Chybami se člověk učí

23. června 2010 v 12:51 | Standa |  Úvahy
Začínající uživatelé se po založení svého blogu potýkají často s problémy, které jsou pro zkušené blogery dávno hračkou. Které jsou ty nejčastější?


Ukažme si pár příkladů z praxe, s kterými se uživatelé Blog.cz skutečně opakovaně obracejí na uživatelskou podporu.

  • Dotaz: Jaktože když smažu z galerie v blogu nějaké obrázky, přestanou se zobrazovat i v článcích?
Komentář: Začínající uživatelé jsou často zaskočeni limitem 400 obrázků na jednu složku. Tento limit neříká nic jiného, než že po zaplnění nějaké složky je potřeba vytvořit složku novou. Limit má své opodstatnění v technických detailech v zákulisí, které uživatele nemusí vůbec zajímat. Tzn. nikdo po uživatelích nechce, aby mazali své staré fotky, jakmile zaplní nějakou složku - naopak - celkové množství místa na obrázky (5 GB) je tak velké, že se k němu 99% uživatelů nikdy ani vzdáleně nepřiblíží.

Mimochodem je to skutečně tak - pokud smažete své obrázky z galerie, zmizí i z článků. To je záměr, nikoli chyba. Výjimkou jsou uživatelé, kteří mají aktivní i účet na Galerie.cz - tam zmizí smazané obrázky z článků až po vysypání koše na Galeriích, nebo úplné deaktivaci účtu.

  • Dotaz: Jak přidám k článku anketu?
Komentář: Řada začínajících autorů nemůže pochopit, že je nejprve na jednom místě založit anketu, a na jiném místě ji teprve přiřadit k článku. Je otázka, jestli je současný styl anket skutečně tak problematicky navržený, nebo jestli je chyba jinde. Co myslíte?

  • Dotaz: Proč se mi v menu nic nezobrazuje?
Komentář: Začínající uživatel si často přidá do menu položky Anketa, Rubriky a Galerie. Zkušenější uživatelé již tuší, kde je následně problém. Tyto položky se začnou v menu zobrazovat teprve tehdy, kdy si uživatel založí nějakou anketu, veřejnou galerii, nebo veřejnou rubriku. Do té doby se v menu nemá co zobrazovat, a následně vzniká místo pro nedorozumění.

  • Dotaz: Nefunguje mi anketa. Jaktože na ní nemůžu kliknout dvakrát?
Komentář: Ankety jsou chráněny před opakovaným hlasováním ze stejné IP adresy. Je to kvůli tomu, aby měly alespoň určitou elementární výpovědní hodnotu, a nebylo je možné považovat za zmanipulované opakovaným hlasováním ze stejného počítače. S nějakou formou ochrany před opakovaným hlasováním se setkáte v podstatě kdekoli, kde najdete na internetu nějakou anketu. Přesto je řada začínajících uživatelů překvapena tím, že např. jejich partner nemůže hlasovat v anketě na jejich blogu, protože sdílí stejný počítač a jeden z nich už v anketě hlasoval.

  • Dotaz: Jak přidám do blogu TOPlist/Google Analytics? To políčko v administraci je moc krátké a nevejde se mi tam měřicí kód.
Toto je zřejmě vůbec nejčastější problém blogových nováčků. Jak zprovoznit měření návštěvnosti svého blogu? Je až s podivem, že tolik lidí zápasí s tím, že nemusí nikam složitě vkládat měřicí kód, ale stačí jen vložit do administrace ID počítadla. Viz naše dva návody (zde a zde).

  • Dotaz: Přišel mi od vás e-mail, ať vám pošlu heslo od blogu. A někdo mi taky napsal komentář na blog, že můj blog porušuje podmínky a bude zrušen. Byli jste to skutečně vy?
Komentář: Případů, kdy se za nás někdo vydává, je až překvapivě mnoho. Stačí však uplatňovat základní pravidla zdravého rozumu a mít na vědomí následující věci:

- s uživateli komunikujeme pouze dvěma způsoby: e-mailem z e-mailové adresy blog@blog.cz nebo cokoli@jyxo.com; pokud vám přijde e-mail např. z adresy cokoli@e-mail.cz, pak je jasné, že se jedná o e-mail založený na službě Seznam, který mohl založit kdokoli

- pokud vám někdo nechal komentář na vašem blogu u nějakého článku, pak se 100% můžete spolehnout, že to nebyl nikdo od nás. A už vůbec bychom vám tímto způsobem neoznamovali skutečnost, že váš blog porušuje podmínky. Veškerá komunikace mezi námi a uživateli se vždy realizuje výhradně prostřednictvím e-mailů. (Což je mimochodem další skutečnost, kterou řada začínajících uživatelů nechápe, a tvrdošíjně se dožadují možnosti nám například telefonicky zavolat. Takže ještě jednou - ke komunikaci s uživateli slouží pouze a jedině e-mail).

- přečtěte si e-mail, který po vás chce heslo od blogu, ještě jednou - nejsou vám nápadné pravopisné chyby a mizerná stylistická úroveň celého textu?

- a konečně: my heslo od vašeho blogu vůbec nepotřebujeme. A proto ho nikdy nikomu neposílejte, a to ani v častých případech, kdy si necháváte od někoho nastavit design - výrazně to nedoporučujeme, a veškeré riziko tohoto kroku nesete vy. Pokud vám váš "tvůrce designu" smaže všechny články, pak máte smůlu a obnova není možná - neměli jste nikomu dávat své heslo.

Další informace najdete v tomto článku, který byl jedním z prvních článků na tomto blogu vůbec, protože pojednává o naprosto základní věci, kterou musí znát všichni autoři blogů.

  • Dotaz: Kde mohu nahlásit blogera XY, že mi nadává? Jak mohu smazat jeho komentáře?

Komentář: Opět jeden z "evergreenů" začínajících blogerů. Najít v administraci místo, kde se mažou komentáře, nemusí být zřejmě tak jednoduché, jak by se na první pohled zdálo. To samé s uvědoměním si skutečnosti, že s uživatelskými konflikty vám nikdo nepomůže a jen jen na vás, jak se závadnými komentáři naložíte. Dobré je zavést dočasně moderované komentáře, pokud je závadný návštěvník vytrvalý. Z naší strany žádný zásah čekat nelze a žádné "nahlašování a následné trestání" zde z pochopitelných důvodů neexistuje. Pozor, neplést s nahlašováním blogů za porušování našich podmínek, což je něco úplně jiného.

________________


Zápasili jste ve svých blogových začátcích taky s podobnými problémy? Co vám třeba dělalo největší potíže? Svěřte se v komentářích. Když se sejdou další zajímavé úvahy o tom, co dělá blogovým nováčkům největší potíže, mohou být zveřejněny v pokračování tohoto článku.
 

42 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Lenča Lenča | E-mail | Web | 23. června 2010 v 12:55

Dobrý článek, některé věci jsem ani nevěděla. Ty ankety mi pořád docela vadí, ale to bude spíš jen tím, že jsem moc líná, abych si článek uložila, šla založit anketu a vrátila se zpátky ke článku :D

2 Chloë Noir Chloë Noir | Web | 23. června 2010 v 13:07

Uuu..to s tým odpadkovým košom na galerii som netušila..idem ho rýchlo vysypať :D

Ale v podstate...s vacsinou podobných problémov som ja osobne problémy veľminemala...a ak aj hej, vacsinou som zvládla vyriesiť si to sama...stačí len chcieť :D

3 mollyem mollyem | E-mail | Web | 23. června 2010 v 13:11

Bloguji asi 8 měsíců a nyní vše vim. Ze začátku jsem měla problémy s designama, ale nyní již ne. Při založení blogu je nutné si všechno prozkoumat a myslím, že orientace neni tak obtížná, aby ji někdo nepochopil.
K tomu heslu: Nikomu bych ho nedala, protože si svých článků vážím a to raději budu mít horší vzhled, než na blogu nic!

4 Rézi Rézi | Web | 23. června 2010 v 13:31

To s tím košem jsem nevěděla a ani nevím, zde by mě to napadlo.
Na blogu už jsem další dobu, ale když jsem začínala, tak jsem hrozně dlouho hledela, jak tam ten Toplist dát :-)

5 Alue Alue | E-mail | Web | 23. června 2010 v 13:33

Já neměla s ovládáním potíže. Ze začátku si holt člověk musí vše pořádně proklikat, projít, odzkoušet co co dělá a zapamatovat.
A pokud není idiot, nemá s ovládáním problémy.

6 Hanča Hanča | E-mail | Web | 23. června 2010 v 13:34

Já jsem si se vším poradila a nikoho jsem se ptát nemusela. Teď už všechno vím. :-) Ale myslím, že by jste mohli řešit to nadávání. Vyskytuje se to totiž hodně často a existují dokonce i blogy, které jsou jen k tomu, aby na nich někdo někomu nadával. :-!

7 Werika Werika | Web | 23. června 2010 v 13:39

Když jsem začínala, taky jsem nechápala princip anket, ale naštěstí jsem jej velmi rychle pochopila. :)

8 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 23. června 2010 v 14:12

Očuchal jsem si to a pak už jsem problámy neměl ...

9 E L - D Ý E L - D Ý | Web | 23. června 2010 v 14:20

Začátky jsou krušné. Já mívala problémy s mnohem většími prkotinami, až se za to stydím. :-D
Všechno chce svůj čas.

10 Aero Aero | 23. června 2010 v 14:33

Mě asi největší problém dělali ROZCESTN9KY  
a nechápala jsem jak mam udělat aby se mi ČLÁNEK v rubrice ukazoval celý.

11 tsitsuskha tsitsuskha | Web | 23. června 2010 v 14:48

s ničím tu spomínaným som problémy nemala, a to sa považujem za absolútny technický antitalent... :D podľa mňa je blog.cz dosť, priam veľmi, prehľadný. jediné, čo som nevedela, bolo, ako si dať do článku perex, keď som však raz omylom klikla na tú vodorovnú čiarku, zdalo sa mi, že to by mohlo byť ono a aj bolo... metóda pokus - omyl je podľa mňa tá najlepšia. treba len skúšať a mať zdravý sedliacky rozum, potom to ide...

12 Anna Anna | Web | 23. června 2010 v 14:55

Mě dělalo největší problémy video.Nevěděla sjem jak ho vkládat když nebylo z youtube.Nebo obrázky když nebyly ve správné formátu tak jsem nevěděla co s nimy.Teď už to zvládám,ale občas se ještě nějaké problémy najdou.

13 Matt (Sporsté povídky) Matt (Sporsté povídky) | E-mail | Web | 23. června 2010 v 15:23

No když jsem tu začínal já, tak tu bylo úplně všechno jinak, bylo to někdy v roce 2005. Dost se od té doby změnilo, dneska by to bylo zřejmě snažší :-)

14 anyzrzi anyzrzi | E-mail | Web | 23. června 2010 v 15:34

jeee děkuji za článek dosti mi pomohl a měla bych dotaz.Udělala jsem si vlastní menu s rubrikami ale nevím jak do rubrik přidat článek poradíte?budu moc vděčná :-)

15 Great Mhery Great Mhery | Web | 23. června 2010 v 15:51

Nikdy mě nenapadlo nahrát 400 obrázků do složky, natož do blogu... Proto bych se stímto nikdy nemohla potýkat. A nikdy mě tohle nanapadlo.

16 david-r92 david-r92 | Web | 23. června 2010 v 16:13

Má pro vás, Blog.cz, nápad na další článek:

Samozřejmě byste mohli v tomto pokračovat jak píšete na konci, ale napadá mě něco jiného:

Nechcete třeba vytvořit článek nebo nějaký doplnit, kdy byste dali velmi zajímavé a složité dotazy, které vám fakt daly zabrat apod. Určitě víte, co mám na mysli... ;-)

17 Lana Lana | 23. června 2010 v 16:20

[14]: Založila sis robriku v "Nastavení" - "Rubriky"? Pokud ano tak u nového článku pod jeho "Titule" najdeš "Rubrika" políčko kde je taková šipička na pravé straně. na tu klikneš a vyskočí ti všechny rubriky co máš založené, ty jednu vybereš, napíšeš článek, dáš "hned zveřejnit" a hned se ti článek zobrazí ve zvolené rubrice a samozřejmě na hlavní straně tvého blogu.

18 elinkina elinkina | E-mail | Web | 23. června 2010 v 16:23

Když jsem (více než před rokem) na blog.cz začínala, dělalo mi problém pochopit, co vlastně znamená záhlaví, zápatí, drobečková navigace, pixel nebo dokonce rubriky. :-D

To jsou technické potíže, ale zdá se mi, že většině blogerů (nebo spíš blogerek) dělá problém pochopit, k čemu vlastně blog slouží. Když tak proletím náhodné blogy, tak zjistím, že většina znich se jen předbíhá v návštěvnosti a to hlavní - jsou líní napsat vlastní článek, nebo je to ani nenapadne a tak kopírují... :-( Jenže autorský článek (ať už v jakékoli kvalitě) je vždycky lepší než ten zkopírovaný. A kvalita blogu přece nezáleží jen na návštěvnosti. ;-) - Takový můj osobní poznatek. :)

19 Lind@ Lind@ | Web | 23. června 2010 v 17:08

Takové problémy jsem opravdu neměla. Jen bych  chtěla dodat: Než si necháte nastavit desing (v pohodě mi ho už nastavovali tři lidé) zkontrolujte, jestli je autor věrohodný. Myslím, že takových případu "Kradení" moc není. Nebo se mýlím?

20 Giraffe Andy =D Giraffe Andy =D | Web | 23. června 2010 v 17:36

[19]: Souhlasím,většinou ti,co vyrábějí a nastavují designy na zakázku vážně nemají proč krást lidem blogy... Ale zas chápu,že tu chtěj upozornit na to,že si za to každý zodpovídá sám a že s tim blog.cz jako takový nemá nic společného! Jenže mnoho lidí,co neumí designy,si ho sami ani neumí nastavit (někdy ani s podrobným návodem ne),takže jiná možnost než svěřit heslo pro nastavení není. Ale vážně,většina lidí to nemá zapotřebí,pokud v tom není vyřizování nějákých osobních účtů...

21 eL eL | 23. června 2010 v 17:37

Dobrý článek, sama si pamatuju jak jsem začínala a totálně jsem na blogu nic nechápala :-D

22 Nass Nass | Web | 23. června 2010 v 17:37

Víte, co jsem jako blogový nováček vůbec nepochopila? Perexy. Viděla jsem výsledný efekt, jak to vypadá, ale v editaci článku jsem nepochopila, že ta "horizontální čára" znamená "vložit perex" (nebo tak nějak). Možná nejsem jediný bloger, kterému tohle dělalo potíže.... :-D

23 Nass Nass | Web | 23. června 2010 v 17:39

A chápu, že dát někomu heslo od svého blogu je docela risk. Ale zároveň jsem ráda, že jako grafička, která lidem nastavuje layouty na blog, jsem natolik věrohodná, že se rozhodnou mi dát heslo.... :-)

24 Petra Petra | Web | 23. června 2010 v 18:29

Joj. Připomnělo mi to moje začátky, kdy jsem smazala obrázky ze složek tudíž i ze všech článků a pak jsem rovnou mohla zrušit blog...

25 ♥♥SinulQa♥♥ ♥♥SinulQa♥♥ | E-mail | Web | 23. června 2010 v 19:05

no tie zaciatky bola u ma take tiez ale nakoniec je to dobra :))

26 Ambar Ambar | Web | 23. června 2010 v 20:18

Dříve mi hodně dělávalo problém nastavování vzhledů. Je tam tolik možností, že nováček se v tom lehce ztratí.

27 tanichka tanichka | Web | 23. června 2010 v 20:28

[26]: súhlasím.
môj blog bude mať tri mesiace a ešte sa vo veľa veciach nevyznám. ale po tomto článku som si to ujasnila :-D

28 Verunqa Verunqa | Web | 23. června 2010 v 20:36

já si pamatuju, že když jsem chtěla od někoho nastavit dessing, schválně jsem si na ten den nebo dva heslo změnila a hned, jak jsem viděla změnu, zase jsem si heslo vrátila zpět

29 Capricorn Capricorn | Web | 23. června 2010 v 20:41

Bloguju nejak od zacatku roku 2007, takze pro me nic neni novinka ;)

30 CuRve CuRve | 23. června 2010 v 21:02

Také bloguji už přes 4 roky,takže s tímto nemám problém =)

31 Terka Terka | Web | 23. června 2010 v 21:38

sladké to časy kdy jsem netušila ani kde nastavit počet článků na stránce:D

32 myšmamá myšmamá | E-mail | Web | 23. června 2010 v 22:27

...a já nevím jak tam dávat fotky...i když se mi povede (nevím jak) nacpat něco do galerie, nevím jak to dát ve slušným formátu  na stránky...:- :-(  O_O

33 abunai abunai | Web | 24. června 2010 v 9:14

Já jako začátečník měla problém jen s perexy (za boha jsem nemohla přijít na to, jak to vložit do článku.. a trvalo mi docela dlouho, než jsem to vykoumala :), na ostatní jsem přišla skoro hned :-D služba blog.cz je pro běžného uživatele naprosto výborná a vyhovující svou přehledností a stačí jen nebýt líný a všechno si to prostě projít :-D

34 Sam Sam | Web | 24. června 2010 v 11:11

Dobrý článek. Když jsem byla začátečník, také jsem dělala bodobné chyby, ale dnes mi to připadá jako blbost. Ze strany zkušeného to jsou blbosti :-D

35 Kim Kim | E-mail | Web | 24. června 2010 v 12:37

Úžasný článek! Moc dobré rady.
[1]: Souhlasím, já to samé.:-D

36 luckat11--Sbee luckat11--Sbee | Web | 24. června 2010 v 14:34

I když bloguju rok a půl, stále nevím jak se dělají rozcestníky 8-O Nejprve když jsem začínala, pomáhala mi kamarádka s desingama aj.
Také mě dělá problém jak je nastavení---Menu-- pak
Rámeček kolem boxů
Pozadí boxů
Písmo titulku boxu
Aj...
Neví vlastně co měním,jestli písmo v rámečcích nebo pozadí v rámečcích atd.., dala bych tam nějaké obrázky, alych věděla jestli mění to nebo ono... ;-)

37 luckat11 luckat11 | Web | 24. června 2010 v 14:34

Ale jinak dobrej článek 8-)

38 An!tta An!tta | Web | 24. června 2010 v 15:44

Užitečný článek. Doufejme, že si ho ti, kteří to nejvíce potřebují, přečtou ;)

39 Nathaly Nathaly | Web | 24. června 2010 v 15:46

keď som ja začínala s blogovaním, tak toto som nevedela
základné veci ma naučila kamarátka a tie "zložité" som sa naučila sama

teraz sa nad tým len smejem, že som sa mesiac musela učiť obsluhovať blog na 100% :-D

40 Vlaďka Vlaďka | Web | 24. června 2010 v 16:31

Dlouho jsem se rozmýšlela, jestli si založit blog nebo vlastní internetové stránky. Rozhodla jsem se pro blog, mám ho tři měsíce a nemá to chybu. Metodou pokusu - omylu jsem se dopracovala k odpovědím na všechny otázky z tohoto článku, stačí trochu zauvažovat. A postupně přicházím na nové fígle, dají se najít v nápovědě, na jiných blogech, nebo na ně přijdu sama.

41 ♥♥SinulQa♥♥ ♥♥SinulQa♥♥ | E-mail | Web | 24. června 2010 v 18:03

jaj keby tento clanok bol skor tak by mi pomohol ale to by tu musel byt skor aspon o 3 tyzdne :-)

42 Krasivija Krasivija | Web | 24. června 2010 v 18:20

já na začátku nevěděla, jak vkládat videa z youtube.cz
Ale teď už to vím.

43 Krasivija Krasivija | Web | 24. června 2010 v 18:27

[40]: To já se ptala na chatu, co s blogem, když nefunguje jak má

44 Anča Anča | E-mail | Web | 24. června 2010 v 19:34

Ve svých začátcích jsem také (jako spousta dalších) provozovala metodu pokus-omyl. Díky tomu jsem občas přišla na funkce, které jsem využila třeba později. Hodně nových (i starších) blogerů se (mě na blogu nebo kdekoliv jinde) ptalo, jak se co dělá a občas to byly takové základní věci. Jak jsem zjistila, byl problém v nápovědě Blog.cz. Dříve tam moc použitelných informací nebylo. Musím ale říci, že teď už je to mnohem, mnohem lepší (,i když je ještě co zlepšovat ;-) ).

45 moi moi | Web | 24. června 2010 v 20:30

Před pěti lety, když se narodil můj první blog a nemělo to tu ještě vychytané všechny mouchy,mám pocit že byly poblémy snad se vším...Teď už je to docela fajn

46 moi moi | Web | 24. června 2010 v 20:32

[45]:jej, napsala jsem to nějak zvláštně

47 AruShka Usai-Chan AruShka Usai-Chan | Web | 24. června 2010 v 23:05

Já jsem naštěstí s těmi statistikami roblém neměla...na prvním blogu mi je nastavovala kámoška....teď už pro vkládání statistik používám spíš HTML kód.Vyhovuje mi víc a statistiku mohu umístt,kam chci.Co mi ale problémy dělalo,bylo nastavování rozměrů stránky.Dokázala jsem se s tím sr... klicně celej den,abych tam nastavila správnou velikost záhlaví...to už teď naštěstí taky problém nedělá xD

48 Venom Venom | E-mail | Web | 25. června 2010 v 7:26

Největší problém byl nastavit si design, když byl pro mne - pixel - neznámá ošklivá nadávka.

49 Michaela Vančurová Michaela Vančurová | 25. června 2010 v 12:28

[48]: :D jn :-D  :-D

50 Karoll Karoll | Web | 25. června 2010 v 13:05

tak já osobně měla jeden velký problém (s odstupem zjišťuji, jaká to byla malichernost): měla jsem v menu položku "rubriky". Ale u jiných blogů jsem si všimla, že některé tam zkrátka nemají onen nápis "rubriky". Strašně mě to štvalo. Až později jsem přišla na to, že kouzlo je ve volitelném boxu...

51 ♥♥SinulQa♥♥ ♥♥SinulQa♥♥ | E-mail | Web | 25. června 2010 v 19:25

[50]: aj mna to stvalo lebo v tych casoch som tam chcela mat napisane ze menu a nie rubriky teraz tam rozcestniky a to tiez chvilu trvalo kym som sa naucila ich urobit ale stacil my mesiac a trada moj blog je konečne zaujímavejší. Môžete kuknúť a posúdiť samy.

52 Ziky Ziky | E-mail | Web | 25. června 2010 v 19:49

Zezačátku jsem i já byla v blogovém světě jako Alenka v říši divů :-D ale na všechno se časem přijde, poddá se to x)

53 Avilan Avilan | Web | 27. června 2010 v 13:16

No, kdyby tenhle článek existoval v době,kdy jsem s blogem začínala, měla bych míň problémů :-D
Ale časem jsem na všechno přišla sama nebo jsem hledala na jiných blozích, jestli nenajdu nějakou radu a vždy se to povedlo :-)

54 to-night to-night | Web | 30. června 2010 v 12:57

Super článek

55 my-date my-date | E-mail | Web | 30. června 2010 v 17:17

Většina problénů se mě týkala,ale měla jsem to štěstí,že mi vždycky někdo zkušenější poradil a myslí,že by se začínající blogeři neměli bát se požádat někoho zkušenějšího o radu.

56 Ella016 Ella016 | Web | 1. července 2010 v 16:50

tak tyhle problémy jsem neměla. Nikdy sem nepsala o pomoc nebo tak, pokud jsem něco nevěděla, tak jsem se to snažila najít vlastními silami a vyřešit to sama. Na co zatěžovat maličkostmi :-)

Komentáře jsou uzavřeny.


Aktuální články

Reklama