Chibovat je lidské?

16. října 2010 v 8:00 | Standa |  Úvahy
Titulek článku vám již možná napověděl, že tentokrát bude řeč o pravopisu blogerů a nejčastějších chybách.


Znalost češtiny a jejích gramatických a stylistických zákonitostí je něčím, čím jsme si prošli všichni v rámci základního a středoškolského vzdělání. Přesto se ukazuje, že jazykový cit a schopnost napsat text bez chyb jsou čímsi netriviálním, a v populaci to zvládá jen určitá část jedinců (tedy relativně nezávisle na skutečnosti, že s pravidly byli seznámeni všichni).

Do určitého věku zde samozřejmě hraje hlavní roli samotná neznalost, a protože na Blog.cz bloguje celá řada malých dětí, jazyková úroveň jejich článků tomu odpovídá. Od určitého věku lze ale již po právu prohlásit, že absence nebo naopak přítomnost gramatických a pravopisných chyb je vizitkou každého blogera.

Záleží samozřejmě na tom, jakou důležitost této stránce přikládá osoba nejdůležitější, kolem které se každý blog točí a kvůli jejíž komentářům všichni do jednoho z vás svůj blog píšete - osoba čtenáře. Osobně jsem například relativně tolerantní k překlepům, které tiskový šotek zákonitě umístí i do každé knihy, natož do článku na blogu, který většinou píšeme bez většího rozmyslu a není čas ohlídat každé písmenko (od toho ostatně mají v každé redakci korektora nebo korektorku, aby někdo hlídal mj. absenci chyb a překlepů).

Naopak jsem velice citlivý na přítomnost některých neblahých jevů, které se v psaném projevu vyskytují v míře větší než by mi bylo milo. Typickým příkladem budiž častá záměna hold/holt (vzdát někomu hold je skutečně něco jiného než si povzdechnout, že to tak holt chodí), protěžovat/protežovat (od latinského protege, první varianta, ač značně rozšířená, je chybná), bysme (event. by jsme)/bychom (taktéž by jsi/bys - první tvar u obojího je chybný), vazba "je to o tom (př.: Michal Malátný v jednom rozhovoru: "... a je to hned o něčem jiném"), bizarní/bizardní (nesmyslné přidávání D - též u samozřejdmě/samozdřejmě), atd. To, co mě na těchto chybách irituje, je nejen neznalost toho, kdo chybu píše, ale i jeho tendence, byť často bezděčná, psát tak, jak se domnívá, že je to správně.

Namátkou některé další časté chyby, s kterými se setkáváme na blozích velmi často. (Mimochodem: jak byste skloňovali slovo blog v množném čísle? Na blozích nebo na blogách? Na Srdci Blogu jsme od samého začátku razili první variantu, ale setkat se lze i s tou druhou). Velmi rozšířená je záměna můj/svůj, mě/mně, ji/jí, výjimka/vyjímka (druhý tvar je chybný), standard/standart (taktéž), díky/kvůli atd.

Kromě podobných chyb jako jsou ty zmíněné výše se lze setkat s dalšími neblahými jevy: přemíra anglicismů, absence diakritiky, slovní vyprázdněnost, přemíra floskulí a politcké korektnosti, špatná interpunkce, hrubé chyby se záměnou y/i, ad. Specifickou kategorií je přítomnost vulgarismů, ke kterým zaujímají uživatelé relativně benevolentní postoj: 55,9% hlasujících v nedávné anketě vyjádřilo názor, že sem tam nějaký ten vulgarismus nikoho nezabije, naopak pouhých 10,6% jazykových puristů přítomnost sprostých slov na blogu razantně odmítá.

Otázky pro čtenáře:

  • Setkali jste se již s termínem "grammar nazi"? Proč si myslíte, že vznikl?
  • Na kterou chybu v článcích na blozích jste alergičtí vy?
  • Kde naopak nejčastěji chybujete vy sami?
  • Víte, že slovo pointa se správně vyslovuje [poenta], nikoli [pojinta]?
  • Kde se vzalo psaní tzv. vypatlaným stylem? (ukázka: "KdE Se wZaLo pSaNeEe tIiImTo zPuUuSoBeM ^_^ WoE NeWiIiIiIiIsH!!!!!!!!!!") Zrodil se tento pozoruhodný fenomén na serveru Libimseti.cz a na Blog.cz byl teprve dodatečně importován, nebo to byl naopak Blog.cz, který dal tomuto fenoménu vznik? A co souvislost se styly emo, scene a barbie, je zde nějaká?
  • Měl by Autorský klub do svých pravidel zahrnout požadavek, aby jeho členové psali bez pravopisných a dalších chyb?
  • P. Eisner ve své knize Chrám i tvrz predikuje, že čeština kolem roku 2400 zanikne. Souhlasíte?
 

59 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

Zobrazit vše (270)
Zobrazit starší komentáře

201 L. L. | 17. října 2010 v 21:31

Taky mi vadí uznávání špatně psaných tvarů za správné v rámci vývoje jazyka. Jako třeba "filosofie" se v dnešní době i podle pravidel může psát "filozofie". Já to nikdy nenapíšu se "z" protože znám kořeny toho slova, takže vím že to je správně prostě se "s" ať se to komu chce špatně pamatuje.
A naprosto jsem vytočená ze slova "Česko". To když slyším mám chuť toho debila co to vymyslel a pak násilně vnutil jednoduše zavraždit. Je to nechutné slova. Copak jsem "českyně"? A můj otec je snad "česk"? A všichni jsme "českové"?

202 Matt Matt | E-mail | Web | 17. října 2010 v 21:36

[201]:
"v rámci vývoje jazyka."
- Takže bys rád, abychom mluvili skřeky jako v pravěku? A nebo zrušit lingivistu, jakožto vědeckou disciplína, která se zabývá vývojem jazyka?

A nebo sloučit všechny slovanský jazyky, který vznikly z jednoho jediného a to tak, že se na různých místech vyvíjel jiným způsobem...

203 Babe Babe | Web | 17. října 2010 v 21:47

[201]: ne sme česnek. Aspoň že ne upír.

204 L. L. | 17. října 2010 v 22:07

Ne, vadí mi násilné vkládání novotvarů jako je právě česko.
Samotný vývoj jazyka mi nevadí, je naprosto přirozený, stejně jako slučování různých jazyku vzhledem k faktu že jsme "multikultruní společnost", ale musí se to dělat v rámci desítek let, ne ze dne na den.

205 L. L. | 17. října 2010 v 22:09

[203]:
Pointu tvého vtipu jsem poněkud nepochopila. Občan "Česka" je přeci přirozeně "česk". Nebo jak bys ho nazvala?

206 L. L. | 17. října 2010 v 22:17

Aha už vím v čem je v příspěvku 202 problém. V nepochopení u "vývoje jazyka" mi chybý uvozovky. Věta měla být správně takhle: Taky mi vadí uznávání špatně psaných tvarů za správné v rámci "vývoje jazyka".  Myšleno v částečně peorativním smyslu.

207 m. m. | Web | 18. října 2010 v 0:29

[110]: To jen dokazuje, jak debilní jsou komentátoři sami. Vůbec bych se jimi nezabývala. Hanlivé komentáře jednoduše mažu a nepřemýšlím nad nimi, beztak nejsou míněny osobně, ti lidé si jenom potřebují něco dokázat a je jim jedno na kom, tak proč bych si to osobně brala?

[122]: To jako že když umím gramatiku, jsem taky výborný stylista? To je přece blbost, tyhle dvě dovednosti spolu vůbec nesouvisí.

[125]: Já to "jakžtakž" obvykle nějak opíšu, protože takhle napsané to vypadá hrozně, byť si myslím, že je to správně. Podle mě je to prostě spřežka, která se má psát dohromady.

[140]: To "visokoškolský" a "krizy" bylo schválně? :-D

[144]: Trocha sebevědomí nikdy neuškodí :D Ale jako jestli je to pravda, jen tak dál - jen si rýpnu, že ti tam chybí mezera za tečkou, excelante ;)

208 Milča Milča | Web | 18. října 2010 v 0:45

To mě neuvěřitelně vytáčí chyby v i/y a to zejména po tvrdých, či měkkých souhláskách, ve vyjmenovaných slovech, nebo při shodě podmětu s přísudkem. Taky nemusím špatné skloňování (oči, uši, nohy,..). Zrovna tyto chyby by ale většina blogerů opravdu dělat nemusela, vyyjmenovaná slova se učí ve 3. trídě a shoda podmětu s přísudkem asi ve 4., nebo 5. třídě, takže i taková 13-ti letá blogerka píšící o Seleně Gomez by to měla umět a taky používat. Naopak mi nevadí nespisovné, či hovorové výrazy, třeba v článku a mnohých komentářích zmiňované bysme/by jsme, to kolikrát i sama použiji. Taky mi nevadí špatné psaní čárek ve větách, s tím má problémy snad víc jak polovina populace ČR.

209 Myší královna Myší královna | Web | 18. října 2010 v 8:17

[207]: Ty, ale pozor, na tom něco je! Pokud to není dyslektik. Většinou lidi, co hází do textu zbytečné hrubky, nejsou zrovna estéti, což je asi taky důvod jejich vyjadřování. Člověk, co chce mít úroveň, si dá alespoň na ty základní věci majzla.

Takže si myslím, že i stylista musí mít dobrý pravopis, jinak se shodí =)

210 mnoukadla mnoukadla | Web | 18. října 2010 v 9:27

Vrrrrrr. Lidi! tss jste tak strašně hloupí a namyšlení.... Jak si tak pročítáme komentáře, jen kroutíme hlavičkama nad vaší nekonečnou hloupostí. Proč by malé děti neměly blogařit a tak se rozvíjet dalším směrem, jen proto, že neumí gramatiku? Proč by měli být všichni dokonalí a zvládat pravopis. Každý umíme něco... Navíc a notorický sekač chyb může plodit nádherné články nebo super povídky. Ano chyby to mohou kazit, ale myslím, že když se na ně decentně upozorní, nikoho to neurazí. A že někdo perfektně zvládá i/y, neznamená, že má ten dar i na sloh. A vůbec. Co potom máme dělat my všechny zvířátka a stvořeníčka co do škol nechodíme (nebo jak MChSzAC do vesmírné školy)? To se nesmíme dělit o své zážitky a fotky na internetu? To nemáme žádné právo se vyjádřit? Pan Einstein prohlásil: Vesmír a lidská hloupost jsou nekonečné. Tím prvním si ale nejsem jist.

211 š š | Web | 18. října 2010 v 11:02

Slovo mně není přece špatně.Tuším, že 3. a 6. pád od já má zrovna tvar mně. Doufám, že tu teď nemudruji hrubkou :) Jakmile člověk začne přemýšlet nad pravopisem, tak se zamotá a chybuje.
Já bojuji se s/z a občas mi trošku uteče i/y - ale pak se za to stydím! :)

212 Mami Mami | Web | 18. října 2010 v 12:53

Mám velmi unavený a přesycený mozek, což mě samozřejmě neospravedlňuje k tomu vymlouvat se na chyby, překlepy a hrubky. Dělám je a dokonce někdy opravdu pochybuji, jak je to správně, především u čárek. Nicméně blogování mi určitě pomáhá udržovat se v pravopisné kondici. Chyby u druhých toleruji.

213 m. m. | Web | 18. října 2010 v 12:57

[209]: No jasně že správně by člověk měl ovládat oboje. Ale zdaleka ne vždycky to tak je. Z komentáře, na nějž jsem reagovala, vyplýval názor, že kdo umí jedno, musí nutně umět i druhý, což není pravda.

214 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 18. října 2010 v 12:58

[210]: Někdy člověk decentně na chybu upozorní a jaká je reakce autora? Nadávky, nadávky a nadávky. Proč? Protože si přijde trapně a radši napíše, že to bylo schválně a ten kdo upozornil, že je blbec a ať mu na blog neleze.

215 m. m. | Web | 18. října 2010 v 12:59

[210]: A on tu snad někdo tvrdí, že děti nemají blogovat? O.o

216 m. m. | Web | 18. října 2010 v 13:02

[214]: To proto, že lidi často neumějí přijímat kritiku, a to ani konstruktivní a dobře míněnou. Jak je upozorníš na to, že se dopustili chyby, berou si to hned osobně a nedokážou přiznat chybu, to se radši naštvou a celé to otočí jako že ty ses do nich začala navážet. A dělají to i normální lidi, takže u těch více sebevědomých (kterých je mezi blogery víc než dost) je to ještě horší ;)

217 ovesná vločka ovesná vločka | Web | 18. října 2010 v 14:23

Dovolím si odpovědět jen na otázku ohledně Autorského klubu a případného zahrnutí absence pravopisných chyb a podobných jevů do pravidel. Jsem proti do očí bijícím pravopisným chybám (už jsem se nad tím několikrát rozčilovala v článcích u sebe na blogu:

http://jakostni.blog.cz/1008/hrnek-z-kakaem

http://jakostni.blog.cz/1010/a-opet-gramatika ) ale obávám se, že položka ostatní chyby zahrnuje i nespisovné výrazy. A tak, ze zcela sobeckých nářečních důvodů, nesouhlasím.

218 Lowiska Lowiska | Web | 18. října 2010 v 14:46

•Už jsem o něm slyšela, ale pořádně nerozumím tomu, proč a jak vznikl. Ale pracuji na tom.

•Na spoustu chyb, když někdo nevidí shodu přísudku s podmětem, ignoruje vyjmenovaná slova a podobně. Nejvíce mě ale dostávají chyby jako jsou tyto: "nyný" = nechápu, že to dotyčný neslyší.

•Já chybuji málokdy. Mně čeština problém nikdy nedělala, takže když mi nějaká chyba uletí, tak jen v případech, kdy jsem třeba hodně unavená. Ale překlepy se mi nevyhýbají, a to ani když po sobě článek nebo komentář přečtu 3x.

•Ano, vím.

•Tenhle "sThyLíCzEQQ PiSinQááNí" je asi vážně nemoc, která je nakažlivá, ale naštěstí je proti ní většina imunní. Ti, co být chtějí. A souvislost to s těmi styly nejspíš mít bude, hlavně tzv. scene a barbie. Nerozumím lidem, kteří takhle píšou a proč. Třeba mají jen pokaženou klávesu Shift.

•Mohl by. Ale jakmile by to udělal, téměř nikdo by do něj nechtěl, a hned by se strhla vlna kritiky proti těm, kdo to zavedli. Takže by tohle nejspíš neprošlo.

•Je to dost možné, ale naštěstí tady nikdo z nás nebude, aby to zjistil.

219 Lenka Lenka | Web | 18. října 2010 v 14:48

Ja sa vo vodách českých blogov pohybujem štyri roky. A tie prvé dva mi tak pílili zrak... neznášam, keď namiesto ,,k" je ,,q". Alebo namiesto ,,v" je ,,w". Tak postupne vznikali - ja to nazývam - ,,rozmaznané písma". Príklad: kusowečqa a affí a neviem ešte aké. Ako povedal náž významný Slovák:
,,Slováci, píšte po slovensky! Tu máte slovo moje o reči vašej!"
                 A. Berlolák
Samozrejme, prispôsobené dnešnému pravopisu. Ale to platí aj pre iné krajiny. Načo nám veľký mysllitelia, obrodenci dávali spisovnú reč? Aby sme si ju mohli zničiť? Váš Dobrovský a Jungmann a náš Štúr a Berlolák sa musia v hrobe obracať (nech im je zem ľahká), keď vidia tieto KuSoWeČqy. Takýmto spôsobom bude naša krajina mať úradný jazyk angličtinu a kto sa potom postaví za rodnú reč, neviem. :-(

220 Trhlá Ginovo Kiyí-chan Trhlá Ginovo Kiyí-chan | Web | 18. října 2010 v 15:14

Já si myslím že na Blogu je spousta lidí mezi 12-14 (takže i já) kteří píšou W,upe,určo,Mnu,ju(jo) atd XD bysme mě asi jen tak někdo nepřeučí

221 Pistynka Pistynka | Web | 18. října 2010 v 15:26

1) Tento termín čtu poprvé. Znamená to něco jako gramatikou netknutý?
2) Jsem alergická na vypatlátorské text, hrubé chyby nebo absuletní nesmysly, naopak překlepy, či občasné drobné chybky mi nevadí, nejspíše i z důvodu, že je sama píši.
3)Překlepy
4)Něco mi říká, že jsem to už slyšela.
5) Odkud to pochází netuším, ale je to hrozné... Tipuju ale líbimseti.
6)Nemyslím si, protože naprostá většina šlenů AK píše až na občasné výjimky gramaticky správně.
7)Doufám že ne, ale nemožné to není. ;-)

222 *přezdívka nenalezena* *přezdívka nenalezena* | Web | 18. října 2010 v 15:30

Dobře, do teď jsem si myslela, že píšu celkem bez chyb, ale po tomhle článku jsem si uvědomila, že píšu jako naprostý jazykový barbar :D Spoustu z toho, co tady bylo napsáno, jsem nevěděla ale budu se snažit si to zapamatovat.

A otázky pro blogery:

- nesetkala :/
- já nejvíc rostu ze špatně napsaného i/y, ve slovech, kde to přímo bije do očí. Například "mislet," "umít", "slepyce" apod.
- já jsem vždycky chybovala ve mě/mně, ale jak jsem si to tady četla, myslím, že už to chápu :D Pak to jsou malé a velké písmena. Věty typu: "Ubytovali jsme se v hotelu U Veselé Veverky" jsou pro mě utrpení. (Nevím, jestli je to "U Veselé Veverky správně, jestli ne, neukamenujte mě prosím :D) A pak to je ještě mě/mně uprostřed slov. "Zapomněl jsem" Apod. Jejda. Jak se na to dívám ten vůýpočet mých chyb je dlouhý. Jsem to ale správný češtin :D
- Nevím o tom že by se to četlo [poenta] nicméně já to vyslovuju tak, jak je to napsané, tedy [pointa].
- Nevím kde to vzniklo ale každopádně to nesnáším.
- Záleží na množství chyb. Kdyby byla chyba skoro v každém slově, tak bych s tím souhlasila, ale sem tam pár chybiček bych tolerovala. Nikdo není dokonalý, a překlepy umí potrápit každého člověka, no ne? :D
- Myslím si to, ale mám češtinu ráda, takže pořád v koutku duše doufám že se objeví zas nějaký hrdina, který češtinu zachrání, podobně, jak to bylo v českém národním obrození.

A nakonec doufám, že můj komentář obsahuje minimum chyb a překlepů :D

223 *přezdívka nenalezena* *přezdívka nenalezena* | Web | 18. října 2010 v 15:34

[222]: a zrovna si na mě jeden překlep políčil :D

*výpočet :D

224 TsuchiKim TsuchiKim | Web | 18. října 2010 v 16:07

grammar nazi je .... *kouká na Wikipedii* ...ech? 8-O

nejen na blozích (na blogách mi zní hrozně nespisovně :D) mě dokáže vytočit takové ty základní chyby jako mislet, bít (nechápu komu to pořád ubližují), chiba (je rozdíl mezi chiba (chybou) a chibi - japonské slovo) slišet, obylí (tj. obilí) a podobně, taková základní slova by měli znát, chápu když někdo udělá chybu ve visutém mostě (u kterého doteď nevím, jak se to píše), ale když napíše obraz vysí, tak ječím
co se týče slov mě/mně a ji/jí, tak pokud nepíšu slohovku píšu všude mě, protože si to pádovat, kdepak :D

kde nejčastěji chybuju? já přece nikde :D ale jo, občas někde asi jo, ale co jsem tak všímala, tak naštěstí jen překlepech (které mi pak Word většinou najde :-)), případně si vymýšlím nové skloňování a to v případě, že se přepíšu, nebo nevím, jak to skloňovat :D
pak ještě leda jestli se jako chyba počítá, když do komentů nepíšu věty :D

pojinta a poenta? tak to neříká ani náš učitel, takže ne, neznám :D

kde se vzal ten vypatlaný styl psaní nevím,ale dost ho nesnáším a takové články se většinou ani nedají číst, protože se nikomu nechce luštit 5 minut jednu větu :-x

ne neměl, ale v případě, že by tam byl někdo, kdo dělá chyby v základních věcech, tak být jimi, tak bych se hodně rozmýšlela, zda bych ho přijala, možná by mohli zkusit, ať se nejdřív naučí základy češtiny ;-)

souhlasím, nesouhlasím, stejně s tím nic nenadělám :D přála bych si, aby čeština přežila a udržela se :-)

225 Fée Fée | Web | 18. října 2010 v 17:08

- Nesetkala, stydím se :-D
-Samozdřejmě, ozvy se, kdyby jste etc. Ale nejvíc mě vytáčí ten přístup "no jéžiš, vždyť je to jedno)
-Někdy si nejsem úplně jistá v kramflecích třeba u mě/mně, někdy mi ulítne interpunkce, snažím se odnaučit používání slova "bysme" (ono to bychom zní stejně líp), ale snažím se nechybovat :)
-Nevěděla jsem, že je to správně, ale říkám "poenta"
-Nevím, kde se to vzalo, ale jsem zatraceně ráda, že už to snad! (*ťuk ťuk*) mizí. A ano, mám dojem, že tak psávaly domělé emařky a podobné zjevy
-Nejsem člen, ale mám dojem, že elita by se měla umět vyjadřovat správně, takže ano.
-Doufám, že ne. Už tak nám jej jiné jazyky ničí, vždyť je to krásná řeč, ztraceně!

226 Fée Fée | Web | 18. října 2010 v 17:09

[222]: Nejsem si jistá, ale mám dojem, že by to mělo být "U Veselé veverky", nebo alespoň nás češtinářka učila, že první písmeno (až na výjimky) velké, zbytek malý...

227 Nebožka Nebožka | Web | 18. října 2010 v 17:58

[226]: Taky si myslím, Fée:)

Jinak, k článku: nějaká ta chybka v interpunkci se občas dá přehlídnout, ale pravopysné chibi nesnáším a vytrvale na ně upozorňuju. Przní to krásný český jazyk. Někdy mám dojem, že si lidi myslí, že pravopis je akorát otázkou školního diktátu, nikoliv běžného života. Ale že se to učíme pro sebe, to je ani nenapadne.

228 Vendy Vendy | Web | 18. října 2010 v 19:11

[210]: Nikdo neříká, že by malé děti neměly blogařit a většinou se jim chyby tolerují. Co se jim asi nejvíc vytýká, jsou tzv.vypatlátory, tady ten myšmaš je strašný. A taky to neznamená, že když jsou malé, tak se nemusí pravopis učit nebo se v něm zdokonalovat. Viděla jsem např. blogy čtrnáctiletých dívek plné příšerných patvarů a viděla jsem blogy čtrnáctiletých dívek s nádherným vyjadřováním a psaním bez hrubek.
A koneckonců, není tak těžké si článek ještě po sobě přečíst a chyby opravit, vždyť text se dá přece znovu otevřít a upravit. Horší je to s komentářem, ten když se odentruje, není návratu. :-D

229 Destiny Destiny | Web | 18. října 2010 v 19:20

Nesnáším chyby jako mislím, vydět... to je děs :D Ale nemyslím si, že pravopis by měl být pravidlo AK, co když je někdo dysgrafik? To by pak neměl právo tu být! Já na chyby nějak nehledím :D

230 Destiny Destiny | Web | 18. října 2010 v 19:21

[228]: Jistě, že je chyby snadné opravit, ale co když je nevidíme? :D

231 Johanka Johanka | Web | 18. října 2010 v 19:41

Myslím, že zase děláte z komára velblouda. Je snad právo psát jen pro ty, co ovládají pravopis? Dokola se tu melou stejná témata, to je nějaký nový druh masturbace, či co? Pokud je článek zajímavý, hrubky neřeším. Pokud není, nečtu ho. Jestli vám články s chybami vadí, nečtěte je. Ať si kdo chce píše jak chce, ostatně je to jeho vizitka a konečně i právo a vám je po tom prd. Daleko hloupější mi přijde člověk, kterému hrubky vadí, přesto se článkem prodrtí až nakonec, a to jen s tím úmyslem, aby dal autorovi čočku za pravopis.

232 mnoukadla mnoukadla | Web | 18. října 2010 v 20:23

[228]:
[215]: Že ne? přečtěte si předchozí komentáře.... z některých nám je opravdu špatně... někteří blogeři jsou opravdu arogantní a tak namyšlení že by si zasloužili pořádně po čumáku.
Pokud někdo nepřijme dobře míněnou radu, pak je to blb se vším všudy. Bohužel dobře míněná rada se objeví jen málokdy a objevují se komentáře typu:až se naučíš česky pak se k něčemu vyjadřuj...což už tu taky párkrát bylo.

233 chillychilly chillychilly | Web | 18. října 2010 v 20:25

Jsem alergická na chyby ve shodě podmětu s přísudkem a na psaní slova výjimka jako vyjímka :) nejčastěji dělám chyby v mě/mně a ji/jí popřípadě ni/ní. Pak už jsou to nejčastěji překlepy, kdy mě na to to upozorní buď word a nebo mí čtenáři. Za což jsem jim vděčná.
Ano, myslím si, že by autoři v AK měli psát bez chyb. Neměli by tam být jen tak nadarmo a zadarmo, že? :)
Vím, že by se pointa měla vyslovovat tak, jak by měla, ale já nikdy neodolám tomu, abych vyslovila [pijonta] ano, vypadá to strašně, ale zní to kouzelně. Navíc tím lidi kolem sebe rozesmějete.
Jinak když je moc chyb v článku, tak mě to odradí a klidně to může být obsahově úžasný článek. Prostě nejsem schopná to dočíst až do konce.

234 chillychilly chillychilly | Web | 18. října 2010 v 20:27

a ještě chyby ve vyjmenovaných slovech, za to bych vraždila

235 PetEr Cross PetEr Cross | Web | 18. října 2010 v 20:44

Myslím že nepříjímat do AK kvůli gramatice je až moc přehnané. Ale taky si myslím že "ThOtO OdPhIdIVoUšQé PísMo" je prostě hrůza. Například já osobně chyb dělám mnoho ale vždy v jen "y,i" například nikdy bych nedokázala napsat: hnet. Ale vidím spousty blogů které sou skvělé obsahém.. vedou je fajn lidé ale gramatika je hroznější jak na prvňáka!

236 Api Ders Api Ders | E-mail | Web | 18. října 2010 v 20:57

Moje odpovědi:
1) Ne, tento pojem neznám.
2) Jak už tady mnoho uživatelů zmínilo - mezery po čárce a tečce. Do svých jedenácti jsem taky tak psal, a pak mě to mamka jednoho dne odnaučila. Nechci nikoho urazit (taky jsem byl takový), ale takové blogy opravdu nemusím. Některé chyby toleruju, protože je dělám taky..
3) mně/mě - jak jinak :)
4) Upřímně? Ne, to jsem fakt nevěděl :D
5) Nevím.. ale přikláním s k názoru, že se to vzalo v Libimseti.cz
6) To je mi jedno.
7) Určitě. Pochybuju, že ČR se do té doby nějak rozšíří - spíše naopak.

237 Kat DeLux Kat DeLux | Web | 18. října 2010 v 21:10

myslite,ze ma zmysel sa bavit o style pisma 10 - 12 rocnych deti? Myslim tym tie kusowecqy atd.. ved kazde jedno z toho potom vyrastie!! Nepoznam ziaden blog nejakej 16tky, ktora by takto pisala, takze to by som vynechala uplne = ved oni sa len hraju :) Skor sa radsej snazme aby sme im sli dobrym prikladom my ;)

238 Jane Jane | Web | 18. října 2010 v 21:48

Podle mě je blbost dávat do pravidel, že se nesmí psát bez chyb a spisovně. Kdybysme (KDYBYCHOM!) to chtěli brát do detailů, tak někteří lidé třeba píšou ZÁMĚRNĚ nespisovně, s chybami. Nebo prostě píšou tak jak by to řekli, a to je taky správné (nejsme tu přece na hodině českého jazyka, že)...

239 Jane Jane | Web | 18. října 2010 v 21:49

A která chyba mi nejvíc vadí? Slovo samozdřejmě/samozdřejmně. A ještě víc slovo spontální/spontálně.

240 wiit wiit | Web | 18. října 2010 v 22:25

To jsem v životě neslyšel,o tom protěžování,že se to píše protežování nebo vyjímka,že se píše výjimka,kdo takové absurdity mohl vymyslet? O_O

241 Moon Moon | 19. října 2010 v 11:58

[219]: Dobře řečeno...

242 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 19. října 2010 v 13:34

A jak to tu tak pročítám, nejvíc mi začíná vadit argument: Nejsme na hodině českého jazyka. No a? Znalost gramatiky se snad neomezuje pouze na školu ne?

243 Muhi Muhi | Web | 19. října 2010 v 22:36

Některé ty chyby mi taky vadí, když to úplně bije do očí.. I když dokážu tolerovat když někomu ta čeština prostě nejde.. Ale ten tzv. vypatlaný styl mě doslova zabíjí..:/ a když někdo nepoužívá háčky a čárky taky se mi to moc nelíbí.. :-|

244 Čerf Čerf | Web | 20. října 2010 v 0:08

Bylo by krásné zakázat chyby, bohužel to nefunguje. Nezbývá, než smířit se s jejich existencí, stejně tak se ale chybující budou muset vyrovnat s tím, že to některými čtenáři bude bráno jako autorova vizitka. Vždycky ale rozlišuji podle závažnosti - kupříkladu ono zmíněné protěžovat/protežovat je sice uvedeno naprosto správně, ale je to už docela češtinářská vyšší dívčí a taky se s tím člověk nesetkává v psaném ani čteném textu často, to osobně beru jako chybu skoro zanedbatelnou. A prosím, vůbec se zde nebavme o vyslovování (viz slovo pointa), protože jednak to v tomto případě není zdaleka tak jednoduché a jednak to jde trochu nad rámec smysluplné debaty o publikaci článku na blogu. No a sem tam nějaký ten vulgarismus nebo prvky hovorového jazyka používám rád, jsou místa, kde je to optimální řešení, ale musí se to používat s mírou protože jedině pak to může mít svou váhu. Nemyslím si, že je možné napsat skvělý text zcela mizernou gramatikou, to je prostě protimluv a nefunguje to. Geniální "spysovatelé" si tedy budou muset najmout své tajemníky na gramatiku (mimochodem - přesně tím kdysi češtináři strašili mladého Miroslava Horníčka a jaký se z něho nakonec stal filigránský umělec jazyka, proto by se nad nikým neměl dělat předčasně kříž). Co si ale užívám, když někdo má tak dokonalou znalost češtiny, že s chybami umí v textu tvořivě pracovat. Co potom? Zakážeme mu je taky? :-)

245 nikolinkax nikolinkax | 20. října 2010 v 0:20

Chybama se čloevěk uči ne:-*

246 m. m. | Web | 20. října 2010 v 10:39

Btw když je řeč o chybách, kdo kontroluje, co se zobrazí v "Uživatelé o blog.cz" a "Novináři o blog.cz"? Zrovna dneska tam na mě vybafly hned dva neskutečně zkomolené příspěvky. Já vím, že jsou to citace, ale trocha gramatické korektury by snad neškodila

247 Mami Mami | Web | 20. října 2010 v 10:49

Píše se bloger nebo blogger? Nevím a zrovna tak někdy nevím nebo třeba zapomenu jiné věci. Používám dostupná pravidla na internetu:
1. www.pravidla.cz - pravidla českého pravopisu on-line
2. www.ujc.cas.cz/poradna/porfaq.htm - Ústav pro jazyk český AV ČR
3. http://slovnik-cizich-slov.abz.cz - slovník cizích slov on-line
4. www.interval.cz - seriál "Hříchy pro šíleného korektora"

A prosím všechny, aby tolerovali případně pouze taktně upozorňovali na chyby druhých. Souhlasím s tvrzením, že chybami se člověk učí. Nerada bych, aby z dokonalých slečen vyrostly alergické netolerantní baby, se kterými se setkáváme na úřadech. Jistě víte, které mám na mysli. ;-)

248 Sasanka Sasanka | Web | 20. října 2010 v 14:31

Mě osobně nejvíc vadí, když autor blogu nepíše za čárkou mezeru. Je to věc, která nemá nic spoelčného s inteligencí nebo věkem. Stejně jako se píše na začátku věty velké písmeno, za čárku patří mezera!
Mě třeba dělá problém psaní mě/mně. Nikdy jsem pořádně nepochopila, kdy se co má psát. A asi nikdy nepochopím :)
Vypatlátor? Hmmm, netuším, koho to napadlo. Sama jsem tak psala, když mi bylo asi dvanáct. Spousta z nás si tím prošla. Je to hloupé, zbytečné ale v určitých kruzích oblíbené. Dokud tím kazí jen své  blogy, ať si tak píší.
Co ale vážně nechápu, jsou napůl anglická slova. Moc tě lovuju? Co to má být? Nebo používání slova Fail a Fake, ačkoliv ne každý ví, co znamenají.

249 marieke marieke | Web | 20. října 2010 v 17:56

Sice nejsem z blog.cz, ale toto mě zaujalo a chválím za užitečný článek :) Otázky pro čtenáře jsou taky zajímavé tak se přidávám se svým názorem.
"Setkali jste se již s termínem "grammar nazi"? Proč si myslíte, že vznikl?"
Ano, poprvé nedávno od přítele. Je to ale trochu nešťastně zvolený termín, opravit někomu hrubku-OK, ale toto zní poněkud pejorativně jako člověk, který jen číhá, kde se kdo přepíše :)

"Na kterou chybu v článcích na blozích jste alergičtí vy?"
Na žádnou konkrétní asi nejsem, pokud vyloženě nebije do očí...Jo, vlastně mě rozčilují podpaDky, ono zmiňované holD a pak když někdo neovládá shodu podmětu s přísudkem, ale to někdy může uklouznout každému. Spíš jsem alergická na "vypatlané" psaní.

"Kde naopak nejčastěji chybujete vy sami?"
Hodně mi dělá problémy mě/mně, když píšu rychle tak to skoro vždycky napíšu přesně naopak než má být :-(

"Víte, že slovo pointa se správně vyslovuje [poenta], nikoli [pojinta]?"
Vím, ale jsem už zvyklá říkat poJnta :-x

"Kde se vzalo psaní tzv. vypatlaným stylem? (ukázka: "KdE Se wZaLo pSaNeEe tIiImTo zPuUuSoBeM ^_^ WoE NeWiIiIiIiIsH!!!!!!!!!!") Zrodil se tento pozoruhodný fenomén na serveru Libimseti.cz a na Blog.cz byl teprve dodatečně importován, nebo to byl naopak Blog.cz, který dal tomuto fenoménu vznik? A co souvislost se styly emo, scene a barbie, je zde nějaká?"
Nevím, kde přesně se vzal a píše tak mnoho rádoby "cool" puberťáků bez ohledu na styl, no :(

"Měl by Autorský klub do svých pravidel zahrnout požadavek, aby jeho členové psali bez pravopisných  a dalších chyb?"
Jak už jsem psala, nejsem z blog.cz ani členkou AK, ale nevím, jak by se toto hlídalo a hodnotilo. Chybovat může každý i autoři v AK.

"P. Eisner ve své knize Chrám i tvrz predikuje, že čeština kolem roku 2400 zanikne. Souhlasíte?"
Nemyslím si, spíš bude zase o něco jiná.

250 homo sapiens tupiens homo sapiens tupiens | 20. října 2010 v 21:48

Tenhle článek mi píše z duše. Obzvláště uvedené příklady typu ji/jí, mě/mně, svůj/jiné zájmeno, výjimka/vyjímka... Na chyby narážím v podstatě neustále. Nechci, ale vidím je. Všude. A to i v knížkách. Nevzpomínám si, kdy jsem naposled četla takovou, ve které jsem žádnou nesrovnalost tohoto druhu neobjevila. Někdy mi připadá dost tragické, co všechno jsou lidé schopni napsat. Vždyť je to rodný jazyk...

251 ethnea ethnea | Web | 21. října 2010 v 1:12

- grammar nazi - ano setkala, ale ne ve sfere ceskeho internetu.
- na vylozene hrubky v textu jsem opravdu alergicka a zpravidla me jejich pritomnost v textu spolehlive odradi od dalsich navstev
- v cem sama nejcasteji chybuji? Delam preklepy, nemyslim si, ze mam nekde na blogu hrubky
- AK by takovy pozadavek rozhodne zahrnout mel, kdyz uz se nekde tak casto sklonuje slovo "elita"

252 -.muffinek.- -.muffinek.- | 21. října 2010 v 17:11

grammar nazi? No slyším o tom poprvé :-?

Já no nevím... Ale když je tam prostě v celku moc chyb, tak se mi to nelíbí :-(

Tak mě/mně a tak podobně... No jo no 8-)

Upřímně ne... Takže to celý život čtu blbě :-D

Je to prostě hrozně CoOl a každý to musí UmEt... A upřímě je to hrozný a nečitelný. Jistě že se to zrodila z těch SThYlŮ a tak je to hrozně IN... Jenomže se to rozšířilo a teď tím píše každej... :-?

Občas to někomu ujede, tak proč? :-)

Souhlasím... Všude samá angličtina :-(

253 m. m. | Web | 21. října 2010 v 19:38

[248]: Mě jako Tě. Mně jako Tobě. Čili, když píšu, že mi něco vadí, řeknu si: vadí to TOBĚ => vadí to MNĚ ;) Nebo že mě něco trápí. Trápí TĚ to => trápí MĚ to.

Tohle si říkám kdykoli to píšu a jen málokdy udělám chybu ;)

Nějaký fail a fake mě netrápí, pro mě je to slang a dokud si ještě vzpomenu, jak se to řekne česky, nevidím v tom problém :-D Ostatně pokud tomu někdo nerozumí, není nic jednoduššího než hodit to do překladače. Horší je to s lidmi, co už ani nevědí, že ten jejich slavnej "enerdžajr" je česky baterka (znám takové případy).

254 Anička číslo dvje Anička číslo dvje | E-mail | Web | 21. října 2010 v 20:58

A naše Aňyčka našla perlu českého pravopysu :-D

http://lucinka1585.blog.cz/1010/trema

255 Amia Amia | Web | 22. října 2010 v 10:16

Já si nemůžu pomoct, ale hrozně mě udivuje že někomu vadí mě/mně, nebo chybějící mezera za čárkou :D
Abych byla upřímná, zatím jsem potkala tak tři lidi kterým nedělalo problémy napsat to správně (samozřejmě myslím ty, které jako jakékoli pisatele znám déle) a mezera za čárkou je jen kosmetická úprava, v pravidlech se nic o mezeře nepíše :-D

256 Bublinka Bublinka | Web | 22. října 2010 v 12:24

"grammar nazi"? Už jsem se s tím setkala. Nejspíš tuším o co jde..doufám, že správně

Já jsem vysazená hlavně na vyjmenovaná slova. A špatný íčka po měkkých a tvrdých souhláškách. Potom na vyloženě stupidní chyby "kdyš, teť, aš." Pak mě rozsekávají nadávky "čupka" a "trupka" :D :D

Třeba výjimka, pro mě je docela kámen úrazu. Pamatuju si jen jednou, že mi to táta vysvětloval, ale od tý doby jsem to zapomněla (já prevít). Teď si to snad zapamatuju! Poseldní dobrou jsem schopná napsat kdejakou stupiditu, ale když si projíždím text při psaní, abych se moc neopakovala tak si to opravuju a divím se. radši často koukam na pravidla.cz

Poenta? Hm, teď už to vím... ale stejně se to nepřenaučím...a nikdo by tomu už stejnak nerozuměl:D.

   Kde se vzalo psaní jak P**a netuším... rozhodně je to na pěst pře očko. :-)

    Co si bude dělat AK je mi vážně fuk, ale ne každý je neomylný. Každopádně, když v článku bambilión chyb nedá se to ani číst.

    Češtiny by byla škoda, ale je to 400 let, tak daleko vážně nepřemýšlím :-|

257 Nikolas Nikolas | E-mail | Web | 22. října 2010 v 15:25

Ne, s tímto termínem jsem se ještě nesetkala.

Já jsem asi nejvíce alergická na špatná i/y. Myslím, že s mně/mě může mít problém v některých případech skoro každý (nebo alespoň já se občas seknu a musím přemýšlet), ale i/y je základ a myslím, že je to neomluvitelné. Jinak mi ještě vadí vynechání písmen, ale překliknout se může každý...

Já asi nejvíc chybuju v tom, že jsem líná si po sobě články číst, než je zveřejním. Takže pokud se tam najde nějaká hrubka, není to tím, že bych neuměla česky, ale spíš tím, že v rychlosti se člověk občas splete a když si to pak po sobě nepřečte... :)

Už jsem to někde slyšela, ale "poenta" už vám v dnešní době nikdo říkat nebude :)

TaG to bY MnĚ tTakYY zAJííMaLo, LoL. Ne, vážně - tohle nechápu a je mi docela líto, že někdo dokáže takhle kurv*t tak hezkej jazyk, jako je čeština.

Myslím, že může něco takového AK požadovat, ale trochu s mírou. Protože každý někdy uděláme chybu.

Bojím se, že to bude i dřív než kolem roku 2400. A je to škoda.

258 m. m. | Web | 22. října 2010 v 16:46

[255]: Hm, mě zase udivují lidi, kterým jsou takové věci putna :) Kteří se vůbec nekontrolují a drží se názoru, že důležitý je pouze obsah a že na formu by se vůbec hledět nemělo. To jsou ovšem podle mě většinou lidi, co vůbec nečtou, jinak by věděli, jaká je to pruda, číst článek plný gramatických a stylistických chyb, překlepů a hrubek. Já osobně když v článku najdu víc než jednu hrubku, odmítám ho prostě dočítat, i kdyby byl sebevtipnější a sebezajímavější. Nemám na to nervy.

259 Ta obyčejná^^ Ta obyčejná^^ | Web | 23. října 2010 v 8:57

Klidně mě za můj názor sežerte, ale podle mě je to prostě moc vyhrocené. Že by se mělo vyhazovat z AK za provopisné chyby? Stačilo by udělat čárku ve věte jinde než má být a už letíš? Samozřejmě, chybovat v y/i není hezké, ale každému to může ujet.
Jak jsem tak pročítala ty kometáře, většina z nich mi přijde napsána takovou tou strojenu češtinou, jako by z nich namyšlenost přímo skákala ven. ,,Koukněte se na mě, nedělám chyby." :-D  Přece jenom jsme lidi a podle sem tam špatně udělaná čárka nebo záměna mě/mně nikoho nezabije, nic se ovšem nesmí přehánět.

260 Zdeněk Kmoch Zdeněk Kmoch | E-mail | Web | 23. října 2010 v 9:36

Snažím se nechybovat vždyť to jak píši na blogu je taková moje vizitka o mně,ale může se člověk i zmýlit,ale třeba napsat místo kdy-gdi tak to už je silný kafe

261 Nel-ly Nel-ly | Web | 23. října 2010 v 13:10

výjimka/vyjímka - nikdy nevím, jak to napsat :D a to už je to nějaká doba, co mám za sebou maturitu (a možná také kvůli tomu, že teď už na škole nemám češtinu a nikdo mě neustále "neotravuje" s gramatikou, tak se to postupně stává těžší a těžší... to samé mně/mě - nikdy jsem se to nenaučila, a proto jsem tahle slova vynechávala i v maturitním slohu :D)

chybuju, jistě... ale vzhledem k tomu, že si na blogu zakládám především na povídkách, snažím se s tím bojovat a opravovat, co sama dokážu (což po sobě neni nic jednoduchého), ale například v rychlých článcích "ze života", které píšu rovnou v blogu (popřípadě komentáře), se především těch překlepů najdou mraky (nevýhoda toho, že píšu víc jak 220 úhozů za minutu a někdy myslím přeci jen o něco rychleji, než píšu)...

ji/jí býval taky dost problém (snažím se teď opravovat články z minulého roku a je to dost hrůza :D)

V textu, který je nějak zajímavý, chyby ráda přehlédnu... což ale znamená, že dotyčný autor musí alespoň nějakým způsobem dodržovat sklatbu věty, souvětí, atd... což bývá dost často problém

262 Lada Lada | Web | 23. října 2010 v 18:56

- Grammar nazi? To slyším poprvé... :D Asi bych si měla zjistit, co to je, protože jinak mi to bude pořád vrtat hlavou. :D
- Nejvíc alergická jsem na věty typu "Je to S toho blogu. Přišla jsem SE školy." to mě vždycky uplně nehorázně štve :D.
- Přesně nevím v čem chybuju. Každopádně vím, že píšu hodně nespisovně. Např. moje slovo chybuju. Vím, že bych měla napsat chybuji, ale napíšu chybuju :D. Nebo jsem úchylná na slovo úúúžasný. Prostě to nedokážu napsat s jedním S :D. Taky vím, že do skoro každé věty rvu čárku :D. TAky taková úchylka :D
- Já osobně to vyslovuju jako [pointa] , takže odpověď je ne nevím :D
- Težko říct. Myslím, že na líbím se ti to vzniklo a na blogu se to rozmnožilo. Každopádně tento typ písma naprosto nesnáším... !!
- Myslím, že tohle pravidlo by tam být rozhodně nebylo. Chybovat je lidské, jak je psáno v titulku.
- Nevím. Možná by bylo lepší, kdyby se po celé Zemi mluvilo jen jedním jazykem. Každopádně čeština je tak krásná, že by jí byla škoda...

263 Olča Olča | 24. října 2010 v 15:20

3x3=9 :-) Ale stejná pomůcka slouží i mně. Prostě druhý a čtvrtý = mě, třetí a šestý = mně [14]:

264 m. m. | Web | 24. října 2010 v 23:16

[263]: To bych musela pořád přemýšlet, ve kterém pádě to píšu :D

265 101% Cocotte 101% Cocotte | Web | 31. října 2010 v 22:32

[13]:No jo, ale 3x3 je 9 :D

Jinak mně/mě ovládám, stejně jako [Poentu], ji/jí, atd... Co mi naopak dělá problém, je s/z (na začátku slova). Nevím, jestli napsat strávit/ztrávit, a podobně... Na základce jsem na tohle chyběla a od té doby to neumím. Totéž velká/malá písmenka na začátcích slova - občas udělám chybičku...

266 magicae magicae | Web | 3. listopadu 2010 v 13:57

Jsem alergická na chyby které lidi dělají úmyslně.

267 Hannybieberlove Hannybieberlove | 7. listopadu 2010 v 12:55

[266]: já taky ???
- nesnáším to je mi s toho na :-!

268 luddyy luddyy | Web | 14. listopadu 2010 v 18:51

Myslím že každému sa prihodí nejaká chybička :D aj v autorskom klube... skôr by mali zakázať v AK ten "vypatlaný štýl" ako AWoJqY.. :D :)

269 Fiah Fiah | 28. listopadu 2010 v 15:13

[125]:Jakž takž...

270 Fiah Fiah | 28. listopadu 2010 v 15:29

[248]: Sasanko (a další, kteří mají zájem):
mně x mě
Každá věta s "mně" nebo "mě" se dá říct dvojím způsobem, krátkým a dlouhým
3. p. "Dal MI květinu" nebo "Dal MNĚ květinu".
4.p. "Politoval MĚ"  nebo "Politoval MNE".
Pokud nevíš, co použít, zkus si větu říct druhým způsobem - pokud je krátký (MI), ve větě bude dlouhé MNĚ. Pokud je druhý způsob dlouhý (MNE), správně bude krátké MĚ.

Napsané to zní to složitě, ale při používání je to jednoduché:
Např. Udělal mně (=MI) radost.
Líbí se mně (=MI) to.
Vyloučili mě (=MNE) ze školy.
Zachránil mě (=MNE) před utopením.

Pokud jde o pointu, vyslovuje se "poenta" proto, že je to francouzské slovo a ve francouzštině se to tak zkrátka vyslovuje (není z angličtiny, jak tady někdo psal)

Komentáře jsou uzavřeny.


Aktuální články

Reklama