Otázky a odpovědi o Blog.cz

6. prosince 2013 v 8:00 | Standa |  O nás
Do naší e-mailové schránky čas od času dorazí zajímavý dotaz, který stojí za zveřejnění. Třeba jako v tomto případě, kdy se na nás obrátila jedna blogerka hned s několika otázkami. Protože se jedná o dobré dotazy, které by velmi pravděpodobně mohly zajímat i další uživatele Blog.cz, rozhodli jsme se odpovědět výjimečně prostřednictvím nového článku, který si zde může přečíst kdokoli.

Autorkou otázek je blogerka Veronika Pullmannová z blogu ps-akoviny.blog.cz. Odpověď na její dorazy zde zveřejňujeme v rámci naší snahy o transparentnost a informování našich uživatelů.


  • Ako už viem, server Blog.cz je výhradne financovaný z reklamy. Ak tomu správne rozumiem, máte podpísané zmluvy s istými firmami, ktorým zverejňujete reklamu na Blogu za finančnú odmenu. Na druhej strane však platí, že čím viac na daný reklamný baner klikne, tým lepšie. Je to ďalší prameň financií pre Blog.cz. Rozumiem tomu správne?

Blog.cz patří do rozsáhlého internetového portfolia skupiny Nova (soupis značek zde), kde významně nafukuje celkovou návštěvnost a přispívá do společného rozpočtu, kam tečou peníze z nejrůznějších zdrojů. V rámci společnosti je tedy Blog vnímaný jako jeden z mnoha projektů, zatímco uživatelé ho vnímají izolovaně. V tomto duchu jde i rozšířená představa, že Blog.cz samostatně prodává reklamu na uživatelské blogy. Tak tomu ve skutečnosti není - za prodej veškeré televizní i internetové reklamy je zodpovědné naše obchodní oddělení, která má na starosti kromě Blog.cz také prodej reklamy na zpravodajský server Tn.cz, společenský magazín Prásk.tv, a další naše weby, jakož i prodej reklamy do televize.

V internetové reklamě se rozlišují dva základní formáty, u jednoho se platí za zobrazení, u druhého za proklik. U obojího samozřejmě platí přímá úměra - čím více zobrazení/prokliků, tím větší reklamní zisk. Proto usilujeme o co nejvyšší návštěvnost všech našich webů. Na Blog.cz kombinujeme oba tyto typy reklamy, tzn. můžete se zde setkat s reklamou placenou za zobrazení i proklik. Pro obojí je vyčleněna jediná pozice, a sice tzv. rectangle o rozměrech 300 x 250 pod prvním článkem na blogu (a v administraci). Více reklamních pozic v současnosti na blogu není.

Případní zájemci o další detaily fungování internetové reklamy mohou navštívit tuto stránku - najdete tam ovšem informace určené v první řadě pro inzerenty (cenové podmínky, ceníky, formáty, apod.), a běžnému uživateli tyto informace k ničemu nejsou.

  • Istý počítačový expert tvrdí, že v dnešnej dobe je nemožné existovať výhradne z reklamných príjmov. Preto vzniklo aj Piano ako jedno z riešení. Ako túto problematiku vidíte Vy? Nehrozí blogu spoplatnenie?

Nejrůznější samozvaní experti mohou samozřejmě tvrdit co chtějí, nota bene tehdy, pokud mají sami zájem na tom, aby si mohli sáhnout na peníze, které se na internetu točí. A ačkoli je skutečně pravděpodobné, že trend postupného zavádění paywallů je na vzestupu, serveru Blog.cz se toto moc netýká, protože stojí stranou zpravodajských serverů a dalších contentových webů, které musí řešit otázku, z čeho zaplatit produkci kvalitního obsahu, který je velmi drahý.

V podmínkách registrace Blog.cz stojí: "Registrace není nikterak zpoplatněna, vedení uživatelského účtu resp. správa Profilu rovněž nepodléhá jakékoli poplatkové povinnosti Registrovaného uživatele." Tzn. pokud by teoreticky někdy došlo k zpoplatnění služby, muselo by dojít k aktualizaci podmínek. To však považujeme za vysoce nepravděpodobné - vzhledem k tomu, že Blog.cz funguje déle než osmým rokem jako bezplatná služba, lze považovat odvěkého strašáka zpoplatnění za neopodstatněného.

Uživatelé dlouhodobě deklarují nulovou ochotu za Blog.cz platit a z naší strany rovněž nebyly nikdy podniknuty žádné kroky vedoucí k zpoplatnění služby, a to ani formou rozdělení služby na základní bezplatnou verzi a nějaký placený nadstandard. Výhledově samozřejmě nelze vyloučit nic, ale pokud lze o něčem uvažovat téměř s jistotou, pak je to naše přesvědčení, že Blog.cz i do budoucna zůstane zcela zdarma.

  • Na Blogu sa rozbehol fenomén tzv. Redakčných blogov. Sú to prevažne blogy, ktoré spravuje istá skupina ľudí - redakcia. Existujú ale Redakčné blogy v pravom slova zmysle? Že istá redakcia časopisu alebo novín má u Vás svoj blog?

Tato otázka pramení z toho, co si všichni uvědomují, ale dosud to nikdo otevřeně nepřiznal. Takzvané redakční blogy jsou jako většina komunitních věcí na Blog.cz "jen" hra (a sice hra na redakci, která asi nejdál zašla na skomírajícím blogu numero-un.blog.cz, jehož autorka si říká "šéfredaktorka"). Blog.cz je v principu služba pro jednotlivce: každý si zde může založit svůj deníček a podělit se se světem o své myšlenky. Přístup do blogu ve více lidech není podporován, stejně jako odstupňování práv k jednomu blogu (admin / redaktor); pokud stojí za jedním blogem více lidí, řeší se to vždy tím, že jedno heslo zná více lidí a do blogu se přihlašují nezávisle na sobě - s tím, že někde stranou se domlouvají na sladění spolupráce, nejčastěji po chatu na Facebooku nebo po e-mailu.

Takovou hrou na redakční blog je třeba druhý nejnavštěvovanější blog na Blog.cz onedirection-ff.blog.cz, jakož jím byl i nedávno ukončený blog hudebni.blog.cz, a jsou jí i blogy spisovatele.blog.cz, fotografia.blog.cz, literarni-klub.blog.cz či libere.blog.cz. Asi nejblíže k tomu, co by se skutečně dalo nazvat redakčním blogem, mají blogy sylfida.blog.cz, spisovatelejih.blog.cz, artsmanagement.blog.cz, a především pak zidovskelisty.blog.cz.

I zde však platí, že za každým takovým blogem většinou stojí jedna či dvě hlavní postavy, které znají heslo a které plní blog novými příspěvky. Nikdy nelze mluvit o tom, že by někde skutečně seděla reálná redakce, která by měla svou kancelář s nábytkem, počítači, kolektivem redaktorů a šéfredaktora - v tomto smyslu je míněno to, že jsou všechny tyto blogy hra. Není to myšleno jako výsměch nebo přehlížení spousty práce, které za těmito blogy stojí, je to pouze snaha nazývat věci pravými jmény. Jsou to stále "jen blogy", pouze se od ostatních blogů liší tím, že jejich články píše více než jeden člověk.

Žádná redakce novin ani časopisu tak na Blog.cz pochopitelně svůj blog nemá, a jediný skutečný novinář, který u nás pravděpodobně kdy měl svůj blog, byl Ondřej Höppner s jeho již ukončeným blogem hoppner.blog.cz.

  • Je pravdou, že dobrý blog by ma byť autorský? Je naozaj pravda, že medzi najnavštevovanejšie blogy patria blogy členov Autorského klubu?

Ohledně toho, co je dobrý blog, nepanuje žádná shoda. Blog.cz je s 1,2 miliony blogy a 35 miliony vydanými články největší blogovací službou na českém internetu, z čehož pramení i různorodý pohled na otázku, co je kvalitní blog. Uživatelé mnohem spíše než jakousi pomyslnou kvalitu blogů sledují svoji věkovou a názorovou spřízněnost s jejich autory, která bývá tím nejdůležitějším faktorem při výběru blogů ke čtení. S jistým zjednodušením asi platí, že stejně jako se o každé ženě dá říct, že je krásná, dalo by se stejně tak o každém blogu říct, že je kvalitní. Akorát u některé ženy se na tom shodne více lidí než u jiné :-) A u blogů je tomu nejinak - u některého blogu se budou dát počty těchto lidí počítat na stovky, jinde na tisíce, ale i ty "nejhorší" blogy mají vždy minimálně jednoho spokojeného čtenáře, kterému se blog líbí - je jím sám autor blogu.

Přesto se dá konstatovat, že určitá základní představa, jak vypadá kvalitní blog, existuje. A souvisí právě se zmatkem panujícím kolem slůvka "autorský" (jak naznačuje už sama tato otázka), který bohužel vznikl se spuštěním Autorského klubu (do té doby nikdo nic takového neřešil). Od té doby panuje dvojí rozumění tomuto slovu - s tím, že někteří blogeři ho chápou v jednom smyslu, jiní v druhém, a další v obou. Tím prvním je autorský ve svém původním významu, tedy pocházející od nějakého autora a mající jeho rukopis. V tomto smyslu může být autorské cokoli, aniž by se tím cokoli konstatovalo o jeho kvalitě. Tím druhým je autorský ve smyslu původní, tedy nepřevzatý odjinud. Protože je na internetu libovolné sdílení čehokoli technicky nesmírně snadné, logicky si blogeři vyvinuli větší obdiv k tomu, co je autorské v tomto druhém smyslu, tedy původní a nepřevzaté z jiného blogu.

Dále je za kvalitní považováno většinou to, co ke svému vzniku vyžadovalo nějaké myšlenkové úsilí, manuální práci nebo investovaný čas, peníze či duševní energii. Za kvalitní se bere to, s čím si dal někdo záležet, na čem je poznat něčí talent, co v nás probouzí nějaké emoce, z čeho je znát osobnost autora a co je obecně nějak vzácné.

Pokud je něco naopak příliš rozšířeno, logicky to nemůže být kvalitní. Drtivý nástup digitální fotografie umožnil každému zdarma vyvěšovat na internet tuny vlastních fotek, což ovšem ještě nic neříká o tom, jestli jsou takové fotky kvalitní - to je asi nejlepší příklad za všechny pro to, kdy je množství něčeho na úkor kvality.

Pokud jde o to, zda členové Autorského klubu Blog.cz figurují mezi nejnavštěvovanějšími blogy na Blog.cz, odpověď může mnohé neznalé překvapit. Skutečnost je taková, že tomu tak ve většině případů není, a většina členů AK má jen průměrnou, někdy dokonce i velmi malou návštěvnost.

Kvalita a návštěvnost tak rozhodně ruku v ruce nejdou - spíše se při pohledu na žebříček nejnavštěvovanějších blogů může zdát, že je tomu skoro naopak :-) Například v žebříčku nejnavštěvovanějších blogů za minulý měsíc najdeme pouze dva blogy (a sice moje-mozkovna.blog.cz a dolcevita.blog.cz), které jsou členy Autorského klubu - zbylých 18 blogů do AK nepatří, a o jejich (ne)kvalitě nechť si udělá každý názor sám.

  • Každý bloger má na svoju realizáciu 5 GB. Čo sa stane ak túto hranicu prekročí? Príde mu upozornenie mailom a následne aj akýsi cenník podľa ktorého sa bude musieť riadiť?

Limit 5 GB se ve skutečnosti vztahuje pouze na obrázky. Na články žádný limit není, tzn. teoreticky můžete na svém blogu článků zveřejnit neomezené množství (a skutečně na Blog.cz najdeme blogy, které obsahují desetitisíce zveřejněných článků). Naprostá většina uživatelů se k limitu na obrázky nikdy ani vzdáleně nepřiblíží, a to ani po letech blogování. Proto ani nikde uživatel nemá možnost zjistit, kolik prostoru jeho obrázky teoreticky zabírají - jednoduše to k ničemu vědět nepotřebuje (a je to navíc z technického hlediska i dost složité zjistit).

Pokud teoreticky uživatel skutečně limit vyčerpá (v dosavadní praxi bychom takových případů, které nám jsou známy, spočítali s bídou na prstech jedné ruky) - pozná to tak, že už mu žádné nové obrázky do blogu nahrát nepůjdou a blog mu vyhodí chybovou hlášku, že byl překročen celkový limit. Zde doporučujeme jako nejjednodušší řešení založit prostě blog nový, s nímž získáte nových 5 GB na další obrázky. A můžete opět vesele "přidávat" (jak tomu někteří uživatelé říkají) jako předtím :-)

--

Máte nějaké podobné otázky, které v článku nezazněly? Pošlete nám je také na e-mail blog@blog.cz. Sejdou-li se nějaké nové zajímavé otázky, dostanou opět prostor v novém článku na tomto blogu.
 

83 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Leome Leome | E-mail | Web | 9. prosince 2013 v 15:45

Veronika měla velmi zajímavé otázky - mně by nenapadlo, na něco takového se zeptat :-D.

Mně většina reklam na blog.cz ani nevadí - když to zrovna není Playboy... O_O  :-D.

Podle mně se blog.cz pro redakční blogy moc nehodí - spíše bych pro redakční blog volila jiné webhostingy ;-). Nikdy bych do reakčního blogu nešla - neumím moc pracovat v kolektivu a samota je pro mně výhrou roku :D  :D.

Pokud slovo "autorský" má znamenat, že články a obrázky jsou autora, pak s tím souhlasím (pokud je článek jen okopírovaný, moc lidí to nepřitáhn), ale pokud to má představovat něco jako "autorský deníček", pak s tím zásadně nesouhlasím. Vy ano?

Komentáře jsou uzavřeny.


Aktuální články

Reklama