Pro-ana blogy

9. července 2012 v 8:00 | Standa |  Ptáme se vás
Existuje specifický typ blogů, kterým se říká "pro-ana". Jsou to blogy o hubnutí a extrémní štíhlosti. Jejich obsah je většinou lidí vnímám přinejmenším jako problematický a dlouhodobě se objevují názory, že by se s tímto typem blogů mělo něco udělat.

Otázka je, co by to mělo být. Zrušit, cenzurovat, zakázat, nebo dál tiše tolerovat?



Termín pro-ana odkazuje k poruchám příjmu potravy, kam patří anorexie, bulimie a záchvatová přejídání. Za pro-ana blogy stojí výhradně dospívající dívky, které na nich zveřejňují články o své touze zhubnout, své denní jídelníčky, apod. S pro-ana blogy úzce souvisí termín "thinspiration" (z anglických slov thin = štíhlý a inspiration = vzor), kterým se označují fotografie a koláže extrémně štíhlých dívek, které můžeme na pro-ana blozích nalézt.

Výskyt pro-ana blogů lze vysledovat dlouhé roky nazpět a se serverem Blog.cz je spjat od jeho samých začátků. V jistém smyslu byla přítomnost pro-ana blogů pro Blog.cz stejně příznačná, jako existence blogů o kapele Tokio hotel a "růžových deníčků". Což jsou ve většině případů témata, která se jeví především starší generaci jako těžko pochopitelná, a hloubku této generační propasti mezi dospělou populací a náctiletými blogerkami nikdo nedohlédne.

To se projevuje mimo jiné tím, že se nám čas od času ozývají noví a noví lidé, kteří se cítí nějakým konkrétním pro-ana blogem pohoršeni a požadují jeho zrušení. Nejčastěji zaznívají obavy, že tyto blogy navádí dospívající dívky k anorexii, a tím představují potenciální ohrožení pro dívky, které takové blogy objeví.

To je však podezření, jehož platnost je velmi diskutabilní. Kupříkladu na české Wikipedii u hesla "Mentální anorexie" se vyskytuje toto tvrzení:

"Poslední dobou se ve spojení s anorexii vyskytuje i mnoho takzvaných "pro ana" blogů. Tato komunita je poměrně nebezpečná, (nejčastěji) dívky na těchto stránkách získávají podporu a pocit, že dělají správnou věc. Zakládají si svůj web, ve kterém píší své "pokroky" v cestě za anorexií. Častá hesla jsou například "Anorexie není nemoc, ale životní styl", "Raději budu mrtvá, než tlustá".

Podle našich zkušeností se jedná o poměrně rozšířený názor, kterým se ohání ti, kdo požadují, aby se pro-ana blogy potíraly. Toto téma je natolik emočně nabité, že jsme s ním jako s prvním odstartovali před lety rubriku "Ptáme se vás" na tomto blogu, v níž se většina hlasů přiklonila k názoru, že bychom tento typ blogů měly nějak omezovat:




Zde je dobré zmínit, že náš názor na toto téma byl, je a bude konzistentní. Pro-ana blogy se sice jeví jako problematické, ale nelze o nich říct, že by porušovaly podmínky Blog.cz. Pro-ana blogy podobně jako blogy věnované tématům yaoi či twincest řadu lidí pohoršují (byť toto srovnání trochu kulhá), ale to ještě není důvod, proč je hned rušit. Navíc je zde důvodné riziko, že zrušením jednoho pro-ana blogu se nic neřeší. Pokud si chce nějaká dívka vést tento typ blogu, založí si ho prostě jinde, a pokud skutečně trpí poruchou příjmu potravy, pak potřebuje pomoc odborníka. Tím, že by se jí zrušil blog, se jí nijak nepomůže.

Blog.cz v tomto smyslu představuje určitý ostrůvek svobody na českém internetu. Ačkoli o tom nevíte, jako provozovatel soustavně čelíme nejrůznějším tlakům různých zájmových skupin, abychom nějakým způsobem cenzurovali uživatelské blogy. A co je podstatné - vytrvale jim čelíme a odmítáme je s odkazem na svobodu slova, kterou respektujeme.

I nadále proto odmítáme pro-ana blogy rušit či nějakým způsobem omezovat, ačkoli souhlasíme s tím, že jejich obsah může být v některých případech nemorální, nevkusný či pro někoho pohoršující. To ale stále není dostatečný důvod k tomu každý pro-ana blog zrušit. Existence tohoto typu blogů signalizuje přítomnost určitého problému, kterým je výskyt poruch příjmu potravy u některých dospívajích dívek. Samotným rušením těchto blogů se tento problém nijak neřeší.

Jaký na to máte názor vy? Měly by se pro-ana blogy tolerovat, nebo naopak cenzurovat? Jsou podle vás skutečně nebezpečné, neškodné, nebo dokonce prospěšné? Navštěvujete sami nějaký pro-ana blog, případně si takový blog píšete? Pokud ano, můžete nám sdělit proč, co vám to dává?

Máte-li jakékoli zkušenosti či názory k tomuto tématu, budeme rádi, pokud se o ně s námi podělíte.
 

17 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 miroslavka.z miroslavka.z | Web | 9. července 2012 v 8:32

Jsem pro, aby se takove blogy oznacily podobne jako blogy s erotickym obsahem. Aby vstupujici byl obeznamen s jakym obsahem se setka. Jednou jsem na takovy blog nic netusic narazila a hodne me to sokovalo, tady jde opravdu o zivoty.

2 Martin Martin | Web | 9. července 2012 v 8:34

O termíne som počul, no na takýto blog ešte nenarazil. Obával by som sa toho, aby takýto blog svojou myšlienkou nepodporil chovanie ďalších "náctiletých", ktorí by si založili podobný blog, začali na sebe "pracovať" a obohacovať ho podobnou formou.

3 Alexandra Gryffin- Fox Alexandra Gryffin- Fox | Web | 9. července 2012 v 9:33

Slečnám by měl někdo vysvětlit, že mít anorexii nebo jinou nemoc PPP není v pořádku. Je hezké, že se snaží se svou postavou něco dělat, ale nesmí to přehánět.
Fajn řešení nabídl komentář [1]:. :)

4 Bloud. Well Bloud. Bloud. Well Bloud. | E-mail | Web | 9. července 2012 v 9:48

Dřív, v nevirtu dobách, se anabely za svůj "problém" styděly  a tutlaly ho a teď se sdílí a komunitujou. Což by nemuselo být samo o sobě špatný, kdyby jediným výsledkem (který jsem teda alespoň já postřehla) nebylo hecování, která víc.

5 Miloš Miloš | Web | 9. července 2012 v 10:30

Cenzurovat něco, co "nepřekračuje zákon", nemá smysl, protože to vyvolá protestní vlnu.
Otázkou ovšem je, zda užívání drog či dokonce návod, jak se k nim dostat, a propagace drog se zákonem není na štíru. Proto asi nelze anorexii, sebevraždy a drogy spojovat do jedné anketní otázky, byť jsou uvedeny jen jako příklady v závorkách.

6 David David | Web | 9. července 2012 v 10:41

Souhlasím s prvním komentářem. Kdyby před vstupem na mě vyskočilo varovné okno, že hodlám vstoupit na zvláštní blog, tak jestli chci tedy pokračovat.
No bohužel tady těm bláznivým holkám nepomůže nic jiného, než odborník... :-(

7 Goldík Goldík | Web | 9. července 2012 v 10:43

Cenzura by asi neměla vůbec žádný smysl, protože jeden blog by se zrušil a ten dotyčný si ho zase může znova založit. Na pro-ana blog jsem už několikrát narazila, ale moc jsem se po něm nerozhlížela.

[1]: Souhlasím.

8 LoveShy LoveShy | Web | 9. července 2012 v 10:53

Bohužel si každej na blog může dávat co chce a přijde mi nefér některé blogy označovat jako blogy s "nebezpečným obsahem". A kde je ta hranice kdy je určitý bloger ještě "v normě" a kdy už to "normální" není? A kdo tu hranici určí?
Vždycky tu bude velké množství blogů, co se nějakým způsobem vymykají. Šílená fanynka co by umřela pro setkání se svým idolem, holka, co chce zhubnout na 30kilo nebo člověk, co sám sobě ubližuje kvůli životní situaci. Každý o tom může psát, může sebou strhnout lavinu lidí, co se přidají, ale to už nikdo neovlivní. Přidá se ten, kdo chce.
Jsme v době, kdy se o všem hrozně mluví - o sexu, o nemocech, o smrti.. a tak by se i tomhle mělo mluvit, resp. řešit to. To, že tyto lidé vedou blog takto zaměřený dává nám a jejich okolí možnost jim lépe pomoct. Protože oni pomoc ve velkém množství případů potřebují. A místo toho? Ostatní je posílaj někam, v komentářích nadávaj a obsah blogu chcete zakázat a skrýt.. Dávání rukou od problémů je totiž jednodušší.

9 Daysy Daysy | E-mail | Web | 9. července 2012 v 11:09

Cenzura by asi byla vážně zbytečná. Když si to nebudou psát sem, budou si to psát jinde no. Jen je smutné, že když třeba někdo narazí na takový blog, začne to dělat taky, protože se mu to zalíbí.

10 Bylinka Bylinka | Web | 9. července 2012 v 11:46

Kdysi jsem na takové blogy narážela častěji, než dnes, ale je to asi tím, že te´d už navštěvuju jen blogy, které znám, na více nemám čas. Ale myslím, že nějak by se tyhle blogy cenzurovat měly, i když to není nic protizákonného. Přijde mi, že mladá slečna, která na podobný blog narazí, v něm může lehce najít inspiraci a právě díky přítomnosti těchto blogů sama spadnout do podobného problému..

11 Metteorwa Metteorwa | Web | 9. července 2012 v 12:04

[8]: Souhlasím.
Bohužel mě nenapadá nějaké další řešení, které by nebylo fantasmagorické, jako např. podle IP adresy pátrat po totožnosti dívek a kontaktovat jejich rodiče, kteří si toho nemusí být zatím vědomi (vycházím z toho že většina těch dívek je ještě mladičká a stále sdílí domov s rodiči) To už by ale stejně nespadalo pod kompetenci Blog.cz. Asi je to trochu kravina.

12 Dark Knight Dark Knight | Web | 9. července 2012 v 12:12

Taky souhlasím s komentářem číslo [1]:. Ale nejlépe bych tyto blogy zrušil. Ryskovat život kvůli to, že chcete mít menší boky a bříško je šílené...

13 Alisa Alisa | Web | 9. července 2012 v 12:37

No mazať ich by bolo skôr... neviem, hmm, povedzme, neetické, pretože pro-ana blogy sú v súlade so zákonom .
Pokiaľ ale môžem poznamenať, osobne neverím, že všetky tie dievčatá poruchy príjmu potravy majú . Keď už si raz vediete o niečom takom blog, musíte vedieť, že taký problém máte a to prichádza časom . Človek si na začiatku chudnutia nepovie "mám anorexiu/bulímiu", preboha... Tým chcem povedať, že vo veľa prípadoch sú tie blogy neškodné . Nevzťahujem to na všetky, ale proste sa to príliš nafukuje . Väčšina tých dievčat sa podľa mňa tak akurát snaží dať svetu najavo, že chudnú, teda túžia po pozornosti, čo ešte neznamená, že sú choré . Aj tak to väčšinou neťahajú na nejaké hrôzostrašné extrémy .

14 Leannka Leannka | Web | 9. července 2012 v 12:46

ja si myslím, že existencia takýchto blogov je chorá. Choroby príjímanie potravy sú ťažko liečiteľné a veľmi ľahko sa do toho spadne. Propagovanie takéhoto život ohrozujúceho štýlu by malo byť zakázané. Tie dievčatá sa ženú do toho čo najviac zmeniť. Zjem za deň pol jablka a 20 dievčat ma za to ešte aj pochváli, no je to zdravé?
Chápem, že vyhľadať všetky blogy a zrušiť či scenzurovať ich by bolo dosť ťažké. Ale nechať túto komunitu len tak sa rozrastať a nijako nezakročiť proti nevhodnému život ohrozujucemu  obsahu by mohlo byť nezodpovedné.

15 Luczaida Luczaida | Web | 9. července 2012 v 18:11

Tak na tohle se fakt musím ozvat. Ta věta, kde srovnáváte yaoi nebo twincest s anorexií mě docela... teď nevím jestli pobavila nebo spíš pohoršila. Já totiž mám blog, kde se objevuje slash (což je podobné yaoi) a to srovnání mi přijde naprosto zcestné. Nepochopím, jak někteří lidé můžou srovnávat yaoi (homosexualita) s anorexií (psychická nemoc). Příště než něco takového napíšete, si to po sobě ještě jednou přečtěte a zamyslete se nad tím.

Jinak můj názor na pro-ana blogy asi nemám. Narazila jsem jen na jeden a nebylo to tak hrozné. Jen jídelníček (v podstatě recept na jedno jídlo denně). Jinak netuším, jak to na těchto blozích chodí, ale co jsem tak pochytila, tak to občas zachází za hranice a určitě bych nechtěla, aby na nějaký takový blog narazila třeba moje čtrnáctiletá sestra. Neříkám, že by se tyto blogy měly hned rušit, protože ne vždycky tam jsou jen články týkající se tohoto tématu, ale určitě by ty autorky měly obdržet nějaké upozornění, že to co píšou není úplně fajn.

16 Charlie Charlie | Web | 9. července 2012 v 19:08

Souhlasím s tím, že zrušení blogu nepomůže nikomu. Pokud anorektička bude chtít, založí si blog jinde. Možná se bude muset naučit nějaké technické věci, ale časem se v tom zorientuje.
Souhlasím s komentářem [13]:, že ty holky, co trpí touto nemocí, tak si to v počátku ani nepřipouštějí.
Pokud tyhle blogy cíleně nevyhledáváte, tak na ně téměř nenarazíte. Já si jen kvůli vám zašla ke strýci Google a ten mi vyplivl hned několik odkazů. Prvních pár bylo ale nedotknutých dva a více let a navíc mají buď v adrese nebo někde jinde napsané, že jde o pro-ana blog. Ale ti, co mají zdravý rozum a trochu inteligence, tak jde odtamtud pryč.  
Zkusila jsem si vyhledat i "anti-ana blogy" a vyhodil mi jen pár odkazů. Je sice smutné, že anti-ana blogů je o dost méně, ale my s tím nic nenaděláme.

17 Myší královna Myší královna | E-mail | Web | 9. července 2012 v 20:48

Minimálně cenzurovat. Každý ať si dělá se svým životem co chce, ale takhle se to šíří jako mor. Sama chodím pravidelně na blog jedné pro ana blogerky (vlastně ani nevím proč). Každý den jídelníček, pětkrát položka NIC a pochvaly na naprosto úžasný postup v komentářích. A ještě řeknou, že to sice je nemoc, ale je to i životní styl. Vždyť se na to umírá (!!!), proto si myslím, že je to to samé, jako propagace násilí, nacismu  nebo drog.

18 virginsuicides virginsuicides | Web | 10. července 2012 v 9:15

Neviem ako co to tu riesite a nafukujete...pro ana blogy tu vzdy boli a vzdy tu aj budu a ak nie na blog.cz kto tym dievcatam zakaze urobit si uzavretu skupinu na facebooku alebo blog pre pozvanych clenov na blogspote? Neviem tiez preco by mali pro ana blogy niest potupny bilag v podobe nejakeho varovania pred vstupom na blog okej, prevazne navstevuju blog mladsie slecny, ktore ani nemaju obciansky ale boli by ste vsetci prekvapeni,kolko  nich ma na svoj vek vyspele nazory a nepotrebuje vsade varovania a vie sa riadit vlastnym rozumom.

K porovnavaniu yaoi,slash, a neviem coho ineho -who cares,ked chcete zazit ozajstnu spinu internetu  chodte na 4chan...ked iekoho uz len ejake yaoi a slash pohorsi nech si to necita,zmeni pripadne blogovaciu sluzbu a nekuka sa doma na lezbicke porno lebo mu z toho jebe. 'nuff said.

19 canicula canicula | Web | 10. července 2012 v 11:40

Já občas tyto blogy navštěvuji, ne z důvodu sympatie s jejich myšlenkou, ale kvůli čisté zvědavosti.
Docela mě mrzí, když ti moralisté kteří zde vykřikují ať se to cenzuruje nebo zakáže, sami taky káží o svobodě slova. A ano, je pravda jak je zmíněno v článku, že těmato kroky se nic nevyřeší. Pouze se to zamete za koberec a přitom na facebooku máte thinkinspiration víc než dost v obsahu různých skupin s náctiletými výroky (píšu to i přesto, že sama mezi náctileté stále patřím).
Pro-ana blogy sem patří jako každé jiné a přinejmenším ukazují, že ve společnosti holt není něco v pořádku, když se tolik dívek nechává na pospas anorexii a hladovění.

20 Cleia Scampish Cleia Scampish | Web | 10. července 2012 v 12:15

Myslím, že tyto blogy by se rušit neměli. V článku píšete, že existuje jakási svoboda slova, s čímž naprosto souhlasím. Navíc uvádíte, že blogy nijak podmínky neporušují. Nerušila bych je.. Sama občas některý z blogů navštívím. Narazila jsem na blog jedné slečny, která tyto problémy nepodporuje, níbrž se z nich dostává ven a psaní blogu jí určitým způsobem pomáhá. Navíc velké množství těchto blogů podporuje zdravé hubnutí.

21 ichii. ichii. | Web | 10. července 2012 v 13:56

Já to nebudu komentovat. Podle mě kdo takový blog nehledá, nenajde ho. Ale tak je to asi se vším, ne?

22 Oroniel15 Oroniel15 | Web | 10. července 2012 v 19:12

Však každá dívka, která málo jí, jednou narazí... časem... a bohůmžel to může být stádium, kdy to nejde vrátit... Samy za to nemohou, kdyby společnost brala dívky i hochy takoví, jací jsou (ne špejle a namakaný frajery), vypadalo by to tu také jinak. Pokud hubnout, tak rozumě a dodávat tělu to základní, co potřebuje. Půl dne nejíst...

Vůbec o tom, že takové blogy mají taková označení - to zjišťuji až teď.

23 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 10. července 2012 v 21:41

Ono tady asi kulhá naprosto každé označení, protože blogy o tokio hotel ani blogy o yaoi nikoho nestrhávají k tomu, aby se dohrabal až ke smrti a podvýživě.

24 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 10. července 2012 v 21:46

[13]: Právě že ano, na pár takových blogů jsem narazila a tam byly jasně psané jídelníčky sestávající třeba z jednoho jablka a několika sklenic vody denně a pod tím ještě různá taková hesla, ovšem ty holky neměly ani páru o tom, že mají anorexii, ale myslely si, že dělají dobře.

25 distantgirl distantgirl | Web | 11. července 2012 v 11:54

Na tomhle blogu mě vždycky vytočí, že tady si nikdy nebudou všichni rovni, vždycky budou dole blogy o Tokio Hotel apod., ale proč sakra? Osobně je ráda nemám, ale když někdo chce mít blog o nich tak proč ne?
Ale k tématu, rozhodně bych tyto blogy necenzurovala ani nerušila, mají právo psát o čem chtějí a právě blog, nebo ostatní blogeři jim mohou pomoci

26 černobílá. černobílá. | Web | 11. července 2012 v 19:34

[25]: Naprosto souhlasím.
Máme svobodu slova. A co se mě týče, tak mou sestru kazí mnohem víc Krásná.cz a Lejdy vanilka, než to, že čte každý den Rooftops.

27 Wendulka Wendulka | Web | 12. července 2012 v 10:25

Určitě mohu souhlasit, že takovýchto blogů přibývá. V poslední době na ně narázím čím dál tím častěji. A můj názor? Blogy bych nerušila ani nijak neomezovala. Je nějaká svoboda internetu, a také tyto blogy neporušují podmínky blog.cz, tak proč je rušit? Na druhou stranu je asi pravda, že tyto blogy často vedou k anorexii a jiným nemocem. Jenže...když by se tyto blogy třeba zakázaly, tak by si autorky stejně našly jiný způsob, jak si svůj (ne)jídelníček zvěřejňovat.
Anorexie existovala vždy a není to zásluha jen těchto blogů. Kdo nebude chtít jíst, tak prostě nebude, ať už má nebo navštívil jeden z pro-ana blogů.

28 Skříteček2 Skříteček2 | Web | 12. července 2012 v 12:14

Ani jsem nevěděla, že se tomu říká "pro-ana", ale když na nějaký takový blog narazím, zběžně jej přelétnu očima a říkám si, jak je majitelka tohoto blogu chuděra. Každopádně na mne to žádný vliv nemá, nezaznamenávám žádnou tendenci začít hubnout.

29 Skříteček2 Skříteček2 | Web | 12. července 2012 v 12:22

[8]: Jinak souhlasím s osmým komentářem.

30 m. m. | Web | 12. července 2012 v 12:54

[11]: Taky mě to napadlo. Cenzura je blbost, ať si ty blogy vedou, ale měla by tu být nějaká možnost kontaktovat jejich blízké a optat se, jestli o tom vědí. Protože to neni prdel. Protože to je vážná psychická nemoc, která tě snadno přivede do hrobu, a valná část těch holek si vůbec neuvědomuje, že jí trpí. Beru to u toho typu, kde holka zveřejňuje svoje jídelníčky a je z toho jasné, že si je vědoma, že to není úplně v pořádku, ale takové ty blogy s fotkami anorektičtek na pokraji smrti, kde to holky komentujou slovy, jaká je to krása a jak se k tomuhle chtějí taky dopracovat... mně z toho upřímně vstávají chlupy hrůzou a vždycky mě chytá panika a touha něco s tím udělat.

Ale s tím se nic dělat nedá. Maximálně sehnat pár holek, co si tím prošly a vyléčily se, a nechat je psát post-ana blogy nebo post-ana komentáře, které by těm nemocným holčinám otevřely oči. Třeba jim na to hodit odkaz do komentářů. Nemá smysl jim nadávat, nemůžou za to.

31 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 12. července 2012 v 13:09

Nakrájím si k tomu prorostlý bůčíneček, otevřu lahváče a budou koumat, co je více nebzpečnější.
Cenzura je zlo.

32 Saphire (dirty liar) Saphire (dirty liar) | Web | 12. července 2012 v 13:44

Pro ana dívky většinou ani anorexií netrpí, jsou to takové rádoby nemocné, jsou zahleděné do extrémní štíhlosti, na blog si dávají ukázkové jídelníčky, inspiraci a doslova uctívají anu, berou ji jako kamarádku, jako něco dobrého. Ale ještě si můžou říct stop a přestat. Bohužel tohle šílenství často přeroste ve skutečnou nemoc. Pak pláčou.

33 Gabriel Dantes Decay Gabriel Dantes Decay | Web | 12. července 2012 v 14:36

To je ale opravdová hloupost. Kdyby se měli cenzurovat blogy zabývající se anorexií, drogami a dalšími věcmi, tak by to vyvolalo vlnu nespokojenosti.
A pokud by se tak opravdu stalo, pak by se měli cenzurovat i "pixelkový" a jim podobný blogy, protože i zde jde někdy o život :D

34 Adelaine Adelaine | Web | 12. července 2012 v 14:51

Já nechápu, proč se to tak řeší. Ať si píšou, co chtějí ne? To, že nebudou psát blog jejich nemoc nevyřeší, ani jejich psychiku, ani to nezmění jejich názor. Bude stejný počet holek co uctívá anu.

35 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 12. července 2012 v 16:13

Poté, co jsem kdysi narazila na článek na toto téma, tuším u Lúmenn, pár pro-ana jsem si vyhledala a musím říct, že mi z toho bylo značně úzko.

Cenzurovat a rušit něco, to mi v tomto případě přijde značně kontraproduktivní. Postižené jsou obvykle puberťačky a svůj problém si neuvědomují, cokoliv podobného podle mě zafunguje spíš jako dávka suché trávy do ohně, zaprská to, vzplane to a oni si najdou jiné místo, kde se budou scházet a podporovat - jinou platformu, sociální síť.

Google je mocný, když se bude mladá dívka o anorexii zajímat, najde jí to diskuzi na FB stejně rychle jako blog.

Ano, cenzura by možná pomohla v tom směru, že by několik mladých na podobné stránky nenarazilo a myšlenka hubnout by zaklíčila později (pokud vůbec), ale potom by bylo nutné cenzurovat kde co. Ano, třeba bychom skončili až u těch homosexuálních povídek. Taky by mě zajímalo kdo a jak by podobné blogy vyhledával, omezoval, mazal a kde by byla hranice, protože tu máme mimo ana, i normální hubnoucí blogy a blogy o zdravém životním stylu.

No a dokud dotyčná něco, někam píše, je zde vždy vyšší pravděpodobnost, že na to někdo z jejích blízkých narazí a začne to řešit mnohem rychleji... Jediné řešení vidím v propagaci toho, aby se měl člověk rád takový jaký je a že ženská, která má zdravě tvarovanou postavu a s chutí si dá s přítelem plnohodnotný oběd, je přitažlivější než kost a kůže, která půl dne ohlodává jeden rýžový chlebíček. :-)

36 Lianna Ellusive Lianna Ellusive | Web | 12. července 2012 v 16:15

Právně v pořádku. Lidsky ne. Tady nejde o to, jestli někoho pohoršují nebo ne, tady jde o to, že se ty holky dobrovolně zabíjejí. My je nechceme omezovat, my jim chceme pomoct na cestě "zpátky", nechceme je diskriminovat, jen vidíme, že jsou nemocné a nechceme, aby zemřely

37 m. m. | Web | 12. července 2012 v 16:42

[34]: Já si v souvislosti s touhle tématikou vždycky vzpomenu na jeden díl jednoho kriminálního seriálu, já už nevim, kterej to přesně byl, každopádně tam šlo o holku, kterou dohnaly k "sebevraždě anorexií" právě pro-ana blogy, které četla. Už nevím, jestli autorka toho nabádavého blogu skončila ve vězení, myslím, že ne, každopádně bylo faktem, že ta holčina nemusela umřít, kdyby tak bláznivě nesledovala ten pro-ana blog.

Mně to prostě rozhodně přijde hodně nebezpečné.

Jednak tím, že takovým psaním a nacházením stejně zaměřené komunity si mohou vytvořit představu, že s nimi neni nic v nepořádku, mohou být skutečně přesvědčené, že jsou zdravé a že je třeba zhubnout, a hlavně tím vzájemným ovlivňováním se.

Vždyť já když ty blogy někdy čtu, tak ze sebe začnu mít tu a tam pocit jako že se strašně přežírám a že bych se sebou měla něco dělat. A to jsem duševně relativně zdravá. Vemte si, co takový čtení udělá s psychicky nestabilní holčinou, třeba s nějakou puberťačkou, co má problémy a najde se v tom.

38 Kriß E. Kriß E. | Web | 12. července 2012 v 18:31

Problém nevidím až tak v tom, že si nějaká holka píše pro-ana blog, jako spíš v tom, že tímhle způsobem najde nespočet dalších, které ji budou málem uctívat. Pozoruju to skoro vždycky, když na nějaký pro-ana blog narazím. V oblíbených má tucet podobných blogů a u "jídelníčků" (dá se říkat jídelníček soupisu něčeho, kde žádné jídlo nefiguruje?) obdivné komentáře ve stylu "jsi užásná, chci být jako ty!"

To je nebezpečné. Tahle vzájemná podpora nemocných a hloupých lidí. Hloupých proto, že jsou i anorektičky, které si uvědomují, že mají problém, snaží se ho řešit a nikdy by žádnou jinou dívku v anorexii nepodporovaly.

Jak to řešit, to nevím. Když se ocitnu na nějakém pro-ana blogu, v danou chvíli mi vždycky stoupne tlak a říkám si, že jediná správná věc by byla zprovodit ho z povrchu zemského. Ale na druhou stranu... Ztráta blogu by ty holky neuzdravila, že, a jistě by se zvedla vlna nevole. Akorát by se možná mohlo stát, že kdyby přišly o tu svou "komunitu", něco by to změnilo.

39 Lennroe Lennroe | Web | 12. července 2012 v 20:45

Já souhlasím s šéfem Standou. Cenzura by měla smysl, kdyby někomu pomohla, kdyby někomu zachránila život nebo zdraví, ale komu tím prospěju, když smažu blog nemocné a pravděpodobně nešťastné malé hloupé holce? Doteď měla dva koníčky: blog a hubnutí. Teď jí zbyde jenom jeden.
Navíc návody na úchylné diety jsou na všech fórech a webech, kolikrát i relativně seriózních a nemá smysl si nalhávat, že když smažu jeden blog snížím šanci, že to děcka najdou. To samé Thinspirace. Zadáte to do googlu a vyskáčou tisíce obrázků. Komu pomůže zrušení jednoho blogu?
Naopak si myslím, že když má taková holka blog má větší šanci, že si jí někdo všimne a bude jí chtít pomoct i kdyby jenom sdílením svého příběhu nebo podpůrným komentářem. Pokud ji doma ignorují natolik, že nezjistí, že nejí a hubne, pak je asi dost sama a zrušení blogu jí může spíš ublížit a připravit o tu možnost, že jí někdo náhodou najde a bude se o i zajímat.

Navíc si neumím představit jak by se takové blogy lokalizovaly. Aničky se mezi sebou navzájem nenahlásí a ostatní návštěvníci jsou víceméně náhodní a všechny blogy nikdy neobjeví.
Je správné obsah takových blogů necenzurovat. Dá se najít i všude jinde protože slečny většinou nejsou moc kreativní, takže získávání nových stoupenkyň se tím nezamezí a holky by byly připravené možná o jediný koníček, který kromě hubnutí mají.

40 Lennroe Lennroe | Web | 12. července 2012 v 20:59

[3]:, [15]: On jim většinou někdo vědět v komentářích dá. někdy jsou ty komentáře pěkně hnusné, ale na každém pro-ana blogu, který jsem našla, byl alespoň jeden rozumný komentář. Myslím, že tohle není třeba obstarávat nějak oficiálně. A pokud už jim to někdo rozumně řekne je už jen na nich a jejich okolí, co s tím udělají.

41 Gabi Gabi | Web | 12. července 2012 v 21:04

Myslím, že nemá smysl tyto blogy jakýmkoli způsobem cenzurovat. Holky prostě přejdou jinam a budou blbnout dál.
Jak se říká, chytrému napověz, hloupého kopni a tyto holky si opravdu zaslouží tak akorát nakopat. Vždyť v dnešní době je toho o anorexii tolik! Tolik informací a ty telata si stejně ne a ne říct. Je to jejich hloupost a jejich zdraví, tak ať si dělají, co chtějí.
Myslím, že ani není potřeba bát se toho, že by tyto blogy mohly být na vině tomu, že anorexie přibývá. Nemyslím, že je to vina těch blogů. Spíš jde o to, že by rodiče měli hlídat, co dávají dítěti jíst, vytvořit mu zdravý vztah k jídlu i k pohybu a zároveň ho uvědomit v tom, že ty čičiny z časopisů jsou upravené v photoshopu....

42 yuripovidky yuripovidky | Web | 13. července 2012 v 11:44

Proč je rušit? Normální lidi se tomu zasmějou a zajdou si do KFC.

43 Kriß E. Kriß E. | Web | 13. července 2012 v 14:51

[42]: Yuri, odkdy ty píšeš normální komentáře? :-D

44 Mosa Mosa | Web | 13. července 2012 v 15:08

Já bych to nechal.. Ať si tu každý prezentuje, co chce. Spíše bych zrušil blogy typu "vnucující." Které vnucují takové činnosti, říkají, že druzí jsou špatní tím, že jsou například tlustí atk.. Některé slabší povahy by to nemuseli snést. Ale jinak je to volba každého, k čemu se rozhodne..

45 bludickka bludickka | Web | 13. července 2012 v 16:12

Rozhodně nerušit. Svoboda slova snad stále existuje ne? Každý má vlastní rozum a zodpovědnost sám za sebe. Ať si každý píše, co chce.

46 Alue Alue | E-mail | Web | 13. července 2012 v 16:41

Nemocnému člověku cenzura jeho práce, kde v podstatě jenom volá o pomoc, nijak nepomůže.
Nejlepší by bylo uvědomit rodiče, nebo někoho blízkého, než to špatně dopadne. Jenomže pro-ana bývá většinou (alespoň podle toho na co jsem narazila já) anonymní.
A pokud okolí nevěnuje pozornost a péči takovému člověku, my cizí lidé na internetu s tím sotva něco naděláme.

Můžeme se bouřit, můžeme protestovat, můžeme samotnou existenci pro-ana považovat za ostudu lidí, co si toho mají všimnout a mají něco s dotyčným dělat, ale to je asi tak všechno.

Otázkou by nemělo být rušit-nerušit cenzurovat-necenzurovat... my bysme se měli všichni ptát: ,,Jak se dá pomoci člověku, který trpí anorexií a vede si pro-ana blog?"
Jakým způsobem a komu o tom dát vědět? Jaké materiály poskytnout? Jaký text zanechat, který by dotyčného mohl pošťouchnout?

Jak říkám, pro-ana je jen volání o pomoc.

47 Terka Terka | E-mail | Web | 13. července 2012 v 19:54

Nápad s varovným oknem je sice dobrý, ale asi by to bylo skoro k ničemu. Pár takových blogů jsem již viděla a působí na mne odpudivě. Říkám si, mají ty holky vůbec nějaký rozum? Chápu, že chtějí být hubené, ale přehání to a nelíbí se mi, že něco takového publikují i na internetu a navzájem se v tom podporují. Co když se k tomu dostane dvanáctileté dítě, které se "hledá", a začne přemýšlet: Co to je? To vypadá dobře, třeba je tohle ten "životní styl", který hledám...
Ve zbytku souhlasím s Alue.

48 Mike Mike | Web | 13. července 2012 v 21:28

[43]: Asi tak. :-D

A jinak s pro-ana blogy (nepo spíš s blogem) už jsem měl tu čest. A nezamlouval se mi. Ani tématem, ani každodenními články typu nic, nic, nic,půlka jablka, nic. Prostě tyto blogy neschvaluji, ale nesouhlasím s nějakým rušením a tak. Jednoduše ti,  komu se to nelíbí (příkladně já) podle mě nemají problém opustit ten dotyčný blog, a prostě na něj přestat chodit.
:-? :-D

49 Jana Jana | 13. července 2012 v 22:08

Zdravím, taktéž bych tyto blogy smazala, ale mohlo by se stát, že se poškozeným stane i osoba, která hubne zdravým životním stylem, to jsem i já. Poporují mě děvčata, které netrpí! Nesouhlasím s tím, jak si některé holky myslím, že jsou anorektičky a dokonce si přivolávají "osobu anu do hlavy" !!!!! Ty hned vykážu a zásobím je tím, co se s nimi stane...

50 Bonitka ◡‿◡✿ Bonitka ◡‿◡✿ | E-mail | Web | 14. července 2012 v 23:37

Na niektoré chodím rada,keďže niektoré baby sa snažia fakticky LEN schudnúť pár kíl naviac,alebo sú o niečo málo pri sebe :) Ale radšej navštevujem blogy o PRIBERANÍ !!! Keďže sama som chudá a chcela by som pribrať aspoň 10 kilo ! :)

51 Čerf Čerf | Web | 15. července 2012 v 0:06

Proti něčemu takovému se nedá bojovat omezováním a rušením blogů, to nadělá vždycky víc škody než užitku. Ano, je to zatraceně nebezpečné, jako je nebezpečné všechno, čemu se otročí. Ale vzít se to musí za jiný konec.

52 Lisi Lisi | Web | 15. července 2012 v 16:43

O pro-ana blozích se hodně mluví a píše, teď jsem si nějaké vyhledala. Upřímně, obsah je hrozivý. Ty slečny už mají jenom problém, že bezmezně věří tomu, co je napsané a k čemu nabádá někdo jiný.

53 Corneille Rouquine Corneille Rouquine | Web | 15. července 2012 v 17:58

Psala jsem pro-ana blog.
Myslím, že problém není v blogu, ale v dívkách samotných. Tím že smažete pro-ana blogy, anorexii nezastavíte, ani její šíření. Ať budou mít blog nebo ne, budou v tom pokračovat. Pomůže jim jen pomoc ze "skutečného" světa.

54 Týna :-* Týna :-* | E-mail | Web | 15. července 2012 v 23:53

Myslím, že blog.cz nebo někdo jinej by měl autorky pro-ana blogů zablokovat. Aby tam už prostě nemohly psát. Jasně že by si chtěly založit novej, ale až by se jim to stalo po pátý, došlo by jim, že je něco špatně na obsahu...
nevím, jestli můžu, ale jeden hodně drsnej blog: anorexia4ever.blog.cz fakt krutý. Kdybych to se nemohla takhle dát, tak se strašně moc omlouvám

55 Olivka Olivka | Web | 16. července 2012 v 14:37

No, podle mě by se problém PPP nijak nevyřešil, kdyby se pro-ana blogy zrušily, zablokovaly nebo cenzurovaly. Ostatně císařovna Sissi je myslím z dnešního pohledu za anorektičku rovněž považována a to žila v době, kdy o internetu a ani o té anorexii neměli ani ponětí.
Stejně je naprosto scestné slečny těchto blogů přesvědčovat o tom, že dělají blbost, jak se radí zde [3]:. Zkoušela jsem to (kamarádka si anorexií prošla a já nechtěla, aby si tím někdo někdy ještě prošel - jak bláhové přesvědčení svědčící o mé naivitě!) a slečna mi se vší slušností odpověděla, že je to její rozhodnutí a já na něm vůbec nic nezměním. Asi dva měsíce jsem pár pro-ana blogů sledovala, abych ty holky pochopila, proč to dělají (z tohohle hlediska jsou ty blogy docela přínosem, pokud tam pouze nezveřejňují svoje skvělé jídelníčky), něco jsem i pochopila. Jedna slečna svůj blog nakonec sama smazala, mě tohle "sledování" přestalo bavit (spíš jsem pochopila, že je změnit nemůžu).

56 damselcheetah damselcheetah | Web | 21. července 2012 v 19:33

Mě se líbí řešení, které nabízí komentář 1. I když mi anorexie připadá naprosto šílená a, s prominutím, dementní, párkrát jsem na nějaký pro-ana blog klikla. Dívky hazardující se svým životem a navíc takto své myšlenky, typu: Dnes jsem snědla 10 sušenek a JABLKO!, publikovat by měly mít hned na vrcholu oznámení o čem blog je... Ze začátku to na některých není poznat - kupodivu. Ač se to bude zdát divné, nerušila bych je.

57 Forever Alone Forever Alone | 25. července 2012 v 14:49

čtu si pro-ana blog. No, ještě že zrovna baštím chipsy...

Komentáře jsou uzavřeny.


Aktuální články

Reklama