O měření návštěvnosti

24. srpna 2012 v 8:00 | Standa |  Tipy
Měření návštěvnosti internetových stránek je docela věda. Z našich zkušeností vyplývá, že většina uživatelů se spokojí s jednoduchým přehledem počítadla TOPlistu, a příliš se neorientuje v základních pojmech a metodice měření.

Pokud ale patříte k těm zvídavějším uživatelům, kteří se o téma měření návštěvnosti zajímají, pak právě pro vás je určen následující článek.


Srozumitelnou formou se snaží běžným uživatelům vysvětlit naprosté základy, které je dobré znát, abyste lépe rozuměli chování svých návštěvníků a základním termínům.

Jedním ze základních pojmů je zobrazení stránky. Tak se označuje jedinečné setkání některých základních parametrů, které se sledují: čas návštěvy webu, IP adresa uživatele (číselný identifikátor serveru), URL odkazující stránky, typ prohlížeče (Internet Explorer, Firefox, Opera, Chrome, Safari...) a technické parametry uživatele (rozlišení obrazovky, operační systém, apod.).

Zobrazení stránky si můžete představit jako jedinečné otevření libovolné stránky na vašem blogu (článek, obrázková složka v galerii, profil, rubrika, apod.)

Aby měřicí služba mohla identifikovat jednotlivé uživatele, přiřazuje jim jedinečné identifikátory v podobě cookie souboru. Prohlížeč takovéhoto uživatele cookie soubory vrací pokaždé, když se jeho počítač spojí se sběrným serverem, což umožňuje identifikovat stránky zobrazené stejnými uživateli. Takto označený uživatel internetu se nazývá návštěvník (cookie).

Stránky zobrazené tímto uživatelem se seskupují do jedné řady, aby bylo možné zaznamenat jednu nepřetržitou návštěvu daného webu. To slouží jako základ k určení počtu návštěv vykonaných jedním návštěvníkem. Za jednu návštěvu je obvykle počítáno to, pokud čas uplynulý mezi dvěma zobrazeními stránky není delší než 30 minut.

To znamená, že pokud se na web po určité době vrátíte (po půl hodině a déle), měřicí služba to vyhodnotí jako novou návštěvu. Pokud má uživatel cookies na svém počítači zakázány, nezapočítává se do statistik návštěv, ale pouze do celkového počtu zobrazených stran.

Jeden uživatel navíc může mít více cookie, počet návštěvníků (cookie) tedy neodpovídá počtu osob. Nový návštěvník je ten, jehož první návštěva sledované webové stránky nastala během nějakého určeného období. Vracející se návštěník stránku navštívil ve stejném období opakovaně.

Návštěva je nepřerušená série zobrazení stránek na dané stránce provedená stejným návštěvníkem. Trvání jednoho zobrazení stránky nesmí přesáhnout určitou dobu, nejčastěji 30 minut, jinak je počítáno jako nová návštěva.

Aby bylo možné měřit návštěvnost nějaké webové stránky, je nutné do jejího kódu vložit měřicí script. Protože uživatelé Blog.cz nemohou zasahovat do kódu blogů, stačí jim vložit do administrace pouze ID počítadla příslušné měřicí služby. To je možné díky tomu, že podoba scriptů je vždy stejná a liší se pouze hodnotou ID.

Místo složitého zjišťování, kam vložit ten nekonečně dlouhý měřicí kód Google Analytics, vám tak stačí v nastavení blogu v sekci "Statistiky" vložit do příslušné kolonky pouze ID vašeho počítadla. Od této chvíle se nastartuje měření návštěvnosti vašeho blogu.

Velmi zjednodušeně si můžete pochopení měření návštěvnosti webu usnadnit přirovnáním s klasickými knížkami v knihovně. Představte si svůj blog jako knížku, která mě třeba 600 stránek. Stejně tak váš blog je tvořen několika sty až tisíci stránkami. Pokud si knížku půjčíte a začnete ji číst, děláte vlastně totéž, co internetový návštěvník: nad knížkou či webem strávíte nějaký čas (který se dá měřit), zobrazíte si (přečtete) určité množství stránek, a po určité době knížku zase vrátíte.

Ke stejné knížce se můžete vracet opakovaně - vracející se návštěvník - nebo si můžete půjčovat nové a nové knížky - nový návštěvník. Pokud by byla analogie s internetem dokonalá, pak by o vás knihovna třeba věděla, jakou knihu jste četli před tou, kterou máte půjčenou nyní, jak dlouho ji čtete, co u toho máte na sobě, jakým jazykem mluvíte, kolik dioptrií mají vaše brýle, které další knihovny navštěvujete, apod.

Věřte, že pouhým zobrazením nějaké stránky na internetu spouštíte do pohybu neuvěřitelně složitý proces, jehož výsledkem je mimo jiné závratné množství informací o vás a vašem chování na internetu.

Při měření internetové návštěvnosti se klade důraz na rozdíl mezi "návštěvníkem" (cookie) a "návštěvníkem" (skutečným uživatelem). Počet cookie označuje počet návštěvníků, protože se předpokládá, že každý uživatel internetu používá pouze jeden internetový prohlížeč. Což - jak všichni vědí - neodpovídá zcela realitě. Typicky na místech, jako jsou počítačové učebny, internetové kavárny, počítače ve firmách a domácnostech sdílené více uživateli, apod.

Navíc vzhledem k tomu, že uživatelé mohou soubory cookie libovolně mazat, dochází k tomu, že jejich počet neodpovídá počtu skutečných uživatelů internetu. A čím delší je sledované období návštěvnosti webu, tím roste počet návštěvníků, kteří web navštívili opakovaně, kvůli smazaným cookie jsou ale započítáni jako noví návštěvníci.

Vztah mezi počtem návštěvníků (cookie) a počtem skutečných uživatelů internetu se u každého webu různí, a mazání cookie je hlavním důvodem, proč je možné určit počet osob, které web navštívily, vždy pouze s jistým stupněm nepřesnosti.

V naší analogii s knihovnou si tento problém můžete ujasnit na představě, kdy si stejný návštěvník knihovny pořídí nový průkaz čtenáře a na něj si půjčí stejnou knihu jako minule. Kniha tak zaznamená jakoby nové půjčení (návštěvu), ale reálně jde o stále stejného čtenáře.

Vysoký počet nových návštěvníků svědčí o tom, že váš web lze snadno a rychle najít. Tomu můžete napomoci znalostí základních pravidel SEO, o němž se na tomto blogu v minulosti už psalo. Čtěte: Co je to SEO a k čemu je to dobré

Vysokou kvalitu webu však charakterizuje především vysoký počet stálých návštěvníků, čemuž dáte jistě všichni za pravdu na základě vlastní zkušenosti. Hodně se rovněž sleduje doba trvání návštěvy a míra opuštění webu, která vypovídá o tom, nakolik je web úspěšný, a jak moc odpovídá tomu, co návštěvník na stránce hledal.

Kromě samotné návštěvnosti se u webů rovněž měří demografické údaje. K těm nejčastějším patří pohlaví, věk a vzdělání návštěvníků webu. Tato data slouží provozovatelům webů například k lepšímu zacílení reklamních kampaní či přizpůsobení webu potřebám jeho uživatelů.

Kromě demografických údajů jsou pro provozovatele webů rovněž zásadní údaje o počtu zobrazených stránek. Je to kvůli tomu, že počet zobrazených stránek je hodně vypovídá o oblíbenosti webu a o tom, s jakou intenzitou se jeho návštěvníci na stránce pohybují.

Zůstává-li počet návštěv stejný, ale počet zobrazených stránek klesá, pro váš web to není dobrý signál. Je to stejné, jako kdyby si nějakou knihu z knihovny půjčilo v jednom měsíci stejný počet čtenářů jako v minulém měsíci, ale mnohem více ji vraceli nedočtenou. Jasná zpráva o tom, že se kniha - web přestává líbit.

Dáte-li si do souvislostí všechny údaje, které vám o vašich návštěvnících řekne měřicí služba, budete se schopni dopracovat k zajímavým závěrům, které váš web posunou kupředu. Lépe tak třeba pochopíte, zda je váš web přehledný, a zda by nebylo možné něco udělat lépe, aby vzrostla spokojenost vašich návštěvníků.

Bylo by toho ještě mnoho, o čem by se v souvislosti s tímto zajímavým tématem dalo psát, ale to by již přesáhlo rozsah krátkého článku na blogu. Máte-li k tomuto tématu jakékoli dotazy, můžete je pokládat do komentářů, případně je posílat na adresu blog@blog.cz.
 

35 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Z. Z. | Web | 24. srpna 2012 v 13:36

Čísilka, čísilka, čísilka...A stejnak je to na nic. ;-)  :-D

2 David David | Web | 24. srpna 2012 v 13:53

Moc pěkný článek, dozvěděl jsem se nové věci. :-)

3 David David | Web | 24. srpna 2012 v 13:56

Jo mám dotaz. Už dříve jsi mi Stando doporučil na měření návštěvnosti Google Analytics. Tak jsem se tam zaregistroval, vygeneroval se mi kód, který mám v administraci statistik. Jenže když kliknu na "Zobrazit statistiky", nic se mi neukáže. Jen jakési vzory statistik. Nevíš, čím by to mohlo být?

4 Standa Standa | Web | 24. srpna 2012 v 14:02

[3]: Ten odkaz "Zobrazit statistiky" vede na stránku http://www.google.com/analytics/ kde je nutné se přihlásit, aby se uživatel dostal do správy svého účtu a mohl si prohlížet statistiky návštěvnosti. Takže takto prosté to je ;-)

5 Viollet Viollet | Web | 24. srpna 2012 v 14:06

Alegorie s knihovnou je dobrá, můj selský rozum si z toho cosi vzal.

6 Metteorwa Metteorwa | Web | 24. srpna 2012 v 14:44

Jo, je to dobrý článek a užitečný. Proto se taky blog.cz podle mě liší od spousty jiných "blogovacích" serverů.

7 myanmar myanmar | Web | 24. srpna 2012 v 14:57

Velmi dobrý článek :) V GA jsem zaregistrovaná už nějaký ten pátek, ale pořádně jsem ho začala využívat až cca před týdnem. Díky za objasnění pojmu "vracející se návštěvník" - v tom jsem trochu plavala :) Myslím, že by to mohlo pomoci více lidem než jen mě.

8 popoluska209 popoluska209 | E-mail | Web | 24. srpna 2012 v 15:19

Podobre ako David,aj ja som sa zaregistrovala ale na Top list,mailom mi došiel kod,vložila som ho a nič,návštevnosť nulová,hoci mi píšu komentáre a tiež do knihy.Ked kliknem na zobraziť statistiky,ukáže sa mi Not,found 8-O .Vie mi niekto poradiť??? :-)

9 Standa Standa | Web | 24. srpna 2012 v 15:44

[8]: Jak píšu i v tomto článku, do blogu se nevkládá celý měřicí kód, ale jenom ID počítadla. U tvého blogu jsem to upravil, počítadla je odteď funkční.

10 popoluska209 popoluska209 | E-mail | Web | 24. srpna 2012 v 16:05

Ďakujem veľmi pekne,už je to v poriadku. :-)

11 Mersmerize Mersmerize | Web | 24. srpna 2012 v 20:07

[1]: Tak takhle bych to vážně neshrnula. Statistiky, pokud bereš blog skutečně vážně a nejsi jen typ člověka, co prostě jen a jen píše, jsou ohromně užitečné. Můžeš prozkoumat, jak se tví návštěvníci na webu chovají, co tam dělají, kdy nejčastěji a kvůli čemu odcházejí.

Je to taková malá špionáž, ale můžeš i takhle zjistit a napravit některé chybičky a zkrátka si udělat o své stránce takovýhle přehled:)

12 Mersmerize Mersmerize | Web | 24. srpna 2012 v 20:08

[11]: Jinak sice blog nemám tady (měla jsem ho tu jen pár měsíců), ale k třeba takovému toplistu mám jistou nedůvěru. Spoléhám se na zmíněné Google Analytics:)

13 Sever-rat Sever-rat | E-mail | Web | 24. srpna 2012 v 22:55

Statistika je nádherná věc.. Bez ní bych ani nemohl žít...

14 Alisa Alisa | Web | 27. srpna 2012 v 12:01

V takýchto chvíľach pokladám samú seba za idiota . Dobre, chápem, čo je cookie (očakávam mexickú vlnu !), ale nechápem, prečo má niekto potrebu ich mazať či čo to vlastne . A potom . Keď je to celé nepresné a ja by som si povedzme nechala spracovávať návštevnosť všetkými možnými spôsobmi, všade by som dostala iné čísla ? To by som potom asi musela využívať aritmetický priemer, aby som mala počet návštev, ktorý sa aspoň trochu približuje realite . :-D Vlastne teda neexistuje žiadny spôsob, akoby človek dosiahol presné čísla, že ? A k tomu ma desí poznámka o tom, že iba nejakým zobrazením stránky sa dejú veľké veci . To by ma zaujímalo, čo všetko sa dá zistiť napríklad z kreditky, či z mobilu, nespomínajúc ešte sociálne siete... Vidím to tak, že sa čoskoro presťahujem do jaskyne a budem zbierať čučoriedky .

15 Taly Taly | Web | 27. srpna 2012 v 14:56

Krásný článek!

16 - Fräulein Devil - Fräulein Devil | E-mail | Web | 27. srpna 2012 v 15:36

Fajn, uznávam, čo to som sa naučila a trochu som nečakala, že "základné pojmy" ohľadom niečoho, ako je návštevnosť sa dá rozobrať takto... vcelku nadlho. Mňa občas zarazilo, že na jednom meradle mi ukazuje úplne iné čísla, ako na Topliste. Ale no čož, na návštevnosti som si ani za tých šesť rokov "závislosť" neutvorila. A vlastne... toplistová závislosť, celkom zaujímavý termín, aby z toho postupom času nebola diagnóza, na ktorú bude papier. Ako vidím niektorých bloggerov, tak sa to už podľa mňa dosť blíži. ;)

Komentáře jsou uzavřeny.


Aktuální články

Reklama