Jak udržet čtenáře na blogu déle

12. července 2013 v 8:00 | Standa |  Tipy
Kdybyste někdy hledali společný rys, který najdete u většiny blogerů, pravděpodobně byste došli k touze po pozornosti. Když už jednou člověk píše blog, logicky chce, aby ho někdo četl. A čím víc čtenářů, tím samozřejmě lépe. Platí-li toto i na vás, pak je dobré čtenářům šikovně připravovat cestičky, aby si toho od vás přečetli co nejvíc.

Chcete vědět jak? Jeden z možných způsobů se dozvíte v tomto článku.


Na samém začátku si musíte uvědomit, jak se vůbec někdo na váš blog dostane. Možnosti jsou celkem 3:

1. Přímým zadáním adresy vašeho blogu.
2. Přes odkaz na jiné stránce.
3. Z vyhledávačů.

Druhou důležitou věcí je, jestli se na váš blog dostane nový návštěvník (new visitor), nebo jestli se jedná o vracejícího se návštěvníka (returning visitor). Nový návštěvník je na vašem blogu poprvé, nezná ho, a je proto důležité ho na blogu udržet co nejdéle, abyste z něj ideálně udělali vracejícího se návštěvníka, který si váš blog otvírá jednou za čas opakovaně. Jak? Čtěte dál.

Pod bod 1 lze zařadit lidi, kteří mají třeba váš blog uložený v záložkách v prohlížeči a jednou za čas si váš blog otevřou, aby se na něj podívali. Věřte, že takových lidí není mnoho - tzv. přímá návštěvnost tvoří nejmenší podíl z celkové návštěvnosti všech blogů.

Například u nejnavštěvovanějších blogů na Blog.cz (představte si je jako skupinu několika tisíc blogů s nejvyšší návštěvností) tvořila za poslední měsíc přímá návštěvnost pouze 12% z celkové návštěvnosti - velmi zjednodušeně by se tak dalo říct, že pouze každý desátý návštěvník se dostane na nějaký blog tak, že si ručně otevře jeho adresu v prohlížeči.

Pokud už takové čtenáře máte, pak pravděpodobně čtou každý váš článek. (Zařadit by se mezi ně asi dali i uživatelé RSS čteček, jako je např. mezi blogery oblíbená služba Bloglovin.com). U tohoto typu opakovaných návštěvníků proto nemá moc smysl řešit, jak je udržet na blogu déle.

Do druhé skupiny už patří kromě vracejících se návštěvníků i návštěvníci noví. Ti se o vašem blogu dozvědí nejčastěji tak, že někde - třeba na Facebooku nebo na jiném blogu - narazí na odkaz na nějaký váš článek, a kliknou na něj. Pro toto existuje název návštěvnost z odkazujících stránek a za poslední měsíc tvořila ve zmíněné skupině nejnavštěvovanějších blogů 18% podíl z celkové návštěvnosti. Můžete vidět, že je to o něco více, než u přímé návštěvnosti, ale pořád to není tolik jako u třetí cesty, k níž se dostaneme později.

Máme tedy návštěvníka, který se dostal přes nějaký odkaz na váš blog. Následuje celá řada možností, co bude následovat. V ideálním případě návštěvník přečte až do konce nějaký článek, na který se dostal, nebo ho alespoň letmo prolítne očima. Ale co dál?

Ve chvíli, kdy dočte článek, by to chtělo nabídnout mu hned další čtení, aby na blogu zůstal a podíval se i na vaše další články. Nejjednodušší cestou, jak toto zařídit, je přidat si do menu položku Aktuální články




a zapnout v nastavení, aby se na konci stránky (resp. pod článkem) zobrazovaly titulky dalších článků a Archiv.




Obojí slouží k tomu, abyste návštěvníkům zobrazovali další obsah ke čtení a prodloužili tak jejich celkový strávený čas na stránce. Pokud to máte na blogu vypnuté, riskujete, že čtenář po dočtení článku váš blog velmi pravděpodobně opustí.

Třetí zmíněný způsob, jakým se na váš blog dostávají noví návštěvníci, představuje provoz z vyhledávání. U nejnavštěvovanějších blogů představoval tento zdroj návštěvnosti za poslední měsíc 70% - jak můžete vidět, je to tedy jednoznačně nejčastější způsob, jakým se na blogy dostávají noví návštěvníci.

V souvislosti s tímto zdrojem návštěvnosti je dobré si uvědomit, že tyto návštěvníky vyhledávače nejčastěji směrují na detail článku, nikoli na úvodní stránku blogu.

Představte si to tak, že někdo si něco hledá na Google, a ten mu najde váš článek (starý klidně několik let). Návštěvník si otevře váš článek, a pokud v něm našel to, co hledal, pravděpodobně váš blog následně opustí, protože ho už blog nezajímá. To je chyba!

Předejít tomu můžete opět tak, že návštěvníkům připravíte odkazy na další články, jak bylo zmíněno výše. A nebojte se podsouvat návštěvníkům přímo ve vašem článku odkazy na další obsah, neboli na související články. Ty představují jeden z nejspolehlivějších způsobů, jak si udržet čtenáře na blogu ještě dále. A setkat se s nimi dnes můžete na většině obsahových webů.

Určitě jste si už také všimli, že když třeba čtete nějakou novinku na zpravodajském serveru, na konci článku najdete odkazy na další články, které tematicky souvisejí s článkem, který právě čtete. Vychází se tím jednak potřebě čtenářů, kteří jsou často zvědaví na co nejvíce podrobností o sledované zprávě, a rádi si připomenou starší zprávy, aby si dali do souvislosti předchozí vývoj.




Pro provozovatele webu je to současně způsob, jak udržet čtenáře na webu déle - a o to jde i většině blogerů.

Píšete-li proto nějaký článek na opakované téma, věnujte chvíli čas tomu, abyste si dohledali své dřívější podobné články, a dejte odkazy na ně na konec nového článku. Novým čtenářům můžete tímto způsobem dát vědět o svých starších článcích, o kterých by se jinak nedozvěděli, a tak vlastně udržujete svůj blog více při životě.

K povaze blogů totiž nedílně patří určitá dočasnost, či aktuálnost, chcete-li - na úvodní stránce každého blogu se točí několik nejnovějších článků, pod kterými žije diskuse, a staré články jsou skryté hluboko v archivu, kde je nikdo nečte.

Změňte to a vytáhněte staré články na světlo - čtenářům tak dáváte jednak signál, že máte přehled o tom, co jste v minulosti napsali, a že si za tím stále stojíte. Tím čtenáře současně udržíte na blogu déle a zvyšujete šanci, že si toho od vás přečtou co nejvíc, což je přece to, kvůli čemu svůj blog píšete.

Každý chce, aby ho četlo co nejvíc lidí. A kdo tvrdí opak, ten to chce nejvíc :-)


--


Čtěte k tématu:

 

9 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Lukáš Lukáš | Web | 12. července 2013 v 9:07

Zdravím,

nic ve zlým jako ale, to co tady píšete je v prvé samozřejmá a známá věc a v další řadě se akorát v jiným odstínu opakujete.

Určitě článek zajímavej...jen... kdyby se neopakoval a nebyl tak samozřejmý.

Jinak dobrý no. ;-)

2 Dragell Dragell | Web | 12. července 2013 v 10:23

Jelikož už mám nějakou dobu blog, sem tam už začínám vkládáním odkazů na starší články.
Jinak archív ani aktuální články zaplé nemám. Možná ty aktuální články by vhodné byly, když o tom tak přemýšlím :)

3 Miloš Miloš | Web | 12. července 2013 v 12:42

Myslím, že velmi důležité je mít články rozdělené do rubrik, protože návštěvník, zaujme-li ho nějaký článek a dané téma, bude pátrat po příbuzných článcích hlavně tady.
(Nechápu, že řada blogů žádné rubriky nemá.)

Zajímavé a někdy i úsměvné je sledovat, přes jaká klíčová slova se návštěvníci z Googlu a Seznamu na blog dostanou, nejvíc zájemců je o sexuální turistiku :-)

4 domovina domovina | Web | 12. července 2013 v 12:53

Má statistika návštěvnosti by byla úplně jiná než u nejnavštěvovanějších blogů. 90% jsou lidé, co čtou pravidelně. Jak bych mohla dostat svůj blog do jiných odkazů netuším. Ti co přijdou z googlu se jen podívají a hned odejdou, nemyslím si, že něco přečtou.
Pár nových lidí se na můj blog podívá, když napíšu povídku k tématu týdne. Mimo téma týdne chodí už jen ti pravidelní.
Dát do článku odkazy na podobné povídky není špatný nápad. Nejspíš to zkusím. :)

5 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 12. července 2013 v 16:41

Baaartošová??

6 Babe Babe | E-mail | Web | 12. července 2013 v 17:00

Nechcu nikomu zbytečně brát čas.

7 Hana Hávová Hana Hávová | Web | 12. července 2013 v 17:12

Koho konkrétní blog zaujme , tak se pravděpodobně vrací, jsou tací, kteří se stanou přáteli ( jak virtuální, tak někdy i skuteční ), ale někdy to jsou jen bláboly pubertální mládeže , myslící si , že jsou jediní na světě ( a světe div se , jsou i v autorském klubu).

8 Lukáš Přibyl Lukáš Přibyl | Web | 12. července 2013 v 18:27

[3]: ty to ale nějak znáš čoveče hele :-)

9 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 12. července 2013 v 19:15

Mám rubriky, aktuální články, archiv, píšu na pokračování povídky, mám povídací Kavárnu, kde se scházíme a vím, že to dost lidí čte, ale nekomentuje. Odkazy na starší články nedávám. Kdo si chce přečíst povídku od začátku, v rubrice si najde ,,povídky" a tam ta poslední je pěkně za sebou a případně narazí i na předešlou atd.
Je dobré těm, kdo ještě na všechny způsoby získání čtenářů nepřišli, pomoci, kdo to už ví- je v klidu, ne? :-) :-)

10 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 12. července 2013 v 21:10

Důležité je políčit v článcích si na Fredyho Krugera, noční můru z Blog street.

11 David David | E-mail | Web | 12. července 2013 v 23:16

Pěkný článek. Taky se mi zdá, že hodně lidí ke mě chodí na blog z vyhledávačů. Ty hesla ve vyhledávačích, které mi ukáže TOPlist, stojí někdy opravdu za to. :-D
S těmi souvisejícími články - na tom určitě někdy bude a sám to někdy dělám, že dávám doprostřed nebo na konec článku nějaké související odkazy. Zezačátku jsem si držel tempo u VŠ článků, ale čím víc se to hromadilo, tím víc mě to nebavilo dohledávat, až jsem to přestal dělat. :-D

12 mengano mengano | E-mail | Web | 13. července 2013 v 3:15

[10]: Což se ti dokonale daří :-)

13 Lukáš Lukáš | Web | 13. července 2013 v 6:42

[10]: tak toho jsem se čoveče ptal jestli mi nechce dělat textaře... doposud neodpověděl :D  ;-)

14 ANA ANA | 13. července 2013 v 8:37

Tak to není špatný nápad, připsat ke článku pár odkazů. Viděla jsem tento způsob též na netu, i když odkazy přímo v článcích mě docela štvaly - ale na konci článku už ne a občas se hodily. 8-)

15 Schmetti Schmetti | E-mail | Web | 13. července 2013 v 13:46

Proto vždycky trávím na T-music tolik času. Související články a zvědavost.

16 Marienka Marienka | Web | 16. července 2013 v 10:54

Zaujímavý článok... Asi si dám aktuálne články do menu, aj keď som to doteraz považovala za zbytočné.

Skôr by ma zaujímalo, ako docieliť to, aby mi človek z vyhľadávača, alebo z odkazu daný článok okomentoval. Strašne rada by som mala pod článkami diskusie, pretože ma zaujímajú názory iných ľudí. Bez toho sa cítim akoby som písala len tak do vetra. Jasne, mohla by som písať články s nejakým kontroverzným obsahom a vyhranenými názormi, ale to by som nebola ja.

17 Marienka Marienka | Web | 16. července 2013 v 11:48

Ako by sa to dalo docieliť nejakým prirodzeným spôsobom?

18 katt-chan katt-chan | E-mail | Web | 16. července 2013 v 22:58

[14]: prave jsme si to aktivovala blog budu mit skoro rok ale jaksi jsem tele na pocitacove nastaveni a pod.. :D asi se to opravdu bude hodit :D

diky za cenne rady zrovna ted bych potrebovala lepsi navstevnost :D

19 Standa Standa | Web | 17. července 2013 v 10:57

[17]: To je správná otázka :-) Obecně platí, že ochota lidí psát komentáře je strašně malá. Dobře se to projeví třeba ve chvíli, kdy někdo napíše na svůj blog poslední článek, v němž oznámí, že s blogem končí, protože ho nebaví psát články, pod kterými nevidí žádné komentáře - a najednou se pod takovým článkem vyrojí spousta komentářů od dosavadních čtenářů, kteří se přiznají, že blog četli, ale prostě se jim nechtělo nic komentovat, nebo necítili potřebu.

Já si myslím, že na Blog.cz nejvíc funguje najít si svůj okruh čtenářů. Když se opakovaně dívám v podstatě na libovolný blog, vidím tam ve většině případů komentáře od stále stejných lidí. Čili podle mě blogeři obcházejí neochotu lidí psát komentáře tak, že si najdou několik spřízněných duší, s nimiž se komentují navzájem. Aniž by si to řekli otevřeně, bezděčně pak fungují tak, že jeden zveřejní článek, druhý mu pod něj napíše komentář, pak zas druhý napíše svůj článek, tak mu ho okomentuje ten první, atd.

Pokud takový okruh stálých čtenářů - a tedy i stálých komentujících nemáš - pak je skutečně nesmírně těžké donutit náhodné návštěvníky psát komentáře, a je dobré s tím počítat, aby se člověk vyhnul zbytečnému zklamání plynoucímu z nadměrných očekávání. A nejspolehlivější způsob, jak najít nové stále čtenáře, je číst ostatní blogy a psát jim komentáře - tím na svůj blog budeš přivádět nové návštěvníky a komentářů bude přibývat. Vyhraněné názory jsou podle mě spíš nejlepší cestou k nálepce exota :-)

20 Standa Standa | Web | 17. července 2013 v 11:04

[19]: Ještě je podle mě dobré aktivně v článku oslovovat čtenáře a k napsání komentáře je vyzývat. Samozřejmě ne přímo doslova ("Po dočtení zanech komentář"), jak můžeme vidět na blozích mladších uživatelů, ale nějak chytře - je treba čtenáři klást v článku otázky, aby měl chuť na ně odpovědět. Ideální je třeba zakončit článek nějakou otázkou: "Já si prostě myslím to a to, a jak se na to díváte pro změnu vy?" A klidně bych se i nebál jít do tykání, mladší blogeři můžou klidně oslovovat čtenáře v druhé osobě: "A jak to vidíš ty?" Takto své čtenáře oslovuje třeba Lady Vanilka z blogu http://ladyvanilka.blog.cz/ ;-)

21 Lukáš Přibyl Lukáš Přibyl | Web | 19. července 2013 v 12:14

[19]: a proto je důležité si dělat stránky především sám pro sebe. Mohl by takový člověk být potom zklamán. (prostě si najít jakýkoliv důvod proč je ten který člověk na internetu vůbec nějak aktivní).

Na straně druhé, pokud by člověk se spoléhal především na jakýsi "uzavřený" okruh blogerů, mohlo by se nedejbože stát, že by tam chodili jen provokatéři a lidi třeba, kteří závidí. I to je možné.

[20]: u tohoto Vašeho komentáře jsem se skutečně zasmál... lidé totiž jsou velice "hákliví" na (ať už přímé či nepřámé) otázky - a tedy velmi neradi odpovídají (mám to otestované praxi)

V kostce řečeno... může u nejednoho člověka stát, že jakmile bude po někom něco (cokoliv) chtít, tak ti dotyční "just" (na truc) nebudou ochotni odpovídat. Myslím si, že nejsem jediný mezi blogery, kdo se s takovým jevem za ty leta setkal. :-)

22 Dell Folchart Dell Folchart | Web | 19. července 2013 v 13:18

No jo, něco ve skrytu duše mi říká, že mě už nic nepomůže...
Na druhou stranu, jak se říká, dočkej času :D
u některých blogů, podle mě všechno vyřeší sám čas.

23 D@ve D@ve | E-mail | Web | 26. července 2013 v 1:10

Ta myšlenka se souvisejícími články mě zaujala, díky za tip!

Komentáře jsou uzavřeny.


Aktuální články

Reklama