Důvěra, etika a manipulace na blogu

3. listopadu 2010 v 14:01 | Standa |  Úvahy
Slyšeli jste už někdy o termínech "fake blog", "word of mouth marketing (WOMM)" či buzzmarketing? Budete chtít k Vánocům koupit notebook, který vychválil na svém blogu váš oblíbený bloger? Hledali jste někdy na blozích informace do školy? Pojali jste už někdy podezření, že čtete blog, na kterém se někdo za někoho vydává?


Jednou z příčin úspěchu blogů byl na začátku jejich vzniku fakt, že je mohl psát kdokoli. Internet byl řekněme do roku 2004 doménou odborníků a placených profesionálů, kteří se živili publikováním profesionálního obsahu. S nástupem blogů mohl náhle na internetu publikovat kdokoli: sousedovic Andula, váš 10 letý bratr, postarší paní v invalidním důchodu, se kterou se potkáváte občas ve výtahu. (Čtěte: Tvá bábovička je hnusná...).

Blog.cz tento jev na českém internetu vydatně podpořil: v tiskové zprávě z jara 2008 se psalo o demokratizaci internetu. Co tento jev do značné míry umožnilo? Byl to zrod amatéra-blogera, postavy nezávislé na inzertních příjmech a požadavcích vydavatele, kterým musela čelit klasická média. Kdokoli z davu mohl psát o čemkoli, a v tom paradoxně spočívala hlavní síla a příčina úspěchu blogů.

Proč paradoxně? Protože odvrácenou stranou této tzv. demokratizace byla skutečnost, že blogeři na rozdíl od profesionálních novinářů mohli psát cokoli. Zatímco každý novinář se řídí (nebo by se alespoň měl řídit :) nějakým kodexem a dalšími pravidly, blogeři mají až na mizivé případy ruku zcela volnou, a mohou teoreticky lhát a psát nesmysly, aniž by se tím nějak profesně zdiskreditovali (ponechme stranou riziko soudního stíhání).

Jaktože si tedy blogeři-amatéři získali tak rychle nově nabytou důvěru? Ukázalo se, že internetoví čtenáři důvěřují právě takovýmto lidem z davu, a mnohem spíše dají na kamarádské doporučení nebo hospodskou radu u piva, než na nezávislé názory, recenze a tipy z řad placených profesionálů.

Když se v té restauraci XY líbilo švagrovi a vřele mi ji doporučil, tak na tom přece něco musí být, řekne si typický člověk, který má evolučně danou tendenci reagovat stejně jako většina členů jeho skupiny. Podobně reaguje i čtenář blogů, kterého baví kontakt se sobě rovnými lidmi z davu a který jim intuitivně důvěřuje.

Všichni máme přetékající poštovní schránky plné reklamy, denně dostáváme desítky spamů, o reklamní zahlcenosti medií a veřejného prostoru nemluvě. A s příchodem webu 2.0, jehož součástí jsou právě blogy, zřejmě došlo již před lety k dobývání poslední hradby nedotknuté komercionalizací, kterou můžeme nazvat třeba "uživatelskými zkušenostmi". Zatímco před lety by vás ani nenapadlo podezírat z postranních úmyslů někoho, kdo vám třeba radil s výběrem banky nebo mobilního operátora, dnes se více a více obrňujeme nedůvěrou k "podezřele" nekritickým doporučením od kohokoli - především pak na internetu.

Čtěte k tématu některé starší články, které se v minulosti tomuto tématu věnovaly:


Říkáte si, že se podobné kauzy Blog.cz nijak netýkají? Že zde neexistují žádné fake blogy (či flogy), ani placené články propagující nějaký výrobek? Ne tak docela. Nedávná popularita jisté nejmenované blogerky zvedla vlna zájmu mezi lidmi z řad PR branže a marketingu o dívčí blogy. Kdosi dostal nápad, že by se na nich dalo možná vydělat.

Vtip je v tom, že právě cílová skupina dívek ve věku 12-16 let klade velký důraz na konformitu s partou, doporučení kamarádek a dodržování trendů (známé IN & OUT). Dosavadní ojedinělé případy, kdy se někdo zatoužil svézt na vlně dočasné popularity blonďatých "celebrit", byly spíše neškodné až diletantské pokusy o jakousi virální kampaň, ale je zřejmě otázka času, než se z dívčích blogů stane plnohodnotná platforma pro marketingové cílení na zákazníky z řad teenagerek (byť se jedná o nízkopříjmovou skupinu).

Chcete konkrétní případy z praxe na Blog.cz, které lze označit za minimálně eticky sporné či přímo klamavé směrem ke čtenářům?

  • Nejmenovaný uživatel s homosexuální orientací vedl blog, na kterém se vydával za dívku a na kterém publikoval především fotky polonahých mužů. Po prozrazení blog okamžitě zrušil.
  • Několik blogerek nedávno obdrželo zdarma od nejmenované kosmetické firmy oční stíny, které měly na oplátku na svém blogu vychválit.
  • Někteří autoři blogů věnovaných nejmenované PC hře pořádali na svých blozích soutěže o originální hry a další ceny spjaté s touto hrou. Vše ve spolupráci s výrobcem hy.
  • Nejmenovaný autor si založil blog na adrese nápadně připomínající webové stránky telekomunikačního operátora a snažil se, aby jeho blog vypadal jako oficiální blog zmíněného operátora. Operátor nás později kontaktoval se žádostí o zablokování tohoto blogu.
  • Jiný uživatel si založil blog obsahující v záhlaví logo nejmenované státní instituce, která nás kontaktovala se žádostí o zablokování tohoto blogu z důvodu neoprávněného užití chráněné značky.

Podobných případů by se dala najít celá řada. Každý z vás se možná už setkal s podobným sdělením na nějakém blogu:

  • "... jdu si dát cigaretu značky XY a kafe značky XY" (napadlo by vás někdy, že si takový článek mohla zaplatit tabáková společnost?)
  • ... "dneska budu v televizi koukat na XY" (neřekli jste si někdy, že takový blog mohl založit někdo z televize?)
  • "... včera jsem si v XY koupila nový svetr, tady máte fotky" (skutečně si ten svetr koupila, nebo ho dostala za to, že o něm pochvalně napíše na Facebooku a svém blogu?)
  • "... mám nový mobil XY, je super" (dokážete odlišit, zda chcete nějaký mobil, protože se vám prostě líbí, nebo spíše proto, že ho má každý?)
...

Jak moc tyto příklady táhnou? Nakolik je kouření mezi teenagery rozšířené kvůli nápodobě a konformitě s ostatními? Dá se mluvit o manipulaci se čtenářem, pokud se na svém blogu zmíníte, že váš nový MP3 přehrávač je naprosto dokonalý a všem ho doporučujete? Dáte na podobné doporučení, nebo naopak sami rádi doporučujete svým čtenářům produkty, které vás oslovily?

Další kapitolou této problematiky je slepá důvěra mladších uživatelů k blogům a neschopnost rozlišovat důvěryhodné informace. Řekněme si to na rovinu: blogy až na čestné výjimky v žádném případě mezi důvěryhodné zdroje informací nepatří, a blogy jsou pro hledání informací do školy v drtivé většině případů zcela nevhodné. Důvod je naprosto banální: protože si blog může založit kdokoli a stejně tak na něm cokoli může i zveřejnit, aniž lze jakkoli ověřit, zda je to pravda.

Blogy mají být subjektivním vyjádřením pohledu jejich autora na svět, nikoli garantem objektivních pravd o světě, které se snaží postihnout školní výuka.

Vysvětlujte to ale dětem, které chtějí v první řadě co nejrychleji odbýt otravnou školní povinnost referátu, a to nejlépe metodou Ctrl + C & Ctrl + V. Není proto náhodou, že na Blog.cz najdete v podstatě libovolný referát na jakoukoli povinnou četbu nebo populární téma vyučované na základních školách. Touha některých dětí sdílet tyto nekvalitní paskvily poslepované v lepším případě z Wikipedie, v horším z různých amatérských stránek, není o nic menší než dychtivost dalších dětí tyto referáty hledat a bezostyšně ve školách odevzdávat.

Jestliže dříve do jisté míry platilo: "Říkali to v televizi, tak to musí být pravda", pro nejmladší čtenáře blogů dnes platí: "Psal to někdo na blogu, tak to musí být pravda". Tím se do jisté míry vysvětluje i existence hoaxu, včetně toho na Blog.cz (čtěte: Hoax na Blog.cz).

Za kým půjde typický teenager, když potřebuje poradit? Bude to rodič nebo třeba učitel? Ale jděte. Pro určité rady se odjakživa chodilo za vrstevníky. A že ten vrstevník může být náhodou podstrčený z nějaké PR agentury, nebo že za nějaký článek obdržel malý dárek? Koho by to napadlo, vždyť je to přece absurdní. Nebo snad není?

Některým z nás se na tomto místě možná vybaví známé motto: "To, že jsem paranoidní, ještě neznamená, že po mně nejdou." Vzpomeňte si na to, až zase budete číst nějaký podezřele reálný článek na blogu svého vrstevníka, ve kterém vám bude tvrdit, že ta nová PC hra je prostě boží a musíte ji mít taky.
 

29 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Blackwish Blackwish | Web | 3. listopadu 2010 v 14:17

To je na jednu stranu fakt, ale třeba já na svém blogu doporučuji různé kapely, které se mi líbí a i když některé ty kapely znám osobně, tak to nedělám kvůli tomu, že bych z toho měla. Nemyslím si, že by každý druhý blog byl zkorumpovaný (trochu to tak vyznělo), ale chápu, že sou lidi, kteří toho zneužívají. Každopádně kdyby mi někdo nabídl stíny, abych je vychválila, tak bych to nevzala. Pokud mám s něčím dobrou zkušenost, tak si to na blog dám, ale nemám potřebu si vymýšlet, což je pravda, že hodně blogerů má - škoda . . .
Na druhou stranu ráda podporuji opravdu "dobré věci" (se kterými mám dobrou zkušenost) a ráda podporuji lidi, kteří si zaslouží více "pozornosti":)

2 Mrs. Koki Mrs. Koki | Web | 3. listopadu 2010 v 14:20

Podle mě je to moc unáhlené. Sice chápu, že bussinessmani (nějak tak se to píše?) si chtějí udělat reklamu, ale snad bych mohla napsat, že jsem si koupila to a to.

Ale v něčem máte zase pravdu :-)

3 Fantaghira Fantaghira | Web | 3. listopadu 2010 v 14:25

Zajímavý článek. Nemám pocit, že bych se na některém z blogů, které čtu, setkala s nějakým vychvalováním některého produktu, či větami typu "To musíte mít taky.". A i kdyby, tak si myslím, že jsem dost stará na to, abych to ignorovala a řídila svým vlastním "rozumem". Kdyby mi ale bylo třeba takových třináct, tak si myslím, že by na mě takováto reklama hodně působila... Ale nevím, já nikdy nebyla ten typ, že bych něco chtěla jenom proto, že to má kamarádka a je to podle ní úplně super a cool. :-)

4 Petra Petra | Web | 3. listopadu 2010 v 14:33

Někdy píšu o tom co se mi líbí a chválím to... Je to přirozený. Když píšete blog, píšete ho vy a něco z vaší osoby se v něm musí ocitnout. Tím pádem třeba i to, co máte rádi.

5 Tess Tess | Web | 3. listopadu 2010 v 14:39

Jediné, o čem jsem slyšela je teda ten "fake blog". Důvěru k ostatním blogerům tedy nemám, kromě jedné holky ze Slovenska, s kterou se znám už dva roky. S blogy, které vychvalují nějaké produkty či něco podobného jsem se myslím, že už setkala, ale myslím si, že by se všichni měli řídit jen svým rozumem, a nespoléhat na ostatní.

[3]: Mě třeba takových třináct je, a podobné reklamy na mě nepůsobí, nebo někdy jenom trošinku :-)

6 Tess Tess | Web | 3. listopadu 2010 v 14:40

[4]: S tím souhlasím :-)

7 Martin Martin | Web | 3. listopadu 2010 v 14:40

Napísali ste to veľmi pekne, trefne, i keď ide o dosť smutnú a zarážajúcu tému. Ľudia sú dnes skrátka zvyknutí podvádzať, klamať a využívať naivitu detí. Je to škoda :-( aj preto, že deti väčšinou nehľadajú na internete konkrétnu vec, skôr sa na ňom nudia, nepátrajú po konkrétnej veci,ale  naozaj len surfujú. Potom možno tento trend dostávajú i do svojich blogov :-(

8 Babe Babe | Web | 3. listopadu 2010 v 14:42

muhehe :D Mě nikdo nedoporučuje nic co by se muselo koupit :D

9 Moon-Lustre Moon-Lustre | Web | 3. listopadu 2010 v 14:42

"sdílet tyto nekvalitní paskvily..." - trochu to vyznělo urážlivě. Je snad špatné, že někdo vypracuje svůj názor na knihu, kterou přečetl?

Jinak... učili nás (nebo se o to spíš pokoušeli) ve škole v marketingu o podobných věcech... Čtenář by si měl promyslet, čemu bude věřit.

10 Fantaghira Fantaghira | Web | 3. listopadu 2010 v 14:47

[5]: Třináctka byla první číslo, které mě napadlo :D Ale vážně nevím, jak na někoho takového reklamy působí. Na jednu stranu si myslím, že tihle mladí lidé mohou být hodně ovlivnitelní. Na druhou stranu zase říkám, že já bych se asi ovlivnit nenechala. Věci jsem si vždycky vybírala podle sebe s tím, že pokud se to ostatním nelíbí, tak mají smůlu :D

11 pája pája | Web | 3. listopadu 2010 v 14:51

[4]:- Já to mám velmi podobné. Já navíc ještě si vyberu nějakou věc, či slovo a rozepíši se na dané téma. Něco jako téma týdne- ale téma dne/článku. A někdy, tak asi jako (skoro)každý, píšu články týkající se mého a okolního života... Já nedoporučuji produkty. Proč?...

12 Marťule Marťule | Web | 3. listopadu 2010 v 15:11

Jak už bylo napsáno,pokud mě něco tak moc uchvátí,že s tím musím obeznámit svět,tak holt napíšu článek o tom,jak moc úžasný daný produkt je. A je fakt,že pokud budu shánět řasenku a 8 z 10 lidí mi řekne "Ta je dobrá,kup si ji,"tak si ji koupím. Takže jsem ovlivnitelná :D Ale pokud mám svůj názor,tak je mi jedno,co si myslí okolí,já si stojím za svým...

13 Marťule Marťule | Web | 3. listopadu 2010 v 15:12

Jinak by mě ani nenapadlo,že i takhle se dá blog "pojmout". Ale chápu,lidi jsou svině a snaží se dávat reklamu kam jen to jde,za jakoukoliv cenu :-(

14 Hanča Hanča | 3. listopadu 2010 v 15:20

To s těma očníma stínama jsem viděla a to bylo fakt hrozný. Nejenomže dostaly ty stíny zdyrma, když je vychválily, ale ony je ani neuměly vychválit. Napsaly o tom takové nesmyslné články, přímo řekli, proč o tom píšou, dokonce mám pocit, že tam dali nějakou fotku najitou na internetu, prostě to ani nemohly samy vyfotit.
Jinak já si nějakých doporučení na blozích nevšímám, maximálně když někdo doporučuje dobrou hru, dá odkaz na stažení a v komentářích se neobjeví nic o tom, že by v tom byl vir, tak proč si ji taky nestáhnout. Ale jinak takový věci, co se kupují, ty si vybírám podle sebe. :-)

15 Vé | Web | 3. listopadu 2010 v 15:38

Hlasovala jsem v anketě pro předposlední a je to pravda. Řídím se sama sebou ve svém světě.

16 Bublinka Bublinka | Web | 3. listopadu 2010 v 15:41

Asi to na mě nepůsobí. Hudbu si nacházím sama, hry nehraju, hadříky vybírám v obchodech po dlouhém okukování všech možných a kosmetiku si vybírám sama a různě kombinuju. Z rad blogerů nečerpám. Chodím si číst příběhy.

17 AjA AjA | Web | 3. listopadu 2010 v 15:46

ja nechapu, cemu se kdo divi, a proc to nekoho prekvapuje... konzumni spolecnost je konzumni spolecnost se vsim vsudy....

18 Johanka Johanka | Web | 3. listopadu 2010 v 15:56

S tím se asi musí počítat všude, kde je možnost zviditelnění. Proto díky autorovi za článek, je hodně dobrý nápad na to upozornit. :-)

19 csfdkofein csfdkofein | Web | 3. listopadu 2010 v 15:57

Volím poslednú možnosť. Nemám totiž žiadneho "obľúbeného blogera". Určite tu niesom z dôvodu nejakého virtuálneho spriateľovania kvôli návštevnosti :-P Vystačím si sám. :-)

20 Luciaaas Luciaaas | Web | 3. listopadu 2010 v 15:59

O hrách vím a ty kosmetické výrobky jsem taky viděla, nevěděla jsem, že si to ty firmy platí :D Bože... No každopádně já se neřídím tím co napsal někdo na blogu, spíš se na to snažím číst VÍCE recenzí a poptat se i v "reálu" :-)

21 Ambar Ambar | Web | 3. listopadu 2010 v 16:15

Vím o tom, že některé především dívčí blogy s velkou návštěvností mají v menu dokonce přímo odkazy na "partnery blogu". Na nějakém zpravodajském webu jsem četla rozhovor s nejmenovanou blogerkou, která tvrdí, že ji majitel stránek zaplatí tisícikorunou a ona si dá na něj odkaz na blog. Příjde mi to směšné. Blogování má být zábava, ne komerce. Je to asi jako kdybych na svém profilu na facebooku takto někoho propagovala...

22 Tylia Tylia | Web | 3. listopadu 2010 v 16:16

Já na tyto "doporučení" nedám.

23 Stella Constance Stella Constance | 3. listopadu 2010 v 16:55

Takže jako když já na blogu vychvaluju hru, co jsem si koupila a prostě ji mám děsně ráda, tak mi nikdo nemá věřit a v horším případě mi zaplatila nějaká společnost? Vždyť to je absurdní, tohle tvrdit. A z toho článku to tak rozhodně vyznělo.

24 Sakura Minamino / Tweedledee Sakura Minamino / Tweedledee | E-mail | Web | 3. listopadu 2010 v 17:12

Zajímavý článek, hodně zajímavý. Na svém blogu sem doporučím odkaz na jiný blog či stránku, které mi přijdou zajímavé, ale bez vidiny jakékoliv protislužby. To samé, když se například rozepíšu o něčem, co jsem si objednala nebo koupila, mým jediným cílem je podělit se o radost

25 Iccawe // ... z Mossy Plains Iccawe // ... z Mossy Plains | Web | 3. listopadu 2010 v 17:18

škoda, že se CTRL + C a CTRL + V odnačuju postupně používat. :d

Pak mi ale zabere článek mnohem dýl času a mě to uteče jako voda. (a pak zvláště, když jste se odnačily úplně kopírovat obrázky a musíte si je sami kreslit, mnheh!). :D

26 K K | Web | 3. listopadu 2010 v 17:23

Rozhodne netvrdím, že to nemôže byť pravda, ale keď už je článok doslova "o produkte pre produkt" tak sa dá, trebárs od takej recenzie pre potešenie, aspoň trocha odlíšiť. Ja napríklad tiež sprostredkujem názor na film, hudbu či druh rožka, na tom nezáleží. Robím to ale preto, že viem, že by sa to mohlo okruhu práve mojich čitateľov páčiť a eventuálne si tak spestria čas. Niekedy síce som omgtotosihneďmusítepozrieť, ale nikdy by som nikoho do ničoho netlačila.

A súhlasím s názorom, že konzum je bohužiaľ tým čím je a marketing sa dnes snaží využiť všetky cesty, ktorými sa len reklama pretlačiť dá. Tak pozor na zadky, deťuše.

27 karaipuku karaipuku | E-mail | Web | 3. listopadu 2010 v 17:49

Tak on je to tak trochu odraz dnešní doby.Většina je pevně uvězněna ve spárech médií a reklamních agentur.Některé blogy třeba jsou ve své podstatě reklamou a kvůli reklamě byli založeny,ale myslím,že většina blogujících si ani neuvědomí,že reklamu nejmenovanému výrobku v podstatě dělá.Je určitě třeba rozlišit.Určitě bych za reklamu nepovažoval recenzi či kritiku filmu,CD či knihy a podobně.Ale asi je to i odraz dnešní doby.S trochou nadsázky by se dalo říci,že reklama se snaží ovlivňovat celý náš den.Budí nás budík telefonu oné úžasné značky,zuby si vyčistíme pastou,kterou doporučuje 10 z 10 zubařů,začneme den s energií a s oplatkami či vločkami známé to značky,oblékneme poslední výkřik módy z letáku,který byl včera ve schránce........A tak by se dal popsat celý den.Je to na každém z nás,jak moc si nechá do svého já mluvit.Čím více z nás se nechá tímto pohltit,tím větší stádo bezduchých budeme tvořit.A osobnosti pomalu budou mizet.

28 Pet Pet | Web | 3. listopadu 2010 v 18:16

"Několik blogerek nedávno obdrželo zdarma od nejmenované kosmetické firmy oční stíny, které měly na oplátku na svém blogu vychválit."? Um, to snad ani nemůžu věit, že se to stalo... :-D Nikdy jsem o ničem podobném nepřemýšlela, teď se snad budu bát, že někdo, kdo se na svém bložánku vychloubá novým počítačem, není podplacen....

29 Maruška Maruška | Web | 3. listopadu 2010 v 18:27

S těma stínama máte pravdu. Jak jsou geniální a všude je chválili xD Ale zase podezřívat třeba mě, že napíšu na blog, jdu se kouka na ČSMT, že si mě podplatili je paranoidní.

30 Taychi Taychi | Web | 3. listopadu 2010 v 18:29

Zajímavý článek, o ničem podobném jsem neslyšela :D

31 JoJo* JoJo* | Web | 3. listopadu 2010 v 18:42

Nikdy jsem nad tím takle nepřemýšlela ,doteď by mne to nenapadlo,ale jak si tohle čtu,vzpomínám si na různé články o produktech,ale nikdy by mne k tomu tohle nenapadlo :D

32 DG DG | E-mail | 3. listopadu 2010 v 18:46

O tomhle jsem teda nepřemýšlela. Teď jsi mi nasadil brouka do hlavy a asi přestanu důvěřovat blogerům :-D

33 Venom Havránka Venom Havránka | E-mail | Web | 3. listopadu 2010 v 19:00

Tedy s něčím podobným jsem se nesetkala a ani by mě nenapadlo něčemu takovému podlehnout. Když si chci něco koupit, ať už mp3, mobil, nebo notebook, rozhoduju se především sama za sebe, zjistím si o daném tématu co nejvíc a vyberu si co potřebuju. Zatím jsem nikdy nelitovala.

34 Čalamáda June Čalamáda June | Web | 3. listopadu 2010 v 19:27

Jo, setkala jsem se. Viděla jsem totiž třetí díl dotazníku od Sadness.... máte pravdu lidičky.

35 Ducii Ducii | Web | 3. listopadu 2010 v 19:53

Zajímavý článek. Osobně na doporučení kohokoliv moc nedám na internetu, lepší pozeptat se někoho o kom stopro vím, že s tím má zkušenost, či když jdu něco kupovat  - např. elektroniku tak není nad radu odborníků v prodejně..

36 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 3. listopadu 2010 v 20:20

Je fakt, že napsat že se jdu dívat na tohle nebo ráda čtu támhleto rozhodně nemusí být podplacený reklamní tah, ale jinak je to určitě zajímavý. Taky si ty firmy platí lidi, co jim tohleto vymýšlej.

37 agrrr agrrr | Web | 3. listopadu 2010 v 21:01

Jak si tak pročítám články, tak to tu na  nikoho nepůsobí a v krámě se pak všechny chovají jako stádo ovcí....
S článkem musím naprosto souhlasit. U článků může být reklama do očí bijící, ale je to stejně jako s televizí... člověk si bude tisíckrát říkat, jak to na něj nemá vliv ale... ale stokrát opakovaná pravda se stane pravdou a tak pak při nákupu.. jak se rozhodujeme? co nás nutí si koupit tuhle a tuhle věc? Sami si přiznejte - proč jste si koupili právě tenhle mobil, který vlastníte? Proč používáte právě tuhle značku make-upu? He? Nikdo se jste se s tím nesetkal, nikdo na doporučení nedáte a pak hrrr do obchďáku pro ten supráckej mobil co ho všichni mají.... :-P

38 Mihayi Mihayi | Web | 3. listopadu 2010 v 21:07

A můj blog stejně nikdo nečte, tak bych si tam třeba mohla vychvalovat cokoli a stejně by si to nikdo nekoupil. :D

39 Lilithen Lilithen | Web | 3. listopadu 2010 v 21:22

Já místo etika četla erotika, tak rychle kliknu, že uvidím něco zajímavého :-D

[37]: Asi jsem výjimka, já si kupuji jen ty věci, které se mi zaprvé líbí a zadruhé si je vyzkouším. Na co by mi byl mobil, který má každý druhý a který nemá funkce, které já zrovna upřednostňuji? A navíc, chci být originál, kopií je všude dost.

40 Slečna Zvědavá Slečna Zvědavá | Web | 3. listopadu 2010 v 22:05

[37]: A proč všichni naběhnou do obchodu a kupují chleba a mlíko? :P

41 Lenča Lenča | E-mail | Web | 3. listopadu 2010 v 23:14

Článek je rozhodně zajímavý, ale myslím si, že některé věci jsou opravdu přehnané. Na jednu stranu, je to internet a tam si vždycky musíme dát pozor na to, čemu věřit, ale na druhou stranu - to bychom nemohli věřit už vůbec nikomu a ničemu.

42 Mami Mami | Web | 3. listopadu 2010 v 23:20

Článek a odkazy jsou velice zajímavé. Jistá paranoa už mě začíná také požírat. Ale dalo se to čekat. Příklady táhnou, to se ví, který sváteční hráč si dnes nepořídí tenisovou raketu Babolat podle světové jedničky Nadala. Jenomže, tam je všeobecně jasné, že Babolat je sponzor, kdežto výše popsané fígle jsou podvodem na důvěřivých nicnetušících lidech. :-(

43 Janah Janah | Web | 3. listopadu 2010 v 23:20

Já vlastně propaguju a vychvaluju Švédsko! To by se švédský pan král měl zamyslet nad tím, co mi dá k vánocům! :-D

44 ethnea ethnea | Web | 4. listopadu 2010 v 3:30

Jsem hodne paranoidni clovek, tohle tema me ale prekvapive nechava uplne chladnou. Nenecham si vnutit nazor, se kterym na sto procent nesouhlasim.
Jednou jsem se nechala ovlivnit radou me oblibene blogerky pri nakupu tabletu.  A byla to hodne dobra rada. Kupovala jsem vyzkousenou vec, mohla jsem se na cokoli zeptat. Zadny zajic v pytli. ;-)
Ne kazda reklama je nutne spatna, zaplacena a nastrcena.

45 E L - D Ý E L - D Ý | Web | 4. listopadu 2010 v 5:54

Každý svým způsobem něco propaguje, ne? Pochybuji, že by se našlo víc blogů, na kterých autorovi neujelo nějaké to vychválení. Jde jen o to, zda vědomě a cíleně, nebo nevědomě a bez záměru.

A stejně je to nefér, první z toho má provize a mi ostatní utřeme. :D

46 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 4. listopadu 2010 v 7:47

[37]:hmm, tak třeba můj mobil jsem nikde na blozích neviděla, ba a ni v televizi jsem ho neviděla, prostě jsem si ho vybrala z katalogu, páč se mi líbil :P a notebook taky :P a co se potravin týče, kupuju co mi chudná, oblečení kupuju co mi je, páč se stejnak reklamuje značkový a na to nemam :D

47 Standa Standa | Web | 4. listopadu 2010 v 9:48

[34]: Tam to bylo velmi markantní. Možná až tolik, že to nikdo ani nemohl brát vážně :-D

48 yellow-dog yellow-dog | Web | 4. listopadu 2010 v 14:39

[24]: Chtěla jsem napsat komentář, ale už jsi to udělala za mě ;-).
Ne doopravdy mě ještě nikdo nikdy nepodplatil, a kdyby ano, nevím jestli bych to vzala :-(. Možná ano, a možná taky ne, to by záleželo na situaci :-).

49 cyrusmileyhope cyrusmileyhope | Web | 4. listopadu 2010 v 15:21

páni ja jsem ale inteligent.. precetla jsem polovinu a pořad vím prd. :(( tak já to jdu docist možná se něco málo dovim..

50 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 4. listopadu 2010 v 15:47

[49]: nedovíš pokud vůbec netušíš jak funguje marketing a ovlivňování spotřebitele ;)

51 cyrusmileyhope cyrusmileyhope | Web | 4. listopadu 2010 v 15:53

[50]: hm ale já jsem líná si číst. :(( učitelka me vyvola na čtení a nejraději bych ji řekla at mi políbí že šos! a docteny to mám, netřeba komentovat! (v mém světe ne!)

52 Vivi Vivi | Web | 4. listopadu 2010 v 16:07

Kdybych měla podezřívat každého kdo na svém blogu zmíní nějakou značku... nejspíš bych se zbláznila.
Určitě je na tom trocha pravdy, ale zase nemusím mít všechno, takže mě každý kdo doporučuje kdejakou blbost ovlivnit nemůže :D

53 Great Mhery Great Mhery | Web | 4. listopadu 2010 v 16:09

Kolikrát jsem napsala, že jezdím pražskou MHD a nedostala za to ani korunu. Myslím, že nikoho neovlivním, aby jel přes celou republiku a koupil si lístek za 26 Kč a jezdil po Praze :-D
Na většinu doporučení... Kašlu, dbám na doporučení - maminky a tatínka + babičky (vždycky mají pravdu a když řeknou:"Vem si šálu." tak proto, abych nenastydla a né abych utratila peníze) a lidí, co mě znají a tudíž mi doporučí věci, o nichž ví, že se mi budou líbit. Ačkoli, někdy se třeba nestrefí a tak si to prostě nekoupím.

54 cyrusmileyhope cyrusmileyhope | Web | 4. listopadu 2010 v 17:29

a kdy vratite nebo se sem zase dostane ta reklama s tou trhaci prdeli??? vždy když mi nalau někdo pokazil ta prdel mi je dala do pořádku!! ;)

55 Keia Keia | Web | 4. listopadu 2010 v 18:12

Na doporučení dám pouze co se týče filmů, hudby a podobných věcí. Rozhodně bych se neřídila radou na nákup.

56 Krasivija Krasivija | Web | 4. listopadu 2010 v 18:41

Mě by nikdy nenapadlo, spoléhat naněco, co napsal jiný bloger. A když, tak si to věřím ze třích dalších zdrojů.

57 Nikky Nikky | E-mail | Web | 5. listopadu 2010 v 14:07

Možná, že se to na nějakém blogu stalo, ale já osobně jsem se s tím v životě nesetkala a když už tak to byly jen recenze z vlasích zkušeností, ale určitě tam nebyly proto, že blogera někdo něčím podplati. :-?
Co mohu říct za sebe je, že když si na blogu něco vynachvaluje tak je m ito úplně ukradené! Vždy se řídím podle sebe a vždy se mi to vyplatilo ;-)

58 Nikky Nikky | E-mail | Web | 5. listopadu 2010 v 14:10

*Článek je podlě mě přehnaně paranoidní a tak nějak zbytečný.
Vlastně... všichni blogeři jsou podplacení ;-) (protože si každý z nich někdy na blogu zveřejnil název značky, název filmu atd. alespoň jednou)

59 Krepeta Krepeta | Web | 5. listopadu 2010 v 14:52

[58]: souhlasím.

60 R0XY R0XY | Web | 5. listopadu 2010 v 15:03

Ja som už veľa krát písala na blog názvy filmov/seriálov a značiek... cítim sa tak zneužitá :D Ale iste by som si nekúpila niečo len kvôli chválam jednoho blogera.

61 gt-graphic gt-graphic | Web | 5. listopadu 2010 v 15:10

Hej bohužial dnes je to už také,nedá s anikomu veriť :/ Občas si dá poradiť ale to len veľmi málo :D

62 Shayley Shayley | 5. listopadu 2010 v 17:34

[51]: Kam ten svět spěje? Děcka drzý, sprostý, nic se jim nechce dělat. Achjo.. pokud to pujde takhle dál, tak nechci vědět jak to tu bude vypadat za pár let.

63 Imaginary Traveler | Alia Imaginary Traveler | Alia | Web | 5. listopadu 2010 v 17:51

Umm, další z věcí, na které se dá dívat všelijak. Hotový dům zrcadel.^^
Tak třeba, řekla bych, že by se těžko hledal bloger, který by ani slůvkem neopomenul nějakou skupinu, její právě vycházejíc CD, kupříkladu. Ikdyž, tohle je taková nevinná a milá reklama, přesto reklama, svým spůsobem, no ne?
Samozřejmě, případ s očními stínami je zas naprosto jiná záležitost. :P To bylo.. přehnané. A dost. :D Ale taky průhledné, hehh.
Já osobně nedávám nějak extra na názor ostatných. Mám svůj vlastní - a ten mi postačí. Ale naopak netvrdím, že nejsem ovlivnitelná. ^^

64 David Bachmann David Bachmann | E-mail | Web | 5. listopadu 2010 v 19:16

Myslím, že reklamu nedělají jen bloggeři. Servery jako třeba mobilmania jsou plné článků, které novinářům evidentně někdo zaplatil. Já osobně doporučuji produkty i služby, ale kromě dobrého pocitu z toho nic nemám. Pokud si na stránce oblíbeného blogera přečtu o nějakém produktu, podívám se po internetu, není-li dostupná ještě nějaká oficiální informace. Ale nemám důvod nevěřit, zatím jsem se nikdy nezklamal!

65 cyrusmileyhope cyrusmileyhope | Web | 5. listopadu 2010 v 19:47

[62]: to ani nehtej! já nejsem drzá jen sem lína! se i tedka učit sem líná!

66 Shayley Shayley | 5. listopadu 2010 v 20:14

[65]: Nééé.. vůbec nejsi drzá.
Jen se uč. :) Později na to doplatíš. ;)

67 imjust imjust | Web | 5. listopadu 2010 v 20:46

Každý svého štěstí strůjce.

Já myslím, že každý na svém blogu uveřejňuje to, co chce. Pokud pracuje pro firmu XY a vnucuje nám něco od ní, tak ať to dělá, je to jeho práce, v dnešním světě to ani jinak nejde. Já se taky vnucuju, když chci s někým jít na oběd alá školní jídelna. :D

Ale uvidilo mě to, že zrovna blog.cz, který vlastní Nova(nebo někdo, kdo vlastní Novu, nebo někdo kdo blablabla) se vyjadřuje k nějakému vnucování :D, kdyžnám denodenně předkládá novinky z ulice, ordinace a směřuje nás na další a další weby.

68 Sussanah de Silva Sussanah de Silva | Web | 5. listopadu 2010 v 21:47

mí oblíbení blogěři (respektive blogerky) píšou povídky, takže tak :-D

69 ♥Kaja♫ ♥Kaja♫ | Web | 5. listopadu 2010 v 22:19

mno, hlasovala som

70 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 6. listopadu 2010 v 9:39

[66]: Ať se neučí, ona si na to vzpomene, až bude ve fabrice tahat bedny :P

71 Jarka Jarka | Web | 6. listopadu 2010 v 11:06

Dobrá téma! :-)

72 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 6. listopadu 2010 v 11:20

Vždy je dobré ověřit si jakoukoliv informaci, kterou chci použít, z více zdrojů.
Reklama je rozbujelá a je všude, "product placement", byl tuším povolen, takže není divu, že pronikl i na platformu "BLOG".

73 Vendy Vendy | Web | 6. listopadu 2010 v 15:36

Asi takové blogy se skrytou (a placenou) propagací existují,asi jsem na takové ale nenarazila - nebo tu reklamu nebrala vážně.
Po pravdě, když se dobře nabaštím v restauraci U kašny, kde fantasticky vaří, tak to prostě napíšu v nejbližším článku. A těžko můžu očekávat, že mi majitel oné restaurace vrazí tisícovku za  propagaci na blogu... :-D To bych ani nesměla zmiňovat parfémy, které se mi líbí, čaje, které piju ráda, hudbu, kterou poslouchám nebo filmy, na které se ráda dívám. Viděla jsem fotky z různých maturitních plesů, kde děvčata předváděla svoje šaty. Zcela jistě to nebyl propagační manévr. Maturiťák je jednou za život, holkám to slušelo, proč se nepochlubit...
Ale abych čekala za každým pochválením nějaké věci skrytou reklamu, to už je trochu silný kafe. :-? 8-)

74 Lennroe Lennroe | Web | 6. listopadu 2010 v 20:36

Já nevím, jindy nad články na srdci přikyvuji, ale dneska ne. Je pravda, že vychvalování kdečeho je docela rozšířené, hlavně na tzv. dívčích blozích, ale často je to tak, že prostě opravdu jenom chtějí napsat o svém novém svetru. Není to nijak efektivní reklama, vzhledem k tomu že ty holky nejsou žádné novnášky a neumějí pořádně psát.
S nějakou tou maskovanou reklamou se dá setkat v komentářích to jo, ale tohle všechno se mi zdá trošku přehnané a kromě toho, potřeba být IN se projeví tak nebo tak, pokud jde o PC hru, ještě bych tomu věřila, ale ještě jsem neslyšela o IN očních stínech, nebo o svetru, na který by někde byla reklama.

75 ruža z Moravy ruža z Moravy | E-mail | 6. listopadu 2010 v 21:08

Tak to mě mrzí, že mne nikdo nekontaktoval, když jsem ve snaze propagovat něco dobrého popsala čočku, květák-zelenina králů, ačokču, okurky, kávu  a její pití(asi proto, že jsem nenapsala žádnou značku). V Kavárně se bavíme o jídle, co nám chutná  a pod. A nic. Nikdo mi nic nedal, ani jsem nezjistila, že  by někdo kvůli tomu měnil jídelníček. Nebo to  není  reklama? Na co dávat stíny na oči, když mám kruhy pod očima, že? :-(

76 Giraffe Andy =D Giraffe Andy =D | E-mail | Web | 7. listopadu 2010 v 18:30

Myslím,že to trochu přeháníte...neříkám,že se tento jev na blog.cz VŮBEC nevyskytuje,ale řekla bych,že jen výjimečně. A zrovna lovelysims a jejich soutěže bych jako příklad neuváděla,cožpak je zakázané,aby blog spolupracoval s oficiálními stránkami?! Není to spíš velký úspěch,že se lovelysims jako blog o tak populární PC hře tolik proslavil? Oni přece "dělají reklamu" na The Sims svým způsobem od založení,když jsou "fanstránkou" xD A jinak,já třeba zrovna nedávno psala o tom,že jsem dostala k narozkám nový mobil a je pravda,že jsem ho dost vychválila,ale věřte mi,že jsem tak učinila z vlastní zkušenosti a společnost Samsung mi za to nedala ani korunku :D Nevím,proč by blogeři na svých blozích nesměli doporučit nějáký předmět/službu a uvést třeba i značku bez toho,aby nebyli podezíráni z placené reklamy. Nehledě na to,že taková společnost si zaplatí reklamu maximálně u blogů,co mají velkou návštěvnost a tím myslím minimálně pár tisíc týdně a kolik takových blogů na blog.cz je? :-D

77 Yashiro Teishi Yashiro Teishi | E-mail | Web | 7. listopadu 2010 v 22:17

[47]: Súhlasím :D

78 Darela Darela | Web | 8. listopadu 2010 v 11:28

Samozrejme ze na neco dam, ale jen tehdy, kdyz se o tom sama presvedcim. Nekdy nekdo neco doporuci, ty si to koupis a najednou zjistis, ze to byla financni ztrata, za neco, co napriklad dlouho nevydrzi, nebo stoji za prd!

79 Čerf Čerf | Web | 16. listopadu 2010 v 15:29

Staromódně se spoléhám na zdravý selský rozum a schopnost udělat si vlastní úsudek. No a když na nějakou nekalou reklamu někomu skočím, tak si pak můžu stěžovat maximálně před zrcadlem. Ale díky za upozornění, budu se nad sebou muset zamyslet, proč občas něco (film, knížku) chválím jen tak zadarmo :-). Inu, jak praví klasik: Kdo neví, že slouží, slouží nejlíp!

Komentáře jsou uzavřeny.


Aktuální články

Reklama