zvětšovat, v článku to nápadné není.

20 Pajik Pajik | Web | 10. června 2014 v 17:14

Mám radši perexy, pokud je článek opravdu dlouhý. Přijde mi to mnohem lepší než rolovat celou dlouhou stránkou. Pravda že já je používeám velmi zřídka, ale málokdy píšu dlouhé články. :-)

21 luczaida luczaida | E-mail | Web | 10. června 2014 v 17:16

Protože jsem začínala jako povídkový blog a jednotlivé části bývají dost dlouhé, hodily se perexy. Teď kromě povídek vytvářím i jiné články, ale i tak jsou většinou celkem dlouhé, takže i když napíšu něco krátkého, tak používám perex, aby to mělo nějaký systém.
Kdyby perexy nebyly, tak by mě to pěkně naštvalo, protože by mi připadalo, že mám na blogu nepořádek. Takhle si může čtenář vybrat z několika nejnovějších článků, které si chce přečíst a které ne, aniž by zdlouhavě roloval stránku...

22 María María | Web | 10. června 2014 v 17:31

Většinou celé články, u opravdu dlouhých perexy. Případně ještě u věcí, které by neměly "strašit" na titulní stránce. :-)

23 bowlerhat bowlerhat | Web | 10. června 2014 v 17:38

s blogem teprve začínám ale píši návody, kde je opravdu potřeba přidat několik obrázků. Fotky dávám pod sebe, zaberou tedy hodně místa a než by se čtenář dohrabal k dalšímu článku, roloval by tak 3 dny :D do perexu dám něco málo textu a obrázek výrobku. Perexy používám radši :)

24 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 10. června 2014 v 17:53

Perex má náhodou dokonalou logiku i pokud jím na titulku jen hodí první odstavec článku. Pokud člověk nepřijde k článku tak, že z nějakého jiného zdroje nezíská konkrétní odkaz, tedy přijde nejdřív na titulku blogu, a tam vidí rovnou celý článek, tak je pak často líný ještě extra kliknout a psát komentář či hlasovat v anketě, která se mu na hlavní stránce neobjeví. Kdežto když musí i tak rozkliknout celý článek, po jeho dočtení tam má rovnou formulář na komentář a je větší pravděpodobnost, že ho napíše. A navíc když vidím titulku, kde jsou přehledně jen názvy článků s nějakým krátkým úvodem či ukázkou, která řekne, o čem to je, je to pro mě přitažlivější, než když vidím stohy textu pod sebou.

25 grey.t grey.t | E-mail | Web | 10. června 2014 v 17:55

Já v tomhle směru třeba nemám vyhraněné preference a tak nějak mi to přijde jako hnidopišství.
Osobně perex většinou nepoužívám. Vyjímkou jsou buď články, které začínají nějakým úvodem, nebo články, které jsou podle mě moc dlouhé - to je něco, čemu se člověk asi nevyhne, když mu blog slouží k vypsání se z nálad, k zachycení pocitů.
Každopádně když přijdu k někomu na blog, je mi vlastně úplně jedno, jestli používá perexy nebo ne. Když mě to zajímá, proklikám se tím, nebo se prostě trochu zasrcolluju. Když mě to nezajímá, tak to nezachrání ani (ne)použití perexu.
Osobně mi perexy vadí jen když procházím archiv - pokud někdo napíše víc jak deset nestručných článků za měsíc, je to  pak v archivu celkem masakr a perexy (ať už správně nebo špatně použité, řekl bych), to dost zestruční a usnadní orientaci. Na druhou stranu není nutné rozklikávat každý článek a pak se vracet zpět do archivu, pořád dokola :)
V případě perexů bych prostě řekl - každému podle jeho gusta :)

26 Ari Ari | E-mail | Web | 10. června 2014 v 17:55

Vzhľadom na to, že moje články tvoria tak z 95% poviedky, považujem za absolútne nevhodné používať tam perexy. A potom vo zvyšku sa to podla mňa už ani neoplatí dávať ich tam, lebo blog by stratil prehľadnosť a vyzeralo by to pomixovane.
A čo sa týka perexov na iných blogoch, tak s tým tiež nie som nijako extra stotožnená, hlavne, keď je perex prvým odstavcom textu. Potom mám dojem, že už som prečítala celý článok a ďalej už ísť netreba, niekedy si toho ani nevšimnem.
U mňa na 100% vedú celé články na titulke.

27 missneverfree missneverfree | E-mail | Web | 10. června 2014 v 17:58

Já perexy používám, protože mě osobně dlouhý článek na úvodní stránce blogu odrazuje, pokud není vážně dobrý. Ztěžuje mi orientaci a přehled, když mě nezaujme, musím dlouho rolovat dolů, než narazím na další... A jsem líný tvor, no. :-D
Upřímně, rozkliknout článek, když mě zaujme, mi dělá daleko menší problém.
Na druhou stranu píšu i krátké články, například básně, a u těch to nepovažuji za nutné.

Děkuji za poučení, mimochodem. Někdy dávám perex prostě po prvním odstavci, než abych psala úvod... až teď jsem zjistila, že to tak nemá být, ale nevím, zda budu perexy používat tak, jak je zde popsáno. Dobrý úvod úvahy s prvním argumentem či nastíněním tématu podle mého zaujme víc, než nicneříkající okecávka na začátku, což je zase chyba některých blogerů, na které jsem narazila já (takové to: "Napsala jsem povídku, mně se líbí, doufám, že i vám, bla bla bla...").

28 Čerf Čerf | E-mail | Web | 10. června 2014 v 18:24

Dobře rozumím smyslu i správnému způsobu použití perexů a taky jsem je jeden čas zkoušel používat v praxi. Nebyl jsem s nimi ale z řady důvodů spokojený a vrátil jsem se k úplným článkům. Uznávám, že u delších článků může být záplava textu v navazujících článcích pro čtenáře nepřehledná, nicméně nedomnívám se, že "perexování" (stejně jako opačný přístup) má být nějakým vizuálním dogmatem. Pro mě osobně jako pro čtenáře to na cizích blozích nehraje ani tu nejmenší roli.

29 K. K. | E-mail | Web | 10. června 2014 v 18:40

Na "deníčkovském" blogu je používám, líbí se mi to víc s nimi než bez nich (a je mi celkem jedno, jestli to dělám nebo nedělám správně :-D ), na blogu o sběratelství už je používám méně, tam jsou třeba v článcích, kde je zveřejněný jenom autogram a krátký popisek zbytečný.

30 Jeremiáš Jeremiáš | Web | 10. června 2014 v 19:32

Perexy. Pokud čtenáře něco zaujme, líný kliknout nejspíš nebude. Pokud ne, nemá smysl mu předhazovat dlouhé odstavce k přechroustání. :-)

31 just-jaja just-jaja | 10. června 2014 v 19:46

Jsem sice více méně začínající blogerka, ale sama perexy nepoužívám a osobně preferuji rozhodně celé články.

Možná je to tím, že nemívám problémy s připojením, možná taky tím, že sama většinou nepíši dlouhé články a jjich čtení mi ani trochu nevadí, ale každopádně se mi zdají blogy s celými články vzhlednější a na pohled prostě zajímavější.

Perexy mi přijdou jako zbytečnost, nedívám se třeba ani na trailery k filmům, protože pak nemám motivaci na ten film jít, když nejlepší scény a dějovou linii už znám a konec není těžké si domyslet. S perexy to mám prostě stejně. Nechci vědět, o čem je článek, ještě než ho vůbec přečtu. Když mám chuť si ho přečíst, přečtu si ho s navnaděním i bez, ale nějaké "vnadění čtenářů" mi přijde jako naprostá ale naprostá zbytečnost.

32 Miloš Miloš | Web | 10. června 2014 v 19:57

[31]: Příměr s trailery je výborný.

Ale když je ta "doba zkracování" ((c)Postřižiny), šel jsem do sebe a výpis plných článků zkrátil z 10 na 5 (tak to má třeba TlusŤjoch), ale přidal výpis názvů Další články s 15 položkami.

33 kalamity jane kalamity jane | 10. června 2014 v 20:17

perexy jsou dobré na dlouhé články

34 shariony shariony | E-mail | Web | 10. června 2014 v 20:20

Je skvělé, že zde k perexům vznikl samostatný článek. Dřív jsem je občas používala, protože jsem měla víc článků s fotkami za sebou, takže abych to "nepřefotkovala". Pravá funkce perexů tedy byla mimo.
Napsat zajímavý a lákavý úvod je (nejen) časově náročnější. Tak má podle mě skutečně správný článek vypadat (novinářsky). Týká se to ale spíš článků s textem, případně kombinací, ne pouze s fotkami.
U fotoblogů mi perexy dokonce občas vadí - chci si články s fotkami jednoduše prohlížet, komentovat, co se mi líbí. Místo toho pak musím pořád klikat na "Celý článek", je to zdlouhavé a nakonec mě to i odradí od hlubšího prohlížení si.
Ještě bych chtěla dodat, že mi přijde zbytečné, když někteří blogeři kritizují ostatní právě za nepoužívání perexů. Je to čistě každého věc, co se mu líbí víc, nikde to není napsané jako povinnost. To, že se pak články načítají pomalu, by měla řešit spíš komprimace fotek.

35 Majklice†Světice Majklice†Světice | Web | 10. června 2014 v 20:21

To záleží na typu článku a taky na tom, jestli je článek dlouhý nebo krátký. Já osobně perexy používám hlavně pro ten pocit, abych měla na blogu "uklizeno", takže se původní definice většinou příliš nedržím, co se ale týče jiných blogů, celé články mi nevadí, pokud neobsahují příliš fotek v původní velikosti, které se dlouho načítají.

36 Míša Míša | E-mail | Web | 10. června 2014 v 20:27

Naprosto souhlasím s názorem ve článku. Opravdu se mi nechce klikat na celé články u deseti posledních a také jsem si všimla, že perexy vůbec nejsou perexy - málokdy se mi stane, že vím, co mám od článku čekat a vážně mě perex nenaláká.

37 SuE SuE | Web | 10. června 2014 v 20:40

Podle mě jsou lepší perexy, jedná se li o nějaký dlouhý článek. Myslím že je i dost nepříjemné, když si někdo otevře nějaký blog, kde je v jednom článku přes 30 obrázku...

38 bludickka bludickka | E-mail | Web | 10. června 2014 v 20:55

Vím, co znamená perex, ale na svém blogu ho používám nesprávně. Jde o to, že moje články jsou příliš dlouhé a nepřehledné, samotnou mě to ruší, když chci nahlédnout do nějakého staršího. A tak vítám možnost dát jen první odstavec k nahlédnutí a nezaplnit tak celou titulní stránku.

39 Arvari Arvari | E-mail | Web | 10. června 2014 v 21:20

Perexy. Jednoznačně perexy. A je mi upřímně ukradený, že to nejsou perexy podle zákonitostí žurnalistický profese. Protože přece jen, blogeři většinou nejsou profesionální žurnalisti, že ano. :-D
Prostě, když se dostanu na hlavní stránku něčího blogu, dokážu se podle toho (byť nesprávně použitýho) perexu rozhodnout, jestli si článek chci, nebo nechci přečíst. Takže vlastně plní účel, že ano. Ale scrollování blogem s tunou nekonečnejch článků na titulce, to mě dokáže docela rychle od čtení odradit...

40 lazymonkey lazymonkey | E-mail | Web | 10. června 2014 v 21:24

Z dôvodov, ktoré boli vymenované v článku jednoznačne uprednostňujem celé články.

41 Terka Terka | E-mail | Web | 10. června 2014 v 21:51

Preferuji perexy, už jen proto, že to na blogu lépe vypadá. Navíc, když uznám, že nepíšu zrovna nějaké krátké články, perexy jsou pro mě ta nejvhodnější volba :-)

42 Cherrybumbum Cherrybumbum | Web | 10. června 2014 v 22:06

Dávám přednost perexům, protože to podle mě vypadá úhledněji a není ta stránka pak zbytečně "roztahaná". :) Navíc nevypadá moc dobře, když je dlooooouhý článek a pak najednou párřádkový prďola, který by se bez perexu ztratil :D

43 Tea Tea | E-mail | Web | 10. června 2014 v 22:21

Ano, já píšu dlouhé články a jsem zvyklá používat perexy, samozřejmě né, že bych do něj vložila na titulní stránce první odstavec a pak pokračovala v celým článku, to mi příjde trošku divný, ale do perexu napíšu pár vět proč zrovna tento článek nebo nějaké přiblížení a pak se rozepíšu do celého článku a kdo chce, klikne na ,,celý článek" :)

44 Chloë Noir Chloë Noir | E-mail | Web | 10. června 2014 v 23:31

Ja uprednostňujem perexy, či už používané "správne" alebo nie. Nakoľko  zverejňujem predovšetkým fotky a mám len chabú napodobeninu notebooku (teda netbook :D), tak by to mohlo trvať. Ako som si napríklad všimla aj pri iných blogoch, najmä fotoblogoch. Na niektoré som musela prestať chodiť, pretože mi nezvládalo nielenže načítať nejaký článok s fotkami, ale niekedy vôbec ani úvodnú stránku. Aj keď to je možno nielen "vinou" nepoužívania perexov ako aj tiež tým, že niektorí dajú na blog fotky v plnom rozlíšení a vôbec ich neprispôsobia blogu a môj chudáčik sa potom snaží ich zmenšiť automaticky, aby ich zobrazovalo celé, ale nuž...nezvládne to. :D
Ďalšie, čo mi občas vadí na blogoch bez perexov je to, že ak je článok dlhý a ja sa chcem dostať k ďalšiemu, tak scrollujem a scrollujem. A ako písal aj Tonda Mika, niekedy človek poriadne nevie, kde jeden dlhý článok začína a druhý končí.
Celkovo mi to príde s perexmi prehľadnejšie, človek má väčší "výhľad" na ďalšie články.

Niektoré blogy perexy ani nepotrebujú, keď nemajú nejako veľmi dlhé články (a videla som aj blogy, ktoré perexy používali úplne zbytočne a po rozkliknutí celého článku vyskočila už len jedna-dve vety prípadne nejaký jeden obrázok...)
Perexy by nemali byť niečo vysovene žiadané, každý má jednoducho svoj systém, hoci napríklad už tých fotočlánkov  alebo príliš dlhých článkov by nejaké to oddelenie vážne nebolo na škodu, pretože trochu brať ohľad aj na čitateľov, by bolo občas milé :D

45 ANA ANA | Web | 11. června 2014 v 2:23

Perex používám z čistě praktického hlediska, kvůli přehlednosti. Rolování po dlouhých článcích mě taky nebaví, i když u několika blogerů to překonám, protože články stojí za to. ;-)
Perexy by se nemusely používat u kratičkého článku nebo při básních, tam je to podivné, když se sekne část básně a zbytek na rozbalení...
A hlavně, každý ať si naordinuje, co srdce ráčí. :-)

46 King Rucola King Rucola | E-mail | Web | 11. června 2014 v 6:03

Pokusne som zacal pouzivat perexy, lebo som sa "naucil", ako sa robia. Ale je mi to jedno, citatelovi ako pisatelovi... ;-)

47 Morell Morell | Web | 11. června 2014 v 7:41

Perexy, definitivně.
Nic mě neotráví více, než rolovat přes sáhodlouhý článek, který mně nezajímá, pak druhý... desátý, než najdu jeden, který mě zajímá. Perex ukáže o čem článek je a jak je psaný a šetří místem. Rozhodně souhlasím, ono stačí chyba v síti a rychlost internetu může trvdě spadnout a není větší peklo, než čekat, až se konečně načte 40 desetimegapixelových obrázků a zmenší se do článku, a takových článků je na titulce blogu 10. Jeden obrázek do článku na hl. stránce stačí, ostatní skryje perex a když mě zajímají, tak si zobrazím jen ten článek.
Krátké články perexy nepotřebují, to dá rozum, ale jak to má přes půl normostrany, tak je lepší je dávat pro přehlednost.

Jen lituji, že po předělání lbou už nemůžu dávat perexy mezi věty v jednom odstavci, to bylo vysloveně elegantní, mohla jsem rozdělit článek perexem, kdekoliv jsem chtěla, třeba uporstřed odstavce a při zobrazení celého článku byl odstavec celý, nerozdělený. :-?

48 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 11. června 2014 v 9:49

[47]: To přece jde. Stačí akorát před zveřejněním článek "uložit a psát dál" a odmáznout tu mezeru, co se automaticky vytvoří. Nová už se pak neudělá.

49 David David | E-mail | Web | 11. června 2014 v 10:23

Já jsem za perexy, je to přehlednější. S perexy člověk ušetří hodně rolování, s celými články klikání. V tomto ohledu to vyjde lépe na perexy. :-)

Ale škoda, že tu není konkrétní ukázka, jak perex má a nemá vypadat. Ale jelikož jsem se v seznamu nenašel, asi ty perexy používám dobře. :-)

Jinak souhlasím, napsat lákavý titulek a perex není jednoduché, ale snažím se, aby alespoň ten titulek byl pokud možno co nejvíce lákavý. :-)

50 Ell-e Ell-e | E-mail | Web | 11. června 2014 v 12:57

Za mě perexy. I když zřejmě patřím do skupiny, co je neumí správně používat, pro mě to smysl má.

51 Lenin Lenin | Web | 11. června 2014 v 13:57

Perexy mám radši, i kdyby je autor blogu nepoužíval správně. Myslím, že blog je pak přehlednější a čtěnář si může vybrat, co otevře a co přejde. Nemusím se pak hrabat tunou textu a dumat, kde jaký článek začíná a kde končí. ;-)

52 Jess Jess | Web | 11. června 2014 v 13:59

Vždycky zobrazuju celé články, je to i tím, že je nepíšu tak dlouhé, ale i tím, že vím, jaká je otrava rozklikávat všechny články, pokud jich chci přečíst víc najednou.

53 Janule Janule | 11. června 2014 v 16:31

Tak jsem dočetla až sem, a ani jednou jsem v komentářích nenašla důvod, proč perexy používám já. Všichni to řešíte z estetického hlediska, jak vypadá blog, ale já pro perexy mám zcela praktický důvod. Je to zvláštní, ale asi je to tím, že mám povídkový blog, a záleží mi na tom, aby autoři zveřejněných povídek druhý den věděli, kolik lidí četlo jejich povídku. Proto dávám nad perex jméno autora, první dva odstavce povídky a případně úvodní obrázek, zbytek pod něj... a je mi upřímně jedno, jaký má plnit perex funkci v novinách nebo kde ho vymýšleli. :-) Kdyby byla celá povídka na titulce, nikdo nebude mít potřebu kliknout na celý článek, tudíž se k článku nezapočítá jeho návštěva, a pak by mi byla celá veselá statistika tři nejčtenějších článků za den úplně k ničemu. Takhle ji můžu denně zveřejňovat v menu blogu, a každý autor ví alespoň zhruba, jak je jeho dílko čtené. Toť můj praktický důvod. :-) J. :o)

54 Desirée Lydon Desirée Lydon | Web | 11. června 2014 v 16:41

Perexy. Tedy, pokud to není krátký článek o pár větách a obrázku, to je potom úplně zbytečné a ztrácí to smysl. Ale když je dlouhý článek, je to praktičtější, protože se mi (a myslím, že nejsem jediná), nechce tak dlouho sjíždět na konec stránky, abych našla jiný článek :)

55 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 11. června 2014 v 17:22

[53]: Statistika tří nejčtenějších článků je vůbec zvláštní. Už pár týdnů mi ukazuje, že klidně dvacet lidí za den chodí na určité články a to konkrétně neustále na několik článků dokola, z nichž některé - například ten určený na reklamy - vůbec nemají smysl, přičemž ostatní měřiče návštěvnosti nezaznamenají na těchto článcích ani jednu návštěvu. Kooooooouzlo.

56 necroparanoia necroparanoia | E-mail | Web | 11. června 2014 v 17:51

Já upřednostňuju perexy, už jen proto, že ikdyž najdu sebezajímavějšího autora, najde se i u něj pár článků, který mě nezajímají, nebo jsem je třeba už četla, nebo je jednoduše číst nechci. Ty pak nemusím rolovat dolů. V perexu si jednoduše přečtu nějakou hlavní myšlenku a vím, jestli si článek chci přečíst. Pokud teda autor umí používat perexy.
Na svém blogu používám perexy, ikdyž nevím jestl správně. Používám je proto, abych necpala konkrétnímu čtenáři něco, co zrovna nehledá a taky kvůli návštěvnosti. Co si budeme nalhávat, návštěvnost člověka potěší. Z minulého blogu, kde jsem nepoužívala perexy, vím že když si někdo přečte články na hlavní stránce blogu, nenaskočí u článku návštěvnost a já pak nevím, které články  jsou nejčtenější a co návštěvníky na mém blogu nejvíc zajímá.

57 Janule Janule | 11. června 2014 v 18:22

[55]: Taky se mi občas stane, že "někdo" chodí neustále na tentýž starý článek. Jiné měřiče návštěvnosti nemám, takže netuším, jak by to vypadalo jinde. Ten článek má vždycky anglický název, takže podle mě jsou to něco jako spameři v komentářích, jen navštěvují pořád tentýž článek... netuším, co to má znamenat, k čemu je to komu dobré, ale řeším to tak, že ten článek šoupnu na pár dní do rozepsaných, čímž nejspíš vypadne z nějaké jejich databáze, pak ho zase vrátím zpátky. Občas se to stane znovu, např. u článku s názvem "Warnings", s tím ale bohužel nic nenadělám. Jinak mi statistika celkem vyhovuje, když nic lepšího není. Kdyby měl blog počítadlo na každé stránce, byl by problém vyřešen, jenže to je zřejmě něco z oblasti snů, které se nikdy nesplní. :-?

58 Seiya Kuroi Seiya Kuroi | E-mail | Web | 11. června 2014 v 19:00

Kdybych já měla mít články bez perexů, tak mám hl. stranu blogu kilometrovou a odpadnou mi návštěvníci :D Píšu povídky a někteří lidé prostě nečtou vše co píšu a težko by půl hodiny rolovali myší :D Navíc nad perex se dá krásně umístit věková přístupnost a pár, pokud jde o ff :)

59 Mike Mike | Web | 11. června 2014 v 19:31

Rozhodně perexy. Blog by měl být přehledný. Měl by se tedy používat u článků, které jsou delší než jeden odstavec, popřípadě obsahují větší množství fotek. Celé články klidně, pokud nebude jeden na třetinu stránky. Když ten článek člověka nezajímá, uroluje si ruku, což rozhodně přináší rychlejší nástup vyčerpanosti, než u uklikání. :-D

60 T(h)om T(h)om | Web | 12. června 2014 v 6:55

Hlavní potíž je ve zdejší definici perexu. Tedy ona je to definice technicky správná, jenže záleží na každém blogerovi a typu blogu, jak bude funkce využita. Bude-li to opravdový perex - pár vět k nalákání čtenáře, nebo prostě způsob jak omezit délku článků na hlavní stránce. On ani sám příchozí čtenář mnohdy o "oficiálním" významu perexu neslyšel a je prostě vděčný, že se mu po otevření stránka nenačítá minuty nýbrž vteřiny, a navíc je přehlednější. Za sebe tedy dávám hlas perexům, třebaže často vlastně ani nejsou perexy. Koho viditelná část článku zaujme, rozklikne jej. Koho ne, ten stejně přestane číst po prvních pár větách a efekt bude stejný. Shrnuto jednou větou: Soustřeďme se na pohodlí uživatele a ne na slovíčkaření 8-)

61 K. K. | Web | 12. června 2014 v 11:23

Já perexy používám a zcela bez mučení a bez výčitek se přiznávám, že špatně. Vím, k čemu jsou, ale zkrátka si je využívám po svém. Nedodržuju kontinuitu, u některých článků je nepoužívám u jiných ano. Záleží vždy na délce článku. Pro krátké nejsou potřeba, u dlouhých ano, protože dostat se na konec hlavní stránky by pak bylo pěkně náročné. :-D A když u nich použiju perex, stejně nedodržuju způsob, jakým bych s ním měla naložit. Text oddělím klidně až po několika odstavcích.

62 Joina Joina | Web | 12. června 2014 v 17:07

Já upřednostňuji články pod perexem. Nevím proč, ale donutí mě to abych si celý text přečetla.
Jinak já články pod perexem občas používám.

63 Elemona Elemona | Web | 12. června 2014 v 21:13

Já perexy určitě používám a to u každého článku. Ne, nesnažím se, aby titulek nebo perex čtenáře nalákal - to je spíš znak bulváru a to rozhodně nechci, a novinařinu jako takovou také nedělám. Snažím se, aby titulek tak nějak vystihl obsah článku a perex také, nebo aby článek nějak uvedl. Koho téma zaujme, ten si článek přečte, ale nepotřebuji čtenáře za každou cenu "nalákat".

S autorem článku nesouhlasím hned v několika věcech. Především se mi nelíbí, když má blog jen výpis článků pod sebou. Většinou na blozích vídám zmíněný minimalismus, než přeplácanou navigaci, ta je spíše výjimkou. Nejdůležitější je mít, pokud možno, přehlednou navigaci, kde se k hledanému článku návštěvník dostane cca. do tří kliknutí. Pokud má blog výpis článků, kde se ke starým článkům musím proklikávat přes archiv a nedejbože nemá ani rubriky, považuji to za velmi chudý blog.
Také nesouhlasím s nutností dodržovat definici perexu - je jen na autorovi blogu, jestli bude chtít čtenáře na článek nějak nalákat a nebo mu napsat spíše jakýsi úvod.

Titulní stránka blogu je pravděpodobně nejnavštěvovanější na celém blogu - nemám to naměřené, ale odhaduji tak vzhledem k tomu, že ji mají čtenáři v oblíbených/záložkách v prohlížeči, když se chtějí podívat na nové články na oblíbeném blogu, vracejí se na ni kliknutím na logo blogu, autor blogu mívá na svých profilech různě po netu také odkaz na hlavní stránku blogu, píše adresu do komentářů na jiné blogy apod. Takže si myslím, že by se měla načítat rychle a být přehledná - a to výpis celých článků moc nezajišťuje. Výpis jednoho nebo žádných článků je zas opačný extrém - když mě ten článek nezajímá, musím se proklikávat k dalším - nebo raději rovnou blog opustím.

Takže já mám ráda i používám zlatou střední cestu - výpis přiměřeného počtu (10) perexů, s tím, že do nich nikdy nedávám obrázky či videa - zpomaluje to načítání hlavní stránky. A ono je i na rychlejším počítači rozdíl, jestli se vám stránka načte za sekundu nebo za 2-3 sekundy (spočítejte si čas strávený čekáním při otevírání desítek takových stránek denně). Natožpak na pomalejším kancelářském PC s pomalejším připojením, které ale na čtení článků stačí.

64 Teeda Teeda | Web | 12. června 2014 v 23:16

Celý články rovnou mě někdy trochu otravují, ale ono taky záleží na tom, jaký je design. Myslím, že vzhled blogu částečně určuje i používání a práci s textem.

65 Baru Baru | Web | 13. června 2014 v 0:20

nemám problém u jiných s jejich verzí zobrazení, já používám nejraději perexy :)

66 chloe. chloe. | Web | 14. června 2014 v 12:39

Většinou nechávám na hl. stránce celý článek, ale pokud je dlouhý, tak používám perexy. Je to víc přehledné.

67 Hubert Hubert | E-mail | Web | 16. června 2014 v 10:44

Jeden článek mi na hlavní stránce bohatě stačí. Půlku lidí stejně odradí, jak je dlouhej. Další část, to nebude bavit číst. A ten zbytek po přečtení nebude mít problém kliknout na další článek pod menu. Jednoduchý.

68 Metteorwa Metteorwa | E-mail | Web | 16. června 2014 v 14:38

Ráda nechám hned na úvodní stránce čtenáře vybírat z více článků. A to bez perexů (nebo rádoby perexů) prostě nejde. Osobně mi přijde stokrát jednodušší jeden klik (přičemž se i rovnou nabídne možnost komentování), než scrollovat jak ňouma, dlouho a dlouho. To je totiž o nervy. Zvlášť pokud jsou v článcích i fotky nebo nějaké video, připadá mi to skoro jako povinnost.
Když má autor na úvodní stránce pouze jen článek, tak ať. Tam už je to trochu něco jiného.

69 lejimada lejimada | E-mail | Web | 16. června 2014 v 16:05

mě se to líbí u každého jinak... když někdo píše hodnědlouhé články, tak jsou perexy lepší. Pokud jsou články kratší, preferuju texty celé.. :-D

70 Babsy Babsy | E-mail | Web | 16. června 2014 v 22:36

Mne osobně otravuje rozklikávat články na blogu, i nekonečně dlouho rolovat až dolů, takže já jsem zastáncem toho mít jeden článek na úvodu blogu a pod ním odkazy na další aktuální články.
Prostě jako to mám já. :-)

71 Baruš Baruš | E-mail | Web | 4. července 2014 v 11:10

Na svém blogu jsem vyzkoušela obojí, ale nakonec jsem se rozhodla pro celé články, líbí se mi to víc a radši budu rolovat dlouhou stránku s celými články než se pořád někam proklikávat...A navíc si myslím, že většina lidí neumí vymyslet lákavý a zajímavý perex, ikdyž existují samozřejmě výjimky ;-)

Komentáře jsou uzavřeny.


Aktuální články

Reklama