Jak vylepšit dojem z blogu

16. listopadu 2012 v 16:30 | Standa |  Tipy
V souvislosti s výsledky nedávné soutěže Blog roku jste mohli narazit na termín UX = user experience ("uživatelský prožitek"), protože tento aspekt hrál velkou roli při hodnocení finálových blogů. Bylo tehdy zajímavé podívat se na 15 finálových blogů, které jsou v místní komunitě většinou velice oblíbené, ale po stránce UX hodně z nich zbytečně selhává.

Přečtete si pár postřehů a tipů o tom, kde se po této stránce nejčastěji chybuje, a co se dá vylepšit, aby se na vašem blogu návštěvníci neztráceli a aby si z něj odnášeli co nejlepší dojem.


Ačkoli je každý internetový návštěvník jiný, do velké části platí, že o tom, jaký dojem si lidé odnáší z návštěvy vašeho blogu, rozhodujete především vy sami. O prožitku z návštěvy nějakého blogu rozhodují především jeho srozumitelnost, přehlednost, design, zaměření a kvalita obsahu, ovládání a orientace na blogu. UX je věda a rozhoduje do velké míry o tom, jestli se budou (nejen) noví návštěvníci na váš blog vracet, nebo už je nikdy neuvidíte.

TIP: Poměr nových a vracejících se návštěvníků můžete zjistit prostřednictvím měřicí služby Google Analytics. Můžete si díky němu udělat představu o tom, jestli váš blog čte spíše skupinka pravidelně se vracejících čtenářů, nebo jestli oslovujete spíše nové čtenáře, kteří na váš blog přichází nejčastěji z odkazujících stránek a vyhledávačů. Znalost tohoto poměru je dobré kombinovat s údajem o míře okamžitého opuštění, která říká, kolik procent vašich návštěvníků blog ihned opustí poté, co se na něj dostali (protože je nezaujal jeho obsah nebo se na blogu nevyznali nebo protože blog neobsahoval to, co hledali). Je-li tato míra vysoká, je to pro vás dobrý signál, že je s vaším blogem něco špatně a bylo by dobré na tom zapracovat.

V první řadě jde o to předem si ujasnit, jak chcete, aby váš blog působil na vaše čtenáře. Uvědomte si, pro koho blog píšete, a vyjděte těmto uživatelům vstříc. O tom, jaký prožitek jim svým blogem přivodíte, rozhoduje spousta věcí. Třeba to, zda se váš blog zobrazí konkrétnímu návštěvníkovi správně v jeho prohlížeči nebo mobilním zařízení.

TIP: Při nastavování vzhledu svého blogu používejte místo pixelů raději procenta. Procenta se počítají vzhledem k rozměrům okna, stránka se tak vždy přizpůsobí nastavení prohlížeče. Více se dočtete na jakpsatweb.cz.

Jednodušší to zde mají blogeři, kteří stojí za tematicky vyhraněnými blogy. Věnujete-li se nějakému tématu, pak máte i cílovou skupinu svých čtenářů, a je pravděpodobné, že jich bude časem přibývat, jak vám jich budou více a více přivádět vyhledávače. Tito čtenáři se totiž na váš blog dostali proto, že se buď zajímají o stejné téma jako vy, nebo hledají informaci, kterou najdou na vašem blogu. V obou případech máte velkou šanci, že si udržíte nového čtenáře.

Pokud je naopak váš blog tematicky nevyhraněný, pak nemá ani svou cílovou skupinu, a těžko jí tak můžete vyjít nějak vstříc. Blog píšete tím pádem pro anonymní čtenáře a neznáte účel, který je přivedl k návštěvě vašeho blogu. Pokud se vám nepodaří tento účel uspokojit - a to je dost pravděpodobné - na váš blog už se nejspíš nikdy nevrátí.

Jednou z nejlepších rad, kterou můžete na téma UX dostat, je nenutit vaše návštěvníky zbytečně přemýšlet při používání vašeho blogu. Nechte je, aby přišli a hned se dostali k vašemu obsahu, namísto toho, aby přišli, a proklikávali se řadou komplikovaných rozcestníků. Viděli jsme blogy, kde jsme se i po několika proklicích (!) ve změti rozcestníků nedostali k žádnému článku. A to je bez debat špatně.

Kde se nejčastěji chybuje?


1) Špatný vzhled blogu.

Samozřejmě platí, že ne každý umí dělat designy jako třeba MAKY.OREL nebo Bonitka, ale to pořád není důvod, proč mít na blogu ošklivý design. Pokud se vám nelíbí designové šablony v administraci (nám popravdě také ne a rádi bychom s tím něco udělali), najděte si blogera, který vám s designem pomůže. Můžete se tak seznamovat s novými blogery a pomůžete zvýšit atraktivitu svého blogu. Mimochodem zde hodně platí, že mladší generace mají ve schopnosti vytvořit pěkný design pořádný náskok před blogery z řad seniorů, kteří v této oblasti bohužel velice často tápou.

Nezapomeňte také, že podstatnou část vzhledu blogu určuje použitý font. Ať už dáváte přednost bezpatkovým fontům (Arial, Lucida Console, Tahoma, Trebuchet, Verdana...) nebo těm patkovým (Georgia, Times...), držte se základní rady: nikdy, ale opravdu NIKDY nepoužívejte Comic Sans. Není fontu, který by měl horší pověst. Pokud netušíte proč, pak tento článek klidně zavřete a ani dál nečtěte :-)




2) Špatná čitelnost textu.

Při volbě barev stránky a písma dejte pozor na výsledný kontrast, aby byl dostatečný. Je bezpodmínečně nutné, aby vše na blogu bylo bez problému čitelné, tzn. zapomenout byste měli na písmo menší než 10 pixelů, červené písmo na černém pozadí, apod. Základem je černý text na bílém podkladě - to je řešení, jehož použitím nikdy nic nezkazíte. Po této stránce rozhodně platí, že méně je více. Mimochodem myslete na to, že blogy čtou i uživatelé s problémy zraku, kteří zdaleka nemusí přečíst to, co vám přijde "v pohodě" k přečtení.


3) Zbytečné self-promo v horním boxu

Řadě uživatelů vadí, že na blogu nemohou mít nějakou statickou úvodní stránku, kde by mohli sdělit nějaké úvodní informace o svém blogu. Řeší to proto tím, že toto "self-promo" (informace o blogu, o účasti v nějaké soutěži, aktuální sdělení čtenářům, reklamní sdělení a loga sponzorů apod.) nalepí nejčastěji do horního boxu pod záhlaví. To je ale špatné řešení hned ze dvou důvodů:

1) Takové self-promo se na blogu zobrazuje stále a nelze se ho nijak zbavit, tzn. poté, co si ho návštěvník přečte, ho na blogu stále vidí, ať se na blogu hne kam chce, a už mu k ničemu není. Nemluvě o stálých návštěvnících, které to také nezajímá - oni váš blog znají a nepotřebují si o něm číst, co je zač. Tzn. uvědomte si, že podstatnou část z plochy svého blogu věnujete informaci, která je určena jen malé části vašich čtenářů (těm novým), ale rolovat stránku dolů při každém čtení článku musí všichni, protože stránku zbytečně prodlužujete. Nenuťte nikdy čtenáře rolovat stránku dolů více, než je nezbytně nutné.

2) Myslete na uživatele, kteří mají malé netbooky, a podobná zařízení s malou obrazovkou. Otevřou-li si váš blog, pak se klidně může stát, že jim celou obrazovku vyplní záhlaví a self-promo v horním boxu, a budou muset rolovat myší dolů. V tu chvíli výrazně roste riziko, že váš blog opustí, protože ochota internetových uživatelů hledat informace naspod stránky je velice nízká.

Nechte za sebe mluvit svoje články, a nezbytné informace o blogu vyplňte buď do prvního zveřejněného článku, nebo do profilu autora. A pokud už musíte na blogu vyplňovat nějaké to self-promo, nedávejte ho na blogu nahoru, ale do dolního boxu, jako to můžete vidět třeba na blogu greatmilan.blog.cz, kde je to vyřešené nejen chytře a nikoho to na blogu neobtěžuje, a i graficky velice vkusně.

TIP: Vyplňte si na blogu motto. Přímo tak určíte, jak se bude váš blogt zobrazovat ve výsledcích vyhledávání.


4) Špatná orientace na blogu

Už zde bylo zmíněno, abyste nepoužívali rozcestníky, protože to výrazně ztěžuje orientaci na blogu. Často se ale zapomíná i na to, aby se mohl návštěvník po dočtení článku snadno dostat zpět na úvodní stránku blogu. Tuto roli má plnit buď "klikatelné" záhlaví, nebo - v případě, že ho chcete mít vypnuté - nějaké výrazné tlačítko "Home", které si na blogu vytvoříte. Nejjednodušším řešením je zapnout si zobrazování drobečkové navigace, která čtenáři vždy signalizuje, kde přesně se na blogu nachází. Vhodné je mít na blogu i viditelné odkazy na rubriky a archiv plus vše, co chcete speciálně zviditelnit (odkaz na vaši stránku na Facebooku apod.). Vždy ale myslete na to, že méně je více. Mít "kilometr" dlouhé menu nemá s dobrým UX nic společného, protože se v něm nikdo kromě vás nevyzná a nebude ochotný v něm něco hledat.
 

23 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Daniel Hloušek Daniel Hloušek | E-mail | Web | 16. listopadu 2012 v 16:44

Moc dobře jsem si toho vědom. Po několika změnách jsem zjistil, že není nad elegantní jednoduchost, a tak jsem zeštíhlil rubriky a udělal jen horní menu, nic víc. Ale je pravdou, že čtenáři mnohdy nemohou najít místo, kde mám kontakty a místo, kde se mohou ptát. :-D

2 Mr.Markii Mr.Markii | Web | 16. listopadu 2012 v 16:55

Chyby, které o kterých jste se v tomto článku zmínil se opravdu můj blog dopouští. Například ta velikost záhlaví.
Určitě to hodlám změnit, i když toho nejsem povinen.

Zjistil jsem také, že nějakým uživatelům svého blogu se právě líbí vysoké kontrasty textu a taky nízké kontrasty. Ti, jenž neumí dělat designy na blog a rádi místo toho ''experimentují'', tak i na takové blogy jsem narazil. Obvykle tam mají v pozadí za textem opakující se obrázky a velmi špatně čitelné písmo.

Jinak ty tipy, tak ty jsou velmi praktické.

3 Matthias Matthias | E-mail | Web | 16. listopadu 2012 v 17:00

Ano, můj současný design je výsledek toho, že jsem se právě tímto UX nedávno zabýval.

4 Sisi / Siska Sisi / Siska | Web | 16. listopadu 2012 v 17:06

skvělé tipy podle mě.. a souhlasím s tím, co by měl čtenář na první pohled vidět.. mě osobně třeba vždycky odradí až moc kontrastní barvy nebo podlézavé ikonky... :-)  :-)

5 Lexi Lexi | E-mail | Web | 16. listopadu 2012 v 17:13

Skvělé designy umí i Gabrielle
first-life.blog.cz

6 Alithea Alithea | Web | 16. listopadu 2012 v 17:16

S tím záhlavím... Nevím. Mám poměrně velké množství nových návštěvníků, takže si myslím, že je fajn, když je vidět, co na blogu najdou. :) Pod 400px je to myslím v pořádku.
Jinak se vším naprosto souhlasím. :) Zvlášť pak, co se písem týče.

7 Bels Bels | E-mail | Web | 16. listopadu 2012 v 17:22

Já sama jsem pro minimalistický design a hlavně přehlednost, která u mě možná předtím tu a tam pokulhávala.
Nemám ráda dlouhá záhlaví a přecpaný horní box, to zdlouhavé rolování mě vážně občas dokáže odradit od jinak třeba i zajímavých článků na blogu. A to ani samotný design nemusí být nijak špatný.
Každopádně některé tipy jsou zajímavé a pro mě i přínosné :)

8 Guizmo Guizmo | E-mail | Web | 16. listopadu 2012 v 17:34

Ono to není zase takový problém mít netbook, dokonce ani s mobilem nemám problém. Dělala jsem si design na notebooku s desetipalcovým monitorem a běhá si vesele i na mobilu =D

9 Skitty2 Skitty2 | E-mail | Web | 16. listopadu 2012 v 17:51

Teď se cítím trochu špatně, když mám tak dlouhé záhlaví. :-)

10 poutnik36 poutnik36 | E-mail | Web | 16. listopadu 2012 v 18:03

Zajímavé postřehy, jist jich využiji. A myslím si, že nebudu sám. :-)

11 Arvari Arvari | E-mail | Web | 16. listopadu 2012 v 18:26

Tak rozcestníky ne, ale ne dlouhý menu... No, rozcestníky mám, a vážně nemám pocit, že by to návštěvníkům nějak vadilo. Podle všeho se v tom vcelku vyznají. :-D Souhlasím rozhodně s tou čitelností, kilometrovým záhlavím a hlavně jednoduchým způsobem, jak se dostat na hlavní stránku. Zejména ta mi občas u někoho hodně chybí.
Ale teda poznámka o Comic Sansu... Taky ho nemám v lásce, no, spíš jsem na něj dost alergická, ale přiznám se, že když mě zaujme blog, tak si to, že na něm byl použitej Comic Sans, většinou uvědomím až dodatečně, pokud vůbec. :-D
Na vzhled většinou až tolik nekoukám. Respektive když se mi nelíbí vzhled, ale blog ano, vzhled nemá šanci mě odradit. A naopak když se mi někde nelíbí, sebelepší vzhled mě neudrží...

12 David David | E-mail | Web | 16. listopadu 2012 v 18:49

Užitečný a zajímavý článek. :-)

Ale opravdu nechápu, proč má Comic Sans nejhorší pověst. V administraci se uvádí, nebo určitě uvádělo "Comic Sans - veselé zaoblené písmo". Pak mi tedy přijde obrázek v článku "100 % Comic Sans, 0 % humorné/vtipné" více než trapný. :-D Sorry, ale taky můžu napsat za tohle "Blog.cz 100 % trolling". :-D

13 David David | E-mail | Web | 16. listopadu 2012 v 18:51

[12]: Píšu to hlavně proto, že jsem Comic Sans kdysi používal a nikdo si včetně mě na to nestěžoval.

14 Veronika Veronika | Web | 16. listopadu 2012 v 18:53

[13]: Též by mě zajáímalo v čem je Comic Sans tak šptané písmi. Pravda je, že se ne ke všem typům designů hodí, ale tak špatné to není :-)

15 David David | E-mail | Web | 16. listopadu 2012 v 18:59
16 Veronika Veronika | Web | 16. listopadu 2012 v 19:14

[15]:Přijde mi, že autor/ka článku to až příliš hrotí. Přijde mi, že tady se někdo na to písmo vyloženě naštval a prostě a jednoduše ho považuje, jako písmo, které používají pouze malé děti..

Také jsem ho dříve používala, pak jsem přešla na TAhomu a nyní jsem hůstala na Tahomě, ale to né proto, že bych ke Comicu cítila nějaký odpor, spíše se mi nehodil ke zvoleným designům.

17 Veronika Veronika | Web | 16. listopadu 2012 v 19:14

[16]: Aj chyba! Nyní používám Georgii :-D

18 David David | E-mail | Web | 16. listopadu 2012 v 19:47

[16]: Nechtěl jsem to říkat, ale taky mi ty názory přijdou divné. :-D

19 Goldík Goldík | Web | 16. listopadu 2012 v 20:33

Zajímavý článek. Docela by mě zajímalo jestli můj blog splňoval to, co je tu napsané. :-)

20 Raja Luthriela Raja Luthriela | Web | 16. listopadu 2012 v 22:14

No já zrovna teď Comics Sands na blogu mám. Je to docela dobré písmo.  Dokonce i čitelné. A věřte, že já to posoudit mohu, protože mám sedm dioptrií.
To umí každý napsat, že je to nejhorší písmo. Ale proč? To už nikdo neví. :-)
Jinak i s tím ostatním souhlasím.

21 Schmetti Schmetti | E-mail | Web | 17. listopadu 2012 v 6:06

Doufám, že je můj blog přehledný, má vyhovující design atd. :D

Comic Sans nemám ráda, možná tak nadpis, ale číst články...

22 hogreta hogreta | 17. listopadu 2012 v 10:11

Řekla bych, že by se lidi měli spíš řídit zásadou, že bezpatková písma jsou na nadpisy, krátké texty a jiné, zatímco patková písma na dlouhý text. Když někdo bezpatkovým písmem napíše dvě stránky textu, tak se to obtížně čte (oko nedrží řádek) - a je úplně jedno, jestli je to Comic Sans, nebo něco úplně jiného. Napsat "pokud netušíte proč, raději ani nečtěte" je jednoduché, ale působí to dojmem, že o tom autor sám moc neví. Stejně tak jako když někdo v recenzi napíše nějakou frázi typu "ale nebylo v tom něco víc". Je to jen hraní si na intelektuály - a málokdo sám ví, co za tím "něco víc" hledá.

23 Fotbalová holka Fotbalová holka | Web | 17. listopadu 2012 v 11:08

Dobrý článek. Sama bych potřebovala svuj blog trochu vylepšit a desingově ho povznést na lepší úroveň, ale bohužel nevím, jak se dělá vlastní design nebo alespoň rozcestníky. Nevíte nějaké rady? Díky

24 Beatricia Beatricia | Web | 17. listopadu 2012 v 12:13

Mnoho i inteligentních blogerů má černý podklad v komentářích nebo i článcích, a písmo tmavě šedé, až černé, nebo červené, nebo tmavě fialové. Co tím sledují? ??? O_O Nedá se to číst. :-(  :-|

25 Koff Koff | E-mail | Web | 17. listopadu 2012 v 13:01

Říká se , že rozcestníky usnadní přehlednost blogu , ale když už se chci na grafickém blogu dostat do katalogu blogů a přejede mi to přes ...

Layouty > rozcestník : layouty blogu / free layouty / objednané layouty > free layouty > rozcestník : filmy / známé osobnosti / zvířata / fauna a flora / fantasy > známé osobnosti > selena gomez / Hilary Duff ...

Tolik rozcestníků , že se v tom člověk ani nevyzná ...

26 Skříteček2 Skříteček2 | Web | 17. listopadu 2012 v 14:09

I když nejsem zastáncem comic sans, nezavrhuji jej, jako tady v článku. Musí se umět použít a ne ke každému blogu a designu se hodí. Znám spoustu blogů, které mají comic sans a vypadá to u nich perfektně.

27 miroslavka.z miroslavka.z | Web | 17. listopadu 2012 v 17:40

Comic Sans je jediné písmo, které se přibližuje lidskému rukopisu. Není tak strojově chladné a přesné. Je prostě lidské se všemi těmi nepřesnostmi linií a horší čitelností. Nehodí se všude a je zprofanované, ale když je k němu příhodný design a člověčí obsah (žádné odborné články), tak je na svém místě!

28 Kelíns Kelíns | Web | 17. listopadu 2012 v 18:05

Mě osobně se vždy moc líbilo, když měl někdo v záhlaví popisek o čem jeho blog je, ale neměl ho zase moc velký. Hezké rady, určitě to pomůže nejen mladším blogerům.

29 Sayu Sayu | Web | 17. listopadu 2012 v 19:36

[22]: Neříkám, že to co jsi napsala, není pravda, ale aby někdo psal nadpis bezpatkovým písmem a článek potom patkovým, to je hnus. Když na webu bezpatkové písmo, měla bych ho použít všude a když patkové, tak taky. Ale neplést je dohromady. Až na některé vyjímky, například menu/stránka, ale i tak by se to nemělo.

30 Annie Annie | E-mail | Web | 17. listopadu 2012 v 19:54

Když vám tak vadí Comic Sand, proč ho máte vůbec v nabídce?

31 Týna Ch. Týna Ch. | Web | 18. listopadu 2012 v 11:48

Tyhle rady se hodí všem začátečníkům si myslím :) Ale příjde mi, že každý článek na toto téma je stejný..

32 Miriam Miriam | Web | 18. listopadu 2012 v 15:14

O nové zajímavé funkci motta jsem nevěděla, ale nehodlám ji využívat.
Maličko si tady ale protiřečíte v posledním odstavci: "nedělejte kilometrové menu, méně někdy znamená více" a zároveň "nedělejte moc rozcestníků". Ono se to lehce řekne, ale když chce mít bloger roztřízené články všeho druhu, tak nevidím jedinou možnost. Ano, někdy to může být nepřehledné, ale snad neexistuje moc blogů, na kterých se člověk musí doslova "proklikávat" několika rozcestníky, aby se konečně dostal k nějakému článku...
Jinak skvělé rady, hlavně pro začínající blogery. Já se neřídím nějakýma zásadama, dělám vzhled blogu tak, jak se mi to líbí. A kupodivu vypadá podle vašich rad celkem přijatelně. ;-)

33 MAKY.OREL MAKY.OREL | E-mail | Web | 18. listopadu 2012 v 16:49

http://currently.blog.cz/
http://gormal.blog.cz/
http://eruin.blog.cz/
...
http://layouts.blog.cz/
http://layfor.blog.cz/
...
= pár dobrých důvodů, proč bychom tu s Bonit neměly být.

34 Standa Standa | E-mail | Web | 19. listopadu 2012 v 9:32

[33]: layfor.blog.cz je už dlouho ukončený a nic nenasvědčuje tomu, že by se na tom mělo něco změnit, a ten druhý blog layouts.blog.cz je na tom v podstatě stejně.

35 ~ Avantis ~ Avantis | E-mail | Web | 19. listopadu 2012 v 10:40

[33]: Jak nemněly být? Vaše grafika je hezká ^^ občas se na ní kouknu :3

36 Infinity Infinity | Web | 19. listopadu 2012 v 15:55

A úžasnou grafiku dělá taky Sinead - www.mystified.blog.cz

37 Sába Sába | Web | 19. listopadu 2012 v 16:35

Jsou to skvělé rady a vhodné pro všechny jak pro nováčky tak pro ty co mají blog už několik let.
Já už mám blog dýl, ale to rozhodně neznamená, že je perfektní a bez chyb.. :-)

38 Dragell Dragell | Web | 19. listopadu 2012 v 17:20

Co bych dodala a ještě čtyřikrát podtrhla, že by blogeři při vytváření designu měli myslet i na nás na netboocích.
To, že se design správně zobrazuje při vašem nrozlišení, neznamená, že to naše to bude zvládat. Už jsem viděla pár "rozsypaných" blogů, ale mluvit o tom s autorem blogu je kolikrát jak mluvit do stromu, protože "jemu to ve všech prohlížečích funguje".

39 Terka Terka | E-mail | Web | 19. listopadu 2012 v 17:42

Teď nevím, jaké přesně mám to písmo.. nikdy to moc nekoumám, ale Comic Sans nedávám. Nemám k němu vyložený odpor, ale používala jsem ho dřív (když jsem byla mladší) a když teď čtu něco v počítači napsané oním písmem, musím to buď zavřít nebo změnit písmo, protože se to prostě nedá číst.. souhlasím, že když je se písmo hodí k designu, tak je to hned lepší :-)
Já si myslím, že se na mém blogu (i přes pět rozcestníků 8-) ) dobře orientuje a nehodlám to měnit. V záhlaví mám Eiffelovku, která sice bohužel není mojí výroby, protože jsem ve Francii (v Paříži) ještě nebyla, ale myslím, že kombinace barev je dobrá i když uvažuji o nějaké změně designu.. že bych udělala nějaký Vánoční :-?
A před nějakou dobou jsem jeden design tvořila, který je fakt čistě amatérský, ale já jsme nikdy nebyla a asi nikdy nebudu na designy nějaký velký expert.. kdyby to někoho zajímalo, tak onen blog je internet-magazine.blog.cz, ale píši to tu čistě pro to, kdyby jste náhodou ten design chtěli vidět :-)
Dobré rady 8-)

40 ╰ ℬσɴɪᴛkα´s pℓαcℯ ╮ ╰ ℬσɴɪᴛkα´s pℓαcℯ ╮ | Web | 19. listopadu 2012 v 18:16

Bože,môj ! :-|  :-|  :-| Neskutočne si vážim,že ste sa o mne vôbec spomenuli ! x3 Ďakujem Vám strašne pekne ! :3 Okrem toho súhlasím s článkom :/ Podobný článok som mala na blogu aj ja,keďže sa nemám problém baviť o tom,čo sa mi na blogoch nepáči ;) Článok bol síce plný kritiky,ale dosť sa mi uľavilo :D :)

41 Sinead Sinead | E-mail | Web | 19. listopadu 2012 v 18:26

[36]: Infinity ďakujem, :-) vážim si tvojho názoru. :-)
Najviac ma pobavil odstavec o comic sans. To písmo je  pre mňa verejný nepriateľ číslo jedna. :D

42 Mathie D. Mathie D. | E-mail | Web | 19. listopadu 2012 v 22:15

Super článok, síce nie som najlepší grafik, ani profík vo svojom obore, ale snažím sa veci esteticky zlaďovať a písať zrozumiteľne.
[12]: Čo sa týka Comic Sansu, písmo ako také nie je vôbec na škodu. Ale vtip je v tom, že ho väčšinou používajú na nesprávnom mieste. Napr. prídem na blog o všetkom možno, svieti mi tam nejaký zaručene EMO obrázok a všelikde krikľavé farby a Comic Sans... :D Ide o to, či to ľudia vedia správne využiť.

43 Caroline Caroline | Web | 20. listopadu 2012 v 0:31

Ha. Asi takhle - vesele jsem se zařadila do kategorie uživatelů s oční vadou (7 dioptrií a částečná barvoslepost), a tudíž když vidím, že barva písma se dá zařadit ke stejný barvě, jako pozadí stránky, byť jde o jiný odstín, můžu vám zaručit, že mě na tom blogu už neuvidíte. (Černá a bílá se nepočítají, samozřejmě.) Jednak to vypadá hnusně, jednak to nepřečtu a vůbec. Fuj fuj fuj. Mimochodem když jsme u toho, grafičit s částečnou barvoslepostí je taky docela sranda, jen mezi námi grafiky.

Nicméně, pokud ty barvy pořád nikomu nejsou jasný... http://colorschemedesigner.com by to mělo vyřešit ;)

44 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 20. listopadu 2012 v 10:08

Jak vylepšit dojem z blogu...no třeba tím, že kdybych se rozhodla zrušit rozcetníky a zavést rubriky, tak že mi je administrace přestane SAMA OD SEBE ROZHAZOVAT, JAKO UŽ TO VÍC NEŽ ROK DĚLÁ!!

45 m. m. | Web | 20. listopadu 2012 v 11:22

"Nenuťte nikdy čtenáře rolovat stránku dolů více, než je nezbytně nutné." Amen. Nesnáším designy, v nichž půlku stránky (na notesu celou stránku) vyplňuje záhlaví a padesát mott, mouder, vysvětlení a upozornění pod ním. Okamžitě to vykřížkuju a nasrat, tím se prostě prokousávat nebudu.

Nicméně "Trochu málo o UX". Co to je za popisek, šmarja? Moje uživatelská zkušenost z takovýho popisku je zvednutý obočí a "wtf". Článek dobrej, ale zbytečně ho takovým popisem dopředu kazíš.

46 m. m. | Web | 20. listopadu 2012 v 11:34

Jinak Maky má krásnej design, ale ta hlavička je psaná tak světlym písmem, že se to skoro nedá přečíst.

Bonitku si jako příklad nedovedu vysvětlit. Název blogu se mi zobrazuje plnej kostiček - neznámý znaky, hlavička je vysloveně plná nepořádku a matoucí, do toho dost neumělé pokusy o angličtinu, zarovnání textu na střed (!) a sloupek, z nějž text přesahuje mimo. Barevně je to hezký a nemám ani nic proti Twilightu, ale já osobně si perfektní design představuju jinak.

Třeba Milanův blog má oproti tomu perfektně vyřešenou hlavičku, za jakou by se nemusel stydět ani web.

Z dalších příkladů se mi líbí hlavně Gormal a Layfor. Layfor, to je dokonalost. Věčná škoda, že to tam umřelo. A Gormal stojí mimojiné třeba za designem na Knižním nekonečnu.

47 Mami Mami | 22. listopadu 2012 v 21:17

Velmi užitečný článek.

Komentáře jsou uzavřeny.


Aktuální články

Reklama