Téma a druh blogu

6. září 2013 v 10:00 | Standa |  Jak na blog
Je tu třetí díl krátkého seriálu určeného všem začínajícím blogerům. Tentokrát se zaměříme na to, jaké jsou druhy blogů a jak se k tomu postavit.

Otázka tematického zaměření blogu je velice důležitá, protože má bezprostřední vliv na to, kdo vám na blog bude chodit a jaké budete mít vyhlídky na budoucí úspěch.


Pokud jste nečetli minulé díly, doporučuji se s nimi seznámit ještě dříve, než se pustíte do dalšího čtení. V prvním dílu Co si ujasnit před založením blogu jste se mohli dočíst o tom, na jaké otázky byste měli znát odpověď před tím, než si vůbec blog založíte. V druhém dílu Základní ovládání a první nastavení blogu bylo vyčerpávajícím způsobem představeno vše základní, co byste měli vědět o tom, jak s blogem pracovat.

Pokud už jste se přes tyto první kroky dostali, je čas přesunout se do další fáze - a vybrat si, kam bude váš blog patřit.

Částečně se tak vracíme k prvnímu dílu, kde jsme si uvedli, že je velice důležité položit si na začátku tyto otázky: proč jsem si blog založil, jaké cíle má blog plnit, pro koho budu blog psát, kolik času chci blogu věnovat a pod jakou internetovou identitou chci vystupovat.

Jak si ale můžete všimnout, nikde tam nebyla otázka O čem budu blog vlastně psát? Nebyla to náhoda, protože správný čas na ni přichází až nyní. A protože spolu obě zvýrazněné otázky velmi blízce souvisí.

Základní pravidlo je úplně jednoduché: to, o čem budu psát, bezprostředně souvisí s tím, kdo to bude chtít číst. Záměrně nepíšu kdo to bude číst, protože to je něco jiného - může se to zdát samozřejmé, ale spousta začínajících blogerů si neuvědomuje, že jim na blog bude chodit nemalé množství návštěvníků, kteří na blogu nic číst nebudou (a kteří ho rychle opustí). Proč? Protože je jednoduše zajímá něco jiného.

Vrána k vráně sedá a rovný rovného si hledá. Známá lidová pořekadla platí i na internetu. Jistě není potřeba dlouho vysvětlovat, že na blogu o fotbale si asi moc nepočtou ženy a blog o šatičkách pro panenky asi zase neocení muži. Jaké máme vlastně druhy blogů a jaká jsou základní tematické kategorie, do nichž se dají blogy třídit?

Blogy lze dělit nejen podle druhu obsahu, který na nich najdeme, ale i podle způsobu, jak je tento obsah zveřejňován (kromě blogů existuji například i vlogy - zkratka za video blogy - blogy zaměřené na video). Základní dělení podle obsahu blogu je toto:

  • Deníčky (též osobní blogy)
  • Fotoblogy
  • Hobby blogy

(Poznámka: Fotoblogy by se daly považovat za podmnožinu hobby blogů, ale kvůli jejich velkému zastoupení a popularitě je považuji za samostatný druh. Označení fotoblog je navíc běžně užívané a široce srozumitelné).

Slovo deníček nechápejme jen v jeho úzkém (a trochu infantilním) významu - patří sem jednoduše všechny blogy, u kterých jsou na prvním místě osobní texty.

(Pokud se vám označení deníček nelíbí, lze použít i výše zmíněný termín osobní blog. Není to ale úplně přesně totéž, protože za osobní blog by se dalo označit 99,99% všech blogů na Blog.cz - a deníčky z nich tvoří jen určitou podmnožinu. Protikladem osobních blogů jsou totiž třeba firemní a komerční blogy, které na Blog.cz v podstatě nenajdeme).

Tato kategorie zahrnuje všechny blogy, jejichž autoři se rozepisují o sobě a svém životě. Píší třeba o své práci, rodině, přátelích, studiu, cestování, zážitcích, o tom, co se jim honí hlavou, co si myslí o světě, politice, aktuálním dění, jak se jim žije v zahraničí, apod. Blog - deníček - pro ně představuje evidenci myšlenek, pocitů, zážitků, dojmů, citátů, nápadů, událostí, apod.

(Samotný deník jako literární žánr je velmi starý a autobiografické zápisky psané v ich-formě se vyznačují autenticitou a osobním charakterem sdělení. Patří proto k oblíbenému a vyhledávanému druhu čtení, a nejrůznější memoáry a deníky patří k letitým stálicím prodeje na knižním trhu).

Blogy z této kategorie představují nekonečný zdroj informací pro všechny čtenáře, kteří se zajímají o autentické zážitky vrstevníků, známých, kamarádů, lidí se stejnými zájmy, problémy, apod. Blogy - deníčky - představují velice pestrou paletu typů, od velmi otevřených intimních zpovědí, přes vtipné a sarkastické glosátory vlastního života a okolního dění, až po stylizované a anonymní zápisky, jejichž autoři si důsledně hlídají své soukromí.

Velmi různorodá je i frekvence zveřejňování nových článků, která sahá k oběma krajním pólům spektra, od občasných přispěvatelů s novým článkem jednou za měsíc až po nadšené "grafomany", kteří se svému blogu věnují denně.

Pro klasické deníčkáře je rovněž typické, že jejich blogy jsou tvořeny z největší části výhradně vlastním obsahem a mají spíše menší návštěvnost, tvořenou většinou pravidelně se vracejícími návštěvníky. Kteří se s autorem neznají - to je zde velmi zásadní dodat, protože situace, kdy blog objeví známí a příbuzní blogera, je nejčastějším důvodem, proč autoři své blogové deníčky ruší.

Do fotoblogů patří všechny blogy, u kterých nad textem převažuje obraz. Zaměření těchto blogů je jasné: jejich autoři své blogy využívají v první řadě ke sdílení vlastních fotografií. Vlivem nebývalého rozmachu digitální fotografie došlo k velkému rozšíření popularity tohoto koníčku, kterému se věnují početné zástupy amatérů. Blog.cz poskytuje celé řadě talentovaných fotografů zázemí pro jednoduché sdílení vlastní fotografické tvorby a k tisícům stávajících fotoblogů vznikají denně nové a nové.

Celá řada příznivců amatérského fotografování na Blog.cz se sdružuje ve Fotografickém klubu, kde můžeme najít celou řadu zajímavých fotoblogů. Autoři nejlepších z nich už za sebou často mají první vlastní výstavy, fotopublikace, placené zakázky, fotky otištěné v časopisech, apod. Ve většině případů je rovněž samozřejmostí vlastní stránka na Facebooku, s jehož pomocí uživatelé podporují své fotoblogy a na němž sdílejí fotky, které se na blog nevešly, apod.

Pro autory typických fotoblogů často platí dvě pravidla. Většinou stojí stranou komunity (do níž se příliš nezapojují), a pokud už navštěvují nějaké blogy, pak jsou to většinou opět fotoblogy (s nimiž si vyměňují kritiku, zkušenosti a inspiraci).

Druhé pravidlo vyplývá z toho prvního: autoři fotoblogů nejsou typičtí blogeři, kteří by si vedli blog pro ukrácení dlouhé chvíle nebo pro záznam svých deníčkových zápisků, apod. Na prvním místě je pro ně jejich koníček v podobě fotografování, a díky tomu jsou poměrně odolní vůči vlivům náhlých výkyvů nálad či trendů, kterým často podléhají "deníčkáři" a blogeři hodně žijící komunitním děním - celá řada fotoblogů stabilně funguje dlouhá léta. Paradoxně právě proto, že pro tyto autory není na prvním místě jejich blog, ale jejich koníček v podobě focení.

Stojí rovněž za zmínku, že mezi autory fotoblogů lze občas narazit na staromilce, kteří alespoň občas sahají po klasickém kinofilmu a své tištěné snímky do blogu nahrávají v naskenované podobě. Proto tak docela neplatí, že všichni autoři fotoblogů fotí výhradně na digitál, a stále lze najít fotografy, kteří na kinofilm nedají dopustit. Určitá únava z technické dokonalosti digitální fotografie navíc stojí za narůstající oblibou různých retro trendů, jako je například populární lomografie, jejímuž kouzlu propadla i celá řada blogerů na Blog.cz.

Třetí kategorie hoby blogů je možná nejpestřejší. Jejich autoři propadli nějakému koníčku a prostřednictvím svého blogu ho sdílí se světem. Nejedná se tedy tak docela o typické blogery, kteří píší deníkové zápisky nebo prezentují své fotky, ale spíše o srdcaře a nadšené koníčkáře, jimž jejich blog slouží jako jednoduchá webová stránka.

Na Blog.cz najdeme například hobby blogy zaměřené na sbírání autogramů, esoteriku, pěstování rostlin, ruční práce, šití pro panenky, dioramata, hokej, sbírání staré elektroniky, houbaření, historický šerm, pletení z papíru, atd. Početně nejvíce je asi blogů zaměřených na ruční práce, za nimiž stojí v převažující míře blogerky - seniorky.

Typický hobby blog je plný fotografií, na kterých bloger zachycuje výsledek své milované činnosti. Příležitostně můžeme narazit i na nabídky prodeje vlastních výrobků, jimiž kreativní blogeři vychází vstříc poptávce po své originální tvorbě. Většinou se ale jedná pouze o drobnou formu přivýdělku a hlavním královstvím prodeje rukodělných výrobků zůstává populární Fler.cz.

Hobby blogy mají celou řadů poddruhů. Mezi nejrozšířenější varianty patří fanblogy (blogy o celebritách, hudební kapelách, filmech a seriálech, sportovním klubech, apod.), foodblogy (blogy o vaření), wineblogy (blogy o víně), fashion blogy (blogy o módě), artové blogy (blogy výtvarníků, kteří na blogu zveřejňují výsledky svého výtvar-ničení :-), blogy o zvířatech (blogy chovatelů a milovníků zvířat) a literární blogy (blog začínajích spisovatelů, novinářů a amatérských pisálků).

Na Blog.cz je obvyklé, že najdete jen málo blogů, které by spadaly výhradně do jedné kategorie ze svaté trojice deníček - fotoblog - hobby blog. Většina blogů je různě tematicky i obsahově nakombinovaná a bere si od každé kategorie něco. Uživatelé mohou své blogy volitelně zařadit do jedné z 15 kategorií, které odpovídají nejrozšířenějším typům blogů. Jsou to následující kategorie:


Pro zajímavost si uveďme, že nejvíce blogů je zařazeno do kategorií Internet a hry, Hudba a Deníček a naopak nejméně do kategorií Vaření a víno, Světoběžník a Kultura. Určitě doporučuji si z nich vybrat jednu, která vašemu blogu nejvíce odpovídá, a zařadit se do ní (v nastavení blogu).

Zařazením svého blogu na něj budete přivádět návštěvníky, kteří se zajímají o stejné téma jako vy. Kolik jich nakonec bude, ovlivňuje v první řadě právě to, jakému tématu se na blogu budete věnovat. Až na vzácné výjimky zde platí železné pravidlo: čím víc je blog zaměřený na jedno téma, tím bývá úspěšnější.

Jak totiž ukazují dlouhodobé zkušenosti, největší úspěch skutečně slaví úzce specializované blogy. Tedy alespoň úspěch měřený návštěvností. Z tohoto pohledu na Blog.cz nejvíc frčí blogy o One Direction, Tokio Hotel, vaření a ezoterice. Kolem každého z takových blogů je vytvořená početná komunita vracejících se návštěvníků, která je současně vydatně živena novými návštěvníky přicházejícími z vyhledávačů.

My jsme si ale na začátku řekli, že úspěch budeme měřit spíše podle toho, jestli blog plní cíle, které jste si na začátku stanovili. A hlavním cílem je získat zpětnou vazbu od čtenářů, což vám blog může splnit i při relativně malé návštěvnosti. K tomuto poznatku nakonec dospěje většina blogerů na Blog.cz - návštěvnost blogu sama o sobě není cílem, ale pouze prostředkem k zpětné vazbě. O tu nám všem jde a proto všichni blogují.

Těším se nashledanou v příštím díle, který se zaměří na téma Návštěvnost a komunita.
 

8 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Dragell Dragell | Web | 6. září 2013 v 11:10

Ujasnit si, o čem blog vlastně je a bude je složitou otázkou. Já mám na něm tak rozsáhlý záběr okruhů, že ani sama nevím, co to vlastně mám.
Velký problém mám se zařazením do oněch 15 rubrik, takže je jednou za čas prostřídám.
Ale možná moje nezaměřenost je důvodem, proč stále píši, protože se nemusím omezovat a mohu psát o všem, co prožiji, co mne osloví.
A že bych měla o návštěvníky a komentáře nouze kvůli nejednotné tématice blogu, to se nedá říct.

Důležité je, aby člověk psal o tom, co ho baví a hlavně od srdce.

2 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 6. září 2013 v 11:31

Potřebovala bych kategorie fanhobbydeník. Ale mně je to jedno, na nějakém zařazení mi vůbec nezáleží. Nemám psychotickou potřebu vejít se do každého rozdělení každé škatulky každého testu.

3 Lukáš Lukáš | Web | 6. září 2013 v 11:41

[1]: že ? Chybí tam třeba sekce "Duchovní".

[2]: řekl bych spíš aby byla možnost kombinování kategorií :-)

4 David David | E-mail | Web | 6. září 2013 v 11:59

Škoda, že v jednotlivých kategoriích, např. v deníčku, jde zobrazit jen prvních 50 stránek s blogy seřazeny sestupně podle data založení. Mě by třeba zajímalo, jestli někdo nezaložil blog ve stejném dni jako já atd... :-)

5 Miloš Miloš | Web | 6. září 2013 v 12:30

Deníčky a fotoblogy jsou velmi časté, ale těch dobrých, a to i v AK, je málo. "Vtipné a sarkastické glosátory vlastního života a okolního dění" lze spočítat na prstech jedné ruky, většinou jde o nudu, která díky značné potenci autorů zahlcuje titulní stránku, podobně mnozí fotoblogeři AK vyjdou z domu, vyfotí první věc, kterou uvidí, a hned ji zveřejní na blogu. Tyto dvě kategorie trpí naprostou inflací.
Hobby blogy většinou mají lepší úroveň (nemyslím ovšem ty šarlatánské a zaměřené na celebrity), jejich autoři se svému koníčku věnují s láskou, jsou však úzce zaměřené, a tedy jen pro omezenou skupinu čtenářů.
Podle mě jsou nejzajímavější blogy pestře zaměřené, které mají větší počet různorodých rubrik, tak jako dobré noviny nereferují jen o politice nebo bulváru, ale mají také literární stránky, přílohy o cestování, kultuře, umění, sportu, zábavě.
Kdybych měl uvést alespoň jeden blog přesně podle mých představ (a nic mně za to nedal :-)), pak je to Blog Petra Vápeníka (a samozřejmě ten, který je v komentáři vedle mého jména).

6 mangold mangold | 6. září 2013 v 14:11

Mně by se líbilo, kdyby bylo možné vyfiltrovat si z autorských blogů jednotlivá témata blogů. Když mě zajímá umění, nechce se mi přehrabovat v hromadě právě založených.
Takže jsem pro zřízení možnosti rozšířeného vyhledávání na hlavní stránce blogu.cz

7 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 6. září 2013 v 15:00

[5]:P. Vápeník a misch-mash (Miloš) jsou opravdu zajímavé blogy. Díky cestování, znalostem a schopnosti vše zajímavě popsat i vyfotit, si každý najde to, co ho zajímá. Ono je to vidět i na návštěvnosti určitě. ;-)

8 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 6. září 2013 v 15:02

V blogu je sice napsáno, jak je zaměřen, ale nakonec ty rubriky v menu mohou posloužit k orientaci. Tam je vidět, o čem bloger píše, ne? Když už na blog někdo zajde, něco pro sebe si najde. Kruciš, už zase rýmuju... :-D

9 Lukáš Lukáš | Web | 6. září 2013 v 16:16

[8]: a pak že máš sedmdesát let kotě :D

10 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 6. září 2013 v 17:53

[9]:Hele kocourku, sice kočičí oči mám, ale kotě už drahně let nejsem. :-D Gaůantní zrovna nejsi, když vyřváváš, kolik žena má nebo nemá let... :-D

11 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 6. září 2013 v 17:55

[6]:To považuji za zbytečné. Jakékoliv téma si lze vygůglit. A hledání je také docela zábava, ne? ;-)

12 Lukáš Přibyl Lukáš Přibyl | Web | 6. září 2013 v 17:57

[10]: taky sice přestárlej kocour jsem ale... no vy ženský taky nejste zrovna dvakrát slušný (sám o tom píšu kolikrát na blogu) 8-)

13 Čerf Čerf | E-mail | Web | 6. září 2013 v 18:39

Dávám přednost blogům, kterým pracovně říkám "duhové", tj. těm, které jsou různorodé, žánrově pestré, obsahově bohaté a které se vzpírají zařazení do konkrétní tématické škatulky, podobně jako bývá (naštěstí) většinou nejednoznačná a do škatulek nezařaditelná osobnost jejich autora či autorky. Ano, občas mi přijde vhod specializovaný blog jako zdroj informací, ale tam většinou nemám důvod se vracet.

14 Lukáš Přibyl Lukáš Přibyl | Web | 6. září 2013 v 19:36

[13]: moje řeč

15 ANA ANA | Web | 6. září 2013 v 21:55

Škatulkování je občas těžké, někdy se v jednom blogu najde víc zaměření, od fotografií, přes deníčkování, po pokusy o povídky nebo ony ruční práce. A proč ne, to je náhodou fajn.
Čím větší výběr, tím líp, ne? :-)
A každý si najde to své. ;-)

16 Canis lupus Canis lupus | Web | 6. září 2013 v 22:04

A nešlo by přidat i rubriku příroda?
Na mám blogu prezentují fotky, cesty a přírodu, ne jen zvířata.

17 domovina domovina | Web | 6. září 2013 v 22:14

Hlavně to musí bavit a mít hlavu a patu.
Některé blogy, na které chodím spadají do více kategorií. Vybírám si většinou články, které mě zajímají. A občas i ostatní, protože hodně říkají o autorovi a lépe tak pochopím ty příspěvky, které čítávám.

18 Chloë Noir Chloë Noir | E-mail | Web | 7. září 2013 v 0:23

Nuž, ja sa toho snažím kombinovať viac... názory a občasné "denníčkové" záznamy, fotografické ako aj hmmm nazvime to rádobymodelingové výplody, kresby a trošku grafiky, nejaký ten kúsok z fashion blogov spočívajúci v outfitoch a nových úlovkoch, vlastné výtvory a úpravy oblečenia, nejaká konkrétna téma a tiež nejaké tie poviedkové pokusy... :D
Také "smetisko" všetkého možného no :D

19 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 7. září 2013 v 1:06

[12]:Jak se do lesa volá, tak se z něj ozývá. Proč ženy  nemohou to co muži? No jo, jsou z Venuše a muži z Marsu . Ale to sem nepatří-tématicky,že? ;-)  :-D

20 mengano mengano | E-mail | Web | 7. září 2013 v 7:29

Stejně jako Čerf mám ráda blogy, které nejsou zcela striktně monotématické. Nemusím fanblogy o celebritách.
Někdy je těžké se do nějaké kategorie napasovat, pokud bloger píše o více věcech. A nemyslím si, že vždy už před založením blogu musí mít autor úplně přesně rozmyšleno, o čem hodlá psát. Někdo si založí blog o svém králíkovi, časem zjistí, že také rád fotografuje a nakonec v sobě objeví i potenciálního autora bestselerů ;-) Takový je holt život.

21 Stroivan Stroivan | E-mail | Web | 7. září 2013 v 11:18

Komunita? Ako tá našia bio-blogerská? Tak na to sa teším už teraz... :-D

22 ANA ANA | Web | 7. září 2013 v 14:09

[5]:Blog Petra Vápeníka je skutečně jeden z nejkvalitnějších. Ale já jsem ráda za všehochuť a možnost výběru. :-)
[13]:Duhové blogy, to se mi fakt líbí. Pěkný název! Navrhovala bych zařadit do nové kolonky. :-)
[20]: Souhlas, to je dobrý postřeh. 8-)
[10]: Růži, kotě, to je lichotivý! ;-)  :-D

23 Lukáš Přibyl Lukáš Přibyl | Web | 7. září 2013 v 14:38

[19]: přesně tak... jak se do lesa tak se z lesa ozývá - já to tak dělám už dlouhou dobu. Akorát je potřeba si to skutečně užít a ne jen na oko. Což se mi líbí. :-)

24 Lukáš Přibyl Lukáš Přibyl | Web | 7. září 2013 v 14:39

[22]: že ? kotě hele - to je pěkný. Já vím no. ;-)

[21]: co prosím ? ??? "bio-blogerská" ? Co to je ? :-)

25 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 7. září 2013 v 15:44

[23]:
Přesně, prostě se rád dohaduješ, no, když je o čem, proč ne. Pokud je to bez urážek, je to docela občerstvující. A to kotě by mi nevadilo, kdybych tomu názvu odpovídala i věkem, vzhledem atd. Koťátka jsou roztomilá, ale dovedou i drápkem zatít...Jé, to je úplně mimo téma článku.
[24]: O_O  :-D

26 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 7. září 2013 v 16:51

Miluji hru na škatulata...

27 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 7. září 2013 v 16:53

[20]: Od králíka přes Up Díka ku královi (=King) a jsme u horrorblogu.

28 Elisabeth Unglaublich Elisabeth Unglaublich | Web | 7. září 2013 v 18:04

Toto jest velice zajímavý článek, jelikož nemám moc času, přečetla jsem to rychle, ale i tak mě to moc zaujalo. Tento blog.blog.cz je velice originální stránka!

29 all-is-magic all-is-magic | E-mail | Web | 7. září 2013 v 18:08

Tak můj blog je velmi obtížné někam zařadit... a už fakt, že se nerada sama někam řadím, tomu moc nepřišpívá :D

30 -M -M | Web | 8. září 2013 v 19:47

Určitě bych měla problém se zařadit do nějakého druhu. Na blogu se střídají jak témata, tak zaměření článku, nějaké to slovo, grafika, fotky.. Všehochuť. :-)

31 Variability Blog Variability Blog | E-mail | Web | 8. září 2013 v 20:09

Akožto nie som úplne začínajúci, musím uznať, že toto využijú začínajúci blogeri aj neskôr v blogovaciom živote.

32 Lukáš Lukáš | Web | 9. září 2013 v 14:59

[25]: a víš že mě to vůbec nezajímá čoveče hele ? [:tired:]

33 Lukáš Lukáš | Web | 9. září 2013 v 15:00

[29]: no tak když nic tak aspoň podle hlavního smyslu tvého blogu (já bych byl pro ty kombinovaný možnosti kategorií) ;-)

34 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 9. září 2013 v 18:22

[32]:Užít si to, nezajímá tě to, víš vůbec, co chceš? No nic..čau.. :-P  :-D

35 Lukáš Lukáš | Web | 9. září 2013 v 20:26

[34]: jsi zábavná

36 elementary-sh elementary-sh | E-mail | Web | 12. září 2013 v 21:29

Příští díl "Návštěvnost a komunita" si rozhodně nenechám ujít. Každá rada dobrá (zvlášť když je návštěvnost nulová :-D  :-( )

37 jaroslavasvajcrova jaroslavasvajcrova | E-mail | Web | 16. září 2013 v 22:28

To se mi ulevilo. Také se nemohu rozhodnout o čem můj blog vlastně bude.Vyřeším to jako vy. Děkuji Vám. [1]: :-)

38 Monča Monča | 27. září 2013 v 21:02

Super článek:) Nováčkům určitě pomůže:3

Komentáře jsou uzavřeny.


Aktuální články

Reklama