Fashion blogy II.

23. listopadu 2012 v 15:30 | Standa |  Ptáme se vás
Ještě jednou k tématu, kterému jsme se nedávno věnovali v článku Fashion blogy.

Téma fashion blogů zde bylo jen tak cvičně naťuknuto, či lépe řečeno předhozeno komunitě, co na to řekne. Už několikrát v minulosti se totiž ukázalo, že uživatelé Blog.cz mají svá specifika, mezi něž mj. patří i nezájem o témata, kterými žije zbytek české blogové scény.


To se v podstatě potvrdilo - blogeři z Blog.cz se nezajímají nejen o fashion blogy, ale většinou i o módu jako takovou.

"O fashion blogy se nezajímám."


"Já osobně bych na fashion blog vlezl jen v rámci mučení. Neumím si představit větší nudu."

"Já osobně je nemám ráda, protože jsou v drtivé většině stejné. Samozřejmě se najdou výjimky, ale já vážně nemusím ten civilní styl co nosí všichni jako stádo."


"O módu sa vôbec nezaujímam, nebaví ma to (hoci som dievča), takže by som sa na takých blogoch unudila."


Tak to vidíte, fashion blogy jsou tím posledním, co by typického uživatele Blog.cz zajímalo. Nepřekvapí proto, že žádný takový blog na Blog.cz v podstatě neexistuje, a nenajdeme ho ani mezi blogy na stránce modniunie.com, která má ambice tento typ blogů sdružovat.

S inspirativním pohledem na téma fashion blogů přišel před časem server protisedi.cz, na kterém vyšel zajímavý text napsaný záměrně provokativním stylem. Jeho autor ve svém článku o autorech fashion blogů mj. tvrdí:

"... Chtěli převálcovat klasická média, místo toho se nechali degradovat do role bezplatných reklamních ploch. Nyní je čeká osud všech trendů.... v České republice je zřejmě nadmíra dívek a dokonce i pár chlapců, kteří volný čas marní tím, že sami sebe fotí ve více či méně výstředním oblečení, pocházejícím převážně od švédského ´fast fashion´ řetězce H&M... Byznys, který si nebere servítky, je degradoval do role bezplatných reklamních ploch a nakonec je postihne stejný osud jako každý trend - stanou se bezvýznamnými. Do té doby můžeme být rádi, že se s nadšením fotografují ve více či méně výstředním oblečení; alespoň nefetují."
(citováno z článku: Petr Matějček: "O bezvýznamnosti módních blogů", dostupné zde).

To je pohled, který si s módními blogy nebere servítky a nekompromisně je přesvědčen o jejich nevyhnutelném budoucím pádu do propasti bezvýznamnosti. Má pravdu? Toť otázka. Místní blogeři v tom mají podle všeho jasno už dávno.

Chtělo by se tedy ptát - když ne móda, tak co je tím hlavním, o co se naši blogeři zajímají? Existuje typ blogu, který v průběhu času získal navrch a představuje dnes dominantní roli mezi místní komunitou?

Jedna možnost by zde byla. Když budete zjišťovat, co je společným jmenovatelem většiny blogerů z Blog.cz, dojdete nejspíš ke stejné odpovědi. Tím, co možná spojuje většinu místních uživatelů, jsou literární ambice. K touze napsat a vydat svou vlastní knihu se v našich anketách a rozhovorech přiznává abnormální množství blogerů.




Takže kdo ví. Ve světě fashion blogů už naši blogeři asi díru do světa už neudělají, ale pole literatury je stále otevřené všem. A je vlastně zajímavé, že pro současnou online generaci papírové knihy stále neztrácejí na zajímavosti. Přitom je zde možné pozorovat zajímavý paradox, který v jednom svém textu před časem pojmenoval publicista Miloš Čermák:

"Nečtou papírové noviny, ale chtěli by v nich pracovat. Sledují internetové zpravodajské servery, ale práce v nich je nezajímá. To je stručná charakteristika přibližně dvacetiletých budoucích žurnalistů, které učím na Karlově univerzitě."

(citováno z článku: Miloš Čermák: "Krize identity, dostupné zde).

To by se možná dalo přeneseně na blogery parafrázovat nějak takto: Nečtou klasické knihy, ale chtěli by je psát. Nebo je to celé jinak?

Ale o tom možná někdy příště.
 

24 lidí ohodnotilo tento článek.

Anketa

Představují fashion blogy jen dočasný trend, na který si za čas nikdo nevzpomene?

Ano. 25.8% (55)
Ne 29.6% (63)
Nevím nebo mi to je jedno. 44.6% (95)

Komentáře

1 Daysy Daysy | E-mail | Web | 23. listopadu 2012 v 15:37

Mě se zdá, že jsou vážně všechny stejné, jak už bylo řečeno. Nejde řít, že by byly nějaké moc špatné, ale prostě nejsou originální a to je důležité.

2 Adelaine Adelaine | Web | 23. listopadu 2012 v 15:44

Oh má hláška se dostala do článku, úžasné. Škoda že je tam adresa na ten můj neaktivní blog, bléh. :D Něco s tím uděláme.

3 Bleskoblesk Umeme Uma Bleskoblesk Umeme Uma | 23. listopadu 2012 v 15:46

Já osobně Fashion blogy nemusím,jsou pro mne o ničem.

4 Raja Luthriela Raja Luthriela | Web | 23. listopadu 2012 v 15:46

Náhodou, já papíropvé knihy čtu. :-)

5 Dragell Dragell | Web | 23. listopadu 2012 v 15:56

Na papírové knihy nedám dopustit. Čtečce jsem se nakonec otevřela  pouze z toho důvodu, že některé knihy již nebudou znovu tištěny a jsou kompletně rozprodány, bohužel :(

6 Arvari Arvari | E-mail | Web | 23. listopadu 2012 v 16:04

Fashion blogy jsou na blogspotu, a víte proč? Protože je víc cool. Protože to tak mají všichni ostatní. Protože značná část fashion blogerek není schopná samostatně myslet, proto povětšinou nosí skoro to samý, ehm... Mlčím.

Jen nechápu ve článku ten skok k ambicím vydat knížku. Asi by to o módních blozích bylo moc krátký, no. :-D Každopádně s tím, že blogeři s literárními ambicemi nečtou, s tím prostě souhlasit vážně nemůžu a nevím, Stando, kde jsi takovou (s prominutím) blbost sebral. Čteme skoro všichni, a čteme i papírový knížky. A věř, že když má literární ambice někdo, kdo čte jen články na na internetu, je to poznat. A někdo takovej jen těžko něco vydá...

7 Skříteček2 Skříteček2 | Web | 23. listopadu 2012 v 16:26

[6]: Souhlas, nevím, kde se na přišlo na to, že nečteme. Vždyť jen současný boom knižních blogů na Blog.cz i na Blogspotu a jejich popularita o tom vypovídá.

Módní blogy jsou blbost. Navíc je vedou zbohatlíci. Kamarádka tyhle blogy sleduje, závidí a dokázala by o tom mluvit celou věčnost. Nechápu. :-? Móda je pro mě celkem tabu. Samozřejmě si ráda něco hezkého na sebe koupím, ale jsem ráda, když už to nakupování mám pak za sebou.

8 mengano mengano | E-mail | Web | 23. listopadu 2012 v 16:53

Petr Matějček má pravdu. Lepší je, když se fotí před zrcadlem nebo jedna druhou, než aby fetovaly.
Fashion blogy mě nezajímají, už jsem to psala minule. Pořád to samé kolem dokolečka.

K literárním ambicím místních blogerů - je tu hodně lidí, kteří psát umějí a mají na to, aby jednou vydali knížku. Jednou z nich je třeba zrovna Arvari :-)
Ale bohužel je tu i spousta tragédů, kteří si myslí, že umějí psát, moc a moc chtějí vydat knihu a přitom je celkem utrpení se jejich texty prohryzat.
Možná se tu teď na mne někdo vrhne, ale dost dobře nechápu uhranutost velké spousty lidí jen a jen fantasy.Pomalu na každém druhém blogu s "literárními ambicemi" se to hemží nadpřirozenem...

9 Choki Choki | Web | 23. listopadu 2012 v 17:29

Fashion blogy ma nebavia, nie je na nich nič, čo by som nenašla na nete alebo na FB! No ak sú tam aj recenzie na kozmetiku a pod. to si rada prečítam.

A literatúra?! Ja myslím, že na blog.cz je veľa kvalitných literárnych blogov. Ja osobne si nemyslím, že mám na to stať sa spisovateľkou, hoci je to môj veľký sen, no mnoho blogerov na to má, len škoda, že mlčia. A potom sú tu blogy, ktoré si myslia, aké sú úžasné a pritom ich obsah nestojí za nič.

10 MAKY.OREL MAKY.OREL | E-mail | Web | 23. listopadu 2012 v 18:03

[8]: Je pravda, že fantasy je žánr široký jak vody oceánu - jednak ho píše mraky lidí a ti ho píší vlastně proto, že vymyslet si vlastní zemi, dát jí vlastní pravidla a postavám přidat ujetá jména se zdvojenými písmeny a přehláskami je možná kolikrát i jednoduší, než najít v jejich vlastní realitě něco zajímavého. A nebo je to tak, že co čtu to píšu - můj případ :-D
Ale ačkoli už skoro dokončuju pěti dílnou fantasy (vlastně první kniha, kterou jsem začala psát), tak od té doby se tomuto žánru vpodstatě vyhýbám. Vyřádila jsem se na blbostech a pokračuju jiným směrem. Třeba tenhle osud potká víc lidí - kdo ví, uvidíme časem.

Jinak Česko je všude možně vyhlášené jako bašta anti-módy :-D Alespoň projdu-li si tak ten internet a pravda i kolikrát projdu-li se takhle po ulici. Já mám módu ráda, baví mě brázdit regály v obchodech, baví mě šminky... Strávím celé odpoledne na nákupech a mám sice unavené nohy, ale šťastnou duši. Jsem prostě ta "opravdová" ženská. Nicméně to ale vychází hlavně z toho, že občas ráda vylezu z davu a překvapím okolí a kreativnost mi všeobecně nechybí, takže vlastně jen rozšiřuji své možnosti uměleckého vyjádření do své skříně.

Nicméně ty výňatky z článků jsou pravdivé. Kdo si za deset let vzpomene na nějakou holku, co na blogu vystavovala svůj šatník? Nikdo. Ne proto, že ta móda fashion blogů vymizí, ale proto, že tu holku nahradí jiná anonymní holka v ujetých hadrech. Časové kontinuum plyne, lidi nezajímá, co bylo, pokud to nebylo dostatečně cool a nevěděl o tom tenkrát každý. Takže tak... pro řetězce skvělá reklama, holky si připadají slavné. No svět marketingu je rychlý a za chvíli je spláchne...

A ano - všichni by chtěli vydat knihu, ale kdo na to opravdu má? Takhle je to se vším. Lidi můžou chtít bejt já nevim co... na blogu je prostě populární zveřejňovat povídky, tak časem lidi dostanou pocit, že "proč nebýt rovnou spisovatel?" Ale kolik z nich se tim asi uživí a kolik z nich to uskuteční? Mizivé procento šílenců nebo lidí, co budou ve správnou chvíli na správném místě. A jim pak budu závidět... Většina ale nakonec nechá spisy v šuplíku. Já znala takových, co chtěli vydat knihu - to je jako chtít být astronaut... Jen člověk koketuje s fantazií a pak skončí ve fabrice u pasu. Jen čekám, až mě to potká taky.

11 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 23. listopadu 2012 v 19:32

Nečtou klasické knihy? Nečtou kalsické knihy? NEČTOU KALSICKÉ KNIHY?? Ale pf, to je hodně blbý názor.

12 Matthias Matthias | E-mail | Web | 23. listopadu 2012 v 19:49

Já čtu klasické knihy.

13 Lola-J Lola-J | Web | 23. listopadu 2012 v 20:36

Ahahah... tak to mě rozesmálo.
Jak je možné to vše pojmout tak jednostranně, kruci?!
A třešnička: "alespoň že nefetují." ó můj Bože!
Myslím, že je to stejná záliba jako u každého jiného blogera. Nemyslím si, že jsou f.blogy jen účelově zaměřené na:
"bezvýznamné reklamy"
a na
"amatérské pokusy psát".

...Brr, to je šok pro moje oči !

14 Cervenej_cudlik Cervenej_cudlik | E-mail | Web | 23. listopadu 2012 v 21:53

Tak jo, přiznám barvu, mám tři opravdu oblíbené módní blogy. Autorky nejsou tupé stádo každá z nich má svůj specifický styl a nenakupuje v H&M ale spíš s second handech. Ono to všechno jde i jinak, než to dělá většina.) Ano, móda mě také dost baví.)

15 Metteorwa Metteorwa | E-mail | Web | 24. listopadu 2012 v 3:05

Já módní blogy nevyhledávám, ale sem tam na nějaký narazím a nepřipadá mi to osobně taková hrůza. I když moc jsem toho z téhle oblasti neprozkoumala a ani to neplánuju. Ovšem, je fakt, že jako odmaturovanou oděvní modelářku/návrhářku mě baví očumovat střihy a materiály, pokud jsou zajímavé.

16 Kája Kája | Web | 24. listopadu 2012 v 8:29

Knihy jsou skvost, takže radši ani nečtu článek na krásné, jestli jsou vůbec ještě IN. Slovo IN mě poslední dobou vážně štve. Dokonce i ve scolarestu jsem se dozvěděla, že jím IN. Chjo. Je mi úplně jedno, co je in a co ne. I móda. Ale zas nechci říct, že všechny fashion blogy jsou strašné. Nezajímá mě teda ani jeden, to však nic nemění na tom, že existují blogy, které jsou udělány kvalitně. Těch je maličko. Převládají holky, které vyfotí, co ,,úžasného" měly na sobě... Klidně mě přesvědčujte, že ty holky dělají něco úžasného. Jen bych vás chtěla upozornit, že svůj názor nezměním.

17 Karol Dee Karol Dee | Web | 24. listopadu 2012 v 10:25

Z mého pohledu úplně zbytečný článek. Proč o fashion blozích pořád slyšíme, když nikoho nezajímají?

18 Jossephine Jossephine | E-mail | 24. listopadu 2012 v 11:19

Tou poznámkou o tom, že blogeři nečtou jsi chtěl, Stando, provokovat, nebo tohle absurdní a ničím nepodložené tvrzení myslíš opravdu vážně?

19 Schmetti Schmetti | E-mail | Web | 24. listopadu 2012 v 11:45

Čtu papírové knihy a chtěla bych je vydávat.

20 m. m. | Web | 24. listopadu 2012 v 11:51

Na základě čtyř komentářů usuzuješ, že se typický bloger nezajímá o fashion blogy ani o módu jako takovou? Cože? 8-O

21 Schmetti Schmetti | E-mail | Web | 24. listopadu 2012 v 12:07

Ještě dodám:
O módu se zajímám, ale tak, co který návrhář vytvořil, co jej k tomu vedlo a podobně. Jak se dá oblečení kombinovat.

Ne v tom stylu, že budu sledovat fashion blogy, kde se slečny navlečou do hadříku a hned je to "fashion" blog.

Zajímám se o módu z té umělecké strany. Kreativní.

22 Houp Houp | Web | 24. listopadu 2012 v 12:54

K fashion blogům: Moc jich nečtu, ač se jako studentka návrhářství bych měla, ale myslím, že fashion blogy, které jsou jako přes kopírák mi stejně nic nedají, co bych potřebovala. Ale věřím, že v té směsici se najde i světlá skvělá výjimka. Jinak také se zajímám o módu z té umělecké stránky.

A ke knihám? Jednou bych chtěla vydat svou knížku - a musím říct že normální knížky čtu! A když se podívám na množství literární blogů tak vám dojde, že čtenářů je tady více než dost! :D o tom žádná!

23 Anka Moravanka Anka Moravanka | Web | 24. listopadu 2012 v 13:02

A takový fashion blog je co? CO je jeho obsahem konkrétně? Reporty z přehlídek, nejnovější trendy, recenze na kosmetiku, fotky z kabinek v Terranově, nebo vlastní oděvní tvorba?

Jinak k poslednímu odstavci článku... Kdo nečte knihy, ale chce je psát, tak je odsouzen k neúspěchu, pokud není teda  génius. Vždyť i ti nejlepší spisovatelé přečetli snad půlku knih na Zemi :D To je jako kdyby někdo skládal hudbu, ale žádnou nikdy neposlouchal. Zedník, co nikdy neviděl žádnej barák atd.

24 Tlustjoch Tlustjoch | Web | 24. listopadu 2012 v 14:32

Koniáš miluje papírové knihy.
Co se fashion týče, vystačí si s černou.

25 myší královna myší královna | E-mail | Web | 24. listopadu 2012 v 19:03

Já na nějaký takový blog občas zajdu, ale moc času se tam strávit nedá. Je fajn, když jsou tam nějaké návody na líčení nebo DIY, ale jinak tam není v podstatě co dělat.

26 Míša Míša | E-mail | Web | 24. listopadu 2012 v 20:19

Podle mě mnozí chtějí napsat knížku právě proto, že knihy čtou.

27 Miloš Miloš | Web | 24. listopadu 2012 v 20:47

Fashion blogy a food blogy považuji za nejméně zajímavé.

[8]: Mánii pro fantasy literaturu si vysvětluji popularitou Harryho Pottera a Pána prstenů u pubertální a postpubertální mládeže. A ta tu převažuje. Myslím, že se z toho dá vyrůst. :-)

28 mengano mengano | E-mail | Web | 25. listopadu 2012 v 9:40

[27]:
No, u těch food blogů nejsem tak striktní. Přece jenom sukně se sníst nedá a jíst musíme ;-)
Některé food blogy nestojí za nic, některé jsou nápadité, je v nich spousta zajímavých věcí.

29 Myšák Myšák | Web | 25. listopadu 2012 v 10:39

Nečtou klasiku, ještě na beton neznamená, že nečtou vůbec. Podle mě chce knihu napsat ten, kdo čte. Protože lidi, co nečtou, nejenže o literaturu spíše nemají zájem, ale mají velmi často i s obyčejným vyjadřováním.

30 Myšák Myšák | 25. listopadu 2012 v 10:42

[29]:  problémy

31 Lady Diabolus Aki Mortem Lady Diabolus Aki Mortem | Web | 25. listopadu 2012 v 14:45

[6]: Naprosto souhlasím. Blogeři nečtou? Cože? Já bych ráda psala, vydávala i překládala a čtu poměrně hodně. A myslím, že většina blogerů (nebo prostě všichni které znám) čtou.

32 David David | E-mail | Web | 25. listopadu 2012 v 18:24

Oh, děkuji za publikaci mého názoru. Velmi mě to překvapilo a zároveň potěšilo. :-)

33 Kelíns Kelíns | Web | 25. listopadu 2012 v 20:09

Nevím, pár fashion blogů znám, ale není to můj styl. Rozhodně nesouhlasím, že by byli všichni stejní. Podobné si jsou, ale stejné určitě ne!

"Nečtou klasické knihy, ale chtěli by je psát" S tím musím nesouhlasit. Každý kdo tu chce vydat knížku knihy čte. To je fakt blbost! :D

34 Natas Natas | Web | 26. listopadu 2012 v 11:53

Otázkou je, co je to ta klasika ve světě literatury. Souhlasím s tím, že nečíst knihy a současně chtít vydat vlastní knihu, je na hlavu postavené, ale kdo ví. Můj bratr za život přečetl jen "Honzíkovu cestu" a sportovní noviny. To není moc velký čtenářský výkon.

35 - Fräulein Devil - Fräulein Devil | E-mail | Web | 26. listopadu 2012 v 14:33

K fashion blogom, samozrejme i ten fashion blog môže za niečo stáť, avšak skutočne česť výnimkám, ktoré nie sú postavené jedine ak na skopírovaných obrázkov z Tumblr a návodov, ktoré sme mohli vidieť už na mnohých stránkach... na podobných sa nikdy dlho nezdržím, teda ak vôbec. Inak v každom ohľade by ma to práve dvakrát neoslovilo...

To ďalšie vynechám, lebo by ma z väčšej miery drblo. Toľko k tomu.

36 Vaše Angela Vaše Angela | E-mail | Web | 26. listopadu 2012 v 19:46

Fashion blogy vážně nemusím, najdou se i výjimky (šance je mizivá), dá se říct, že je to opravdu pořád o tom samém. Myslím si, že fashion blogy nezmizí, omývají se pořád dokola.
Nečtou klasické knihy, ale chtěli by je psát? Tak s tímhle nesouhlasím... Většinou chce napsat knihu ten, kdo sám čte.

37 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 26. listopadu 2012 v 21:49

Neříkám, že se nezajímám o šminky a oblečení, jsem ženská, sakra, ale musím uznat, že mě mainstreamová móda obvykle příliš neoslovuje.

Trochu bych se bála generalizovat. V komentářích na Srdci většinou reagují neustále ti samí lidé. Obvykle to ale nejsou tak úplně zástupci masy, ale osobnosti, které rády vyjádří svůj názor. Já myslím, že valná většina uživatelů blog.cz vzhledem k tomu, že jsou to pubertální děvčata, se o módu naopak zajímat přece jen bude... Pár článečků s nafoceným oblečením už jsem tu taky zaregistrovala. :-D

Co se týče psaní. Opět bych nemíchala dohromady ty, kteří mají literární ambice a jistou úroveň a blogery, kteří ambice možná mají, ale prostě neumí.
Procentuální zastoupení čtenářů a nečtenářů v těchto dvou skupinách je asi potom jasné... Jenomže špatných autorů, kteří prostě jen zkouší, bude daleko více a ti se opět ozývat nebudou a už vůbec ne pod článek o fashion blozích. :-D

Co se týče diskuze, která se tu rozjela nad fantasy. Vzhledem k tomu, že do soutěže Blog roku byly vybrány tři blogy fantasy autorek, je asi jasné, že fantasy je populární. Otázkou je, jestli je to špatně. Já osobně jsem zaregistrovala i spoustu blogů s homosexuálními povídkami, což je zřejmě taky módní a neřeším to. Jsou prostě témata a styly, které autoři určitě generace prostě (rádi) používají. To je jako vyčítat autorům 1.pol. 20. stol., že všichni píšou realistické romány o válce.

Teď prostě letí buzničky a draci. A co?

38 PaPája PaPája | Web | 27. listopadu 2012 v 8:57

Nemyslím si, že by se všechny fashion blogy měly házet do jednoho pytle. Já sama jsem holka a ráda si nějaký ten kus hadru prohlédnu.

Ale zase musím uznat, že kvalitní blog o módě, tady na blog.cz s těží najdu. Po módních blozích se koukám spíš na blogspotu-tam mají alespoň nějakou váhu;).

39 mengano mengano | E-mail | Web | 27. listopadu 2012 v 11:09

[37]:
No to je ono. Mne jenom zaráží, že se všichni utíkáte do jiných světů, jako by reálný život a s ním spojené věci neexistoval. Já s tebou nechci polemizovat, jestli je to dobře nebo špatně. Je prostě fakt, že pokud se tady někdo věnuje "tvůrčímu" psaní, tak ve většině případů píše nějakou fantasy. Něco originálního se hledá hodně těžko, náměty jsou si dost podobné.
A co se týče "buzniček" - to je holt ze života :D

40 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 27. listopadu 2012 v 14:44

[39]: No, ono vlastně všechna beletrie je vlastně "utíkáním do jiných světů". Člověk přeci vždycky vytváří zdání reality, ať už píše historický román, detektivku nebo sci-fi, nikdy to není záznam skutečných událostí (Pokud nejde o literaturu faktu, ale tu nechme stranou.). Příběh je přece umělecké zobrazení reality, ne realita samotná.

A co si myslíš, že se v té fantasy řeší? Reálné problémy akorát jsou zasazeny do jiných reálií. To uděláš, i když jako Čech píšeš román o USA. Máš vlastně jedno, jestli je to reálné místo nebo ne, prostě máš chuť psát o něčem, co ti přijde exotické, zajímavé, neokoukané. Ale neustále do toho promítáš svoje osobní sdělení, je jedno jaký žánr píšeš.

Skutečně si myslíš, že autorka, která píše o dvou českých gayích "neutíká" do své fantazie, nebo do ní "utíká" méně než autoři fantastiky? :-) Pořád si ten příběh musí přece vysnít, vybudovat ho, zkonstruovat, upravit. :-)

41 Mengano Mengano | Web | 27. listopadu 2012 v 15:03

[40]:
Terezo, ten dojem ve mně možná vznikl proto, že na blog.cz je fantasy autorů opravdu strašně moc. A na různé úrovni. Ty jsi ostřílená autorka, máš za sebou i knižní vydání své tvorby. To je naprosto v pořádku. Trh tě přijal.
Jenže pak jsou tu možná desetitisíce pisálků, z nichž jen pár má na to, aby obstáli jako ty.
Jenže (jak jsi napsala) je prostě móda psát fantasy, tak všichni píšou fantasy. A nikoho z nich nenapadne, že kdyby třeba zvolili jiné téma, mohli by knižní trh dobýt taky :-)
Samozřejmě, jakákoliv literární tvorba je práce s fantazií, o tom žádná ;-)

42 Alue Alue | E-mail | Web | 27. listopadu 2012 v 17:45

... ,,Nečtou klasické knihy a chtěli by je psát?" - S tím jako tady někdo souhlasí?
Moje zkušenosti vypadají zcela jinak.

43 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 27. listopadu 2012 v 18:04

[41]: To máš pravdu, i když pokud jde o autory, kteří ještě nejsou vypsaní a píšou třeba první povídky, tak by jim knížku pravděpodobně stejně nikdo nevydal a to bez ohledu na žánr. Ať se klidně vypisují na X-té variaci na Harryho Pottera, schématické fantasy o družině hrdinů, či co to teď letí, buď toho nechají, nebo si nějak vyvinou a stejně si najdou vlastní cestičku.

Před nějakou dobou zas letěly depkařské povídky, ve kterých se hrdina na konci musel spáchat sebevraždu, i kdyby nechtěl. Doprovodný obrázek černého anděla povinností. :-D

Mimochodem, co vedu literární dílnu v knihovně (12-16), tak tam fantasy rozhodně nepíše většina, je to hodně různorodé a lidi zkouší všechno možné. :-)

44 Matthias Matthias | E-mail | Web | 27. listopadu 2012 v 18:34

[39]: Tak zkus mě - fantasy nepíšu ;)

45 mengano mengano | E-mail | Web | 27. listopadu 2012 v 18:43

[43]:
Budu doufat ve vývin ;-)

[44]:
Tebe znám :-)

46 Johanka-k Johanka-k | Web | 28. listopadu 2012 v 12:32

Nemám ráda, když se takto mluví o módních blozích. Myslím, že jsou zbytečně podceňovány. Samozřejmě, že se najdou takovové, které jsou ooravdu nudné/a já doufám, že můj není/, ale to se dá napsat i o fotografických či jiných blozích...
A navíc, vždyť jde "jen o módu", proč to tak rozebírat? Některé blogy jsou komerční, ale to už je holt svět, a protože to josu většinou studentky, porč si nepřivydělat?

47 Johanka-k Johanka-k | 28. listopadu 2012 v 12:32

Omluvám se za překlepy.[46]:

48 dobry-jmena-uz-jsou-pouzity dobry-jmena-uz-jsou-pouzity | Web | 29. listopadu 2012 v 21:58

K Fashion blogům - jdou absolutně mimo mě. Pokud se na nějaký náhodou dostanu, tak se tam porozhlédnu, ale sama je nevyhledávám.

"Nečtou klasické knihy, ale chtěli by je psát." Větší hloupost jsem dlouho neslyšela. Proč by někdo, kdo nemá k literatuře vztah, chtěl publikovat knihy?

A k fantasy: Ano, píše ho spousta lidí. A já si myslím, že je to jenom dobře. Lidé utíkají do těch nereálných světů právě proto, aby si odpočinuli od reality. Ve fantasy povídkách se řeší běžné problémy, akorát jsou zasazené do jiných souvislostí - což čsto může pomoci autorovi s jejich rozslousknutím. Prostě píše, nechá postavu přijít do stejné situace, ve které se sám nachází a pak si řekne: "Co by můj hrdina asi udělal?" Věřte tomu nebo ne, občas si člověk ujasní věci, nad kterými by jindy bloumal a nevěděl co s nimi.

Já také píšu fantasy. Stejně tak jako píšu v ostatních žánrech. Píšu podle nálady a příležitosti. Pokud mám skvělý nápad na nějakou tu "dračí slátaninu", jak to tu někteří nazývají, tak ji prostě napíšu a hodím na blog. Proč ne? Nutím někoho mé povídky číst? Psaní fantasy je pro mě takovým lékem na duši, protože nezůstávám jen u psaní, ale příběhy vymýšlím v podstatě celý den i noc (ach, to snění). Když má člověk jít na zkoušku a je nervózní, často mu pomůže představit si, že jde do bitvy, ze které musí vyjít jako vítěz. Klidně to může i sepsat a pak si to těsně před termínem přečíst. Fantazie je prostě skvělá věc a na jejím projevování není podle mě nic špatného. Ano, někteří nepíšou nijak kvalitně, ale copak lze chtít od třináctiletého člověka perfektní sloh bez pravopisných chyb? Copak je něco špatného na tom, že mladí píšou to, co jim je nejbližší. Mají psát průměrné fantasy povídky - nebo příšerné kusy z jiných žánrů, které jim nic neříkají, jenom proto, že je fantasy tak nějak moc mainstream?

Už se vykecávám dlouho tak to shrnu - nechte lidi psát i když píšou hrozně a "hlouposti." Každý se musí zlepšovat a jinak než neustálým cvičením to nejde.

PS: Také bych chtěla napsat knihu - pozor, napsat ne vydat. Prostě si nechat natisknout několik výtisků pro sebe a pro případného zájemce z řad známých (nějakého nedobrovolného čtenáře bych jistě našla.) Ne, nedoufám v to, že se budu psaním živit. Jen bych si chtěla dokázat, že zvládnu vytvořit příběh (nebo sbírku příběhů.) Chtěla bych zažít ten pocit, když autor drží první výtisk své knihy. A o tom je pro mě psaní. Psát s láskou a mít cíl :-)

Komentáře jsou uzavřeny.


Aktuální články

Reklama