Měla by být možnost volit již od 15 let?

20. května 2009 v 8:00 | Pavel Mezihorák |  Ptáme se vás

5. a 6. června proběhnou volby do Evropského parlamentu. Při této příležitosti pro vás mám pravidelnou otázku, která nijak nesouvisí s blogováním.


Měla by být možnost se zúčastnit voleb již od 15 let?

Připomínám, že v současnosti je možné volit až od 18 let.
 

9 lidí ohodnotilo tento článek.

Anketa

Měla by být možnost se zúčastnit voleb již od 15 let?

Ano
Ne
Nevím
Politika mě nezajímá
Jiná odpověď, viz můj komentář

Komentáře

Zobrazit vše (151)
Zobrazit starší komentáře

101 V V | Web | 22. května 2009 v 19:20

Určitě by se našlo pár lidí, kteří už v patnácti rozumí politice trošku víc, než je na jejich věk normální, ale podle mě je většina těch, kteří v patnácti z politiky ještě rozhodně nic nemají.  8-)

102 ...k ...k | 22. května 2009 v 22:18

spíš ne než jo..když vidim svoje vrstevníky a představim si že by tyhle individua měli volik, tak by to nadělalo fakt pěknou paseku.

103 Smile Smile | Web | 23. května 2009 v 9:33

jistě, že ne, protože kdo se v 15 zajímá o politiku do takové míry, že je pevně rozhodnut volit pro nějakou stranu a má k tomu svůj názor... Možná jeden člověk ze sta... :-?

104 zapomenuta zapomenuta | Web | 23. května 2009 v 13:42

Nemělo by to být... takhle mladí puberťáci jsou hodně ovlivnitelní a kdo ví, která strana by potom měla navrch. Mnozí z nich nemají problém podporovat extremisty.  např:V Rakousku se díky snížené hranici začali více volit nacisti, což asi není zas tak dobrý že...

105 Benjiová Benjiová | Web | 23. května 2009 v 17:27

Já jsem hlasovala pro NE. Podle mě je to zbytečný a je dobrý že se volí až od 18, 15letí puberťáci nemají většinou svůj názor a snadno by se nechali někým/něčim ovlivnit..

106 Sparkling Angel Sparkling Angel | Web | 23. května 2009 v 18:03

O, bože. Kdyby mohli volit lidé pod 18, nechci být svědkem následků!

107 GirL===kornyyy x))) GirL===kornyyy x))) | Web | 23. května 2009 v 18:46

[105]: to nei prawda samodrejme ze maj swůůůj názor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

108 Endersa Endersa | Web | 23. května 2009 v 20:31

Já jsem rozhodně pro :D

109 Petruna Petruna | Web | 23. května 2009 v 20:31

[107]: mno rnovna v politice bych to netvrdila ...

110 M!Ss.La/BLOG/aL° M!Ss.La/BLOG/aL° | Web | 24. května 2009 v 9:35

Od patnácti? Proč ne! Přece by se toho tolik nestalo! Zaprvé by bylo více hlasů a za druhé si myslím, že by to byla velmi spravedlivé. Přeci jenom děti od 15 let (jestli se jim teda ještě vůbec může říkat děti) už mají své názory, ať už na politiku, nebo na cokoliv jiného... Je to velmi dobrý nápad. A já jsem PRO!

111 Frýda Frýda | Web | 24. května 2009 v 12:35

Je fakt, že většina patnáctiletých už má o politice a o světě svůj vlastní názor, jsou rozumní ale...jsou mezi námi i tací, kteří by toho mohli dost zneužít, hlasy a reklama jsou prostě vše, co se volení týče. Já si nedokáži představit že bych šla za dva roky volit, politika mě nezajímá a nesleduji ji. Navíc v tomto věku by toho zneužili i rodiče, když můžou přispět svými hlasy "té nejlepší straně" :-D

112 já | 24. května 2009 v 14:26

lidišky promiňte ale nevím není žádná odpověď...

113 Banda Banda | 24. května 2009 v 18:17

Ačkoliv mne politika zajímá a znám mnoho mladých lidí, které to zajímá. Nemyslím si ovšem, že by bylo nejlepší nechat volit patnáctileté... Ovšem při té pežitosti si myslím, že už by bylo lepší nechat se ovlivnit rodiči, než nás nechat přehlasovat důchodci, kteří většinově volí socany...

114 Janovský Janovský | Web | 24. května 2009 v 18:49

Nemyslím si, že by bylo rozumné pustit bandu mládežníků volit...Věková hranice osmnáct let zcela vyhovuje.

115 e s c a p e • • e s c a p e • • | Web | 24. května 2009 v 20:51

je vidět že na blogu.cz sou převážně lidi s rozumem..předtsavte si jak by to vypadalokdyby volili patnáctiletý děcka, dyť ani mnozí dospěláci se nevyznaj v politice natož my..nedokážu si předtstavit k čemu by to vedlo kdybychom měli možnost volit, když si představim svý spolužáky jak dou k volbám je mi zle a tušim že by z toho měli strašnou zábavu a volili by klidně i někoho o kom si myslí že pro to není vhodný  :-|  :-(  :-)

116 e s c a p e • • e s c a p e • • | Web | 24. května 2009 v 20:52

[113]: souhlasim :-)

117 Kittanya Kittanya | Web | 24. května 2009 v 22:16

Jak tak koukám kolem sebe a nejen na blog.cz na ty 15letý a mladší.. Tak si myslím, že mají problém spíš sami se sebou natož aby mohli volit.  Nerozumí základním životním prioritám, neumějí si je zvolit, neznají podstatu. A ti že by měli volit? No to by dopadlo.. Možná jsem staromodní ve svých ceti letech, ale já mám někdy taky problém volit (mám spíš problém se udržet na uzdě, až zjistím ty podvody). Patnáctiletí volit nemůžou a je pro to vážný důvod.. Stačí se podívat na některé jejich projevy na blogu. Krutomluv by mohl vyprávět... A nejen on.
Prostě jsou to ještě děti, co se drží máminy sukně, ikdyž už kouří, souloží, hulí a podobně. Ale sami neumějí nic.
Jendoznačně: ne! :-(

118 Kittanya Kittanya | Web | 24. května 2009 v 22:26

[92]: S tím snižováním platů ZCELA souhlasím. Ani jedno z těch prasátek v žitě si nedovolí snížit plat ani o korunu, natož na průměrný plat. Ikdyž je průměrný plat a průměrný plat, že.
A absolutně nechápu, proč mají bývalí politici doživotní rentu, to ale vůbec nechápu a připadá mi to jako zbytečné vyhazování peněz daňových poplantíků. A další věci nechápu, jakože Topolánkova milenka a manželka mají státní auta k dispozici stejně jako výše zmíněný. Už přece ve vládě nejsou ne? A jedna z nich určitě nikd ynebyla ve vládě. Proč si lítal vládním vrtulníkem a ještě s tak pitomou výmluvou. Si myslí, že jsme naprostí imbecilové, nebo co?
Nedivím se, že naše země je zadlužená, když se takhle hospodaří a ještě jako republika lezeme věčně někomu do prdel. Ať už to jsou Rusov nebo Američani nebo kdokoliv jiný.
Nejsme srdce Evropy, ale její prdel, podle toho jak se naši zastupitelé chovají.

119 no-normal-boy no-normal-boy | Web | 25. května 2009 v 11:11

[118]: S tím musím pouze souhlasit :-) jenom každýho vytíráme prdel :-)

120 Lin.. Lin.. | 25. května 2009 v 11:32

Samozřejmě záleží, jak u koho, ale já bych spíš řekla, že ne. V takových 13 letech jsem byla skálopevně přesvědčená, že bych už mohla volit, politika mě v té době nějak zajímala. Teď je mi o 3 roky víc a zcela jasně vidím, že můj zájem o politiku byl způsoben tím, že se o  ní tenkrát u nás doma docela hodně mluvilo a že "můj politický názor" byl úplně stejný, jako ten rodičů. Teď už si naštěstí začínám uvědomivat, jak se věci mají, a začínám se z toho vlivu rodičů vymaňovat. A aby se mi to povedlo úplně, tak si ráda ty necelé 2 roky počkám. Myslím, že je to tak optimální věk  :-)

121 101% Cocotte 101% Cocotte | Web | 27. května 2009 v 22:49

Celkem mne mrzí, že tolik lidí politika nezajímá. Nechci makat na třináctý důchod pro důchodce, protože si pojebanej Paroubek zas něco vymyslel, ale tím, že na to mládež kašle, to tak dopadne. A nasraní budou za deset let právě dnešní mladí.

122 Zuza Granger Zuza Granger | Web | 28. května 2009 v 13:35

Já si myslím,že 15tiletí vůbec ještě nemají páru (hlavně puberťáci),co je pro ně dobré.Samozřejmě se najdou výjimky,ale já myslím,že by stejně volili ty,co volí ostatní...

123 S KOMUNISTY SE NEMLUVÍ S KOMUNISTY SE NEMLUVÍ | 31. května 2009 v 22:45

No, já bych to uvítala. Musíte si to vzít tak, že ti 15tiletí jít volit nemusí. Ať jdou ti, co mají pevný názor-ostatně není to jak za komunistů, kdy se zejména na vesnicích jít volit muselo. Můj praděda byl za své názory několikrát vězněn, tzv. nepohodlná osoba. A vy chcete, aby se to vrátilo? Levice je zlo, děti.

124 Xyz Xyz | 3. června 2009 v 5:53

Za komunistů se volit nemuselo ani na malé vesnci! Navíc nevolili se jen kmunisti, ale Sociální demokrace, Lidovci atd... tedy strany národní fronty. Jak může někdo komu je dnes 20-30 let pomlouvat komunisty? Nevíte o to bylo. Celý život jsem byl prot nim, ale to co vládne dnes to je ještě horší!

125 Xyz Xyz | 3. června 2009 v 5:58

V 15 má člověk jiné starosti a dobře vymytý mozek z výuky dějin které se nyní převrací víc než za komunistů. Komunismus nebrat, s tím souhlasím, ale demokracie u nás není, demokracie není přetvářka, korupce a lež, tedy to co vládne v tomto absurdistánu.

126 Xyz Xyz | 3. června 2009 v 6:02

[118]: Naprostý souhlas

127 Xyz Xyz | 3. června 2009 v 6:07

A ještě dodatek - jsem zaměstnanec a ještě podnikám, odvádím 2x sociálku a nevadí mi, že jde část na důchody a vy mláďata, uvědomte si, že jednou budete mít důchod taky, pokud Vám zase ti mladí na něj vydělají, pokud ne, tak budete mít hov.o! Mě víc vadí to, že přispívám na nemakečenka je jedno jaký barvy pleti, i když ta bílá mi nevadí.

128 Alpha007 Alpha007 | Web | 3. června 2009 v 16:12

Podle mě je to takhle nastaveno akorát, protože když si porovnám dva lidi, jednoho 15 a druhého 18ti letého, tak se názory můžou lišit tak, jako by to byl jiný člověk. Také je mi jasné, že hodně mladých lidí by z hecu volilo strany, o kterých nic neví. Takže od 18ti a mělo by to tak zůstat. Jediné změny bych chtěl v tom, že by byla možnost volit přímo vlastní zástupce stran, tzn. ne že když vyhraje strana, tak půjde na křeslo jejich hlavní, ale ten, kdo by měl nejvíce hlasů. To by se konečně někam hnulo.

129 Kaname Kaname | E-mail | Web | 4. června 2009 v 14:44

Myslím si, že v 15 nikdo o politice ještě moc neví, takže pro rozhodně nejsem. Popravdě, v 15 letech mě politika ani nezajímala a ani jsem o ní moc nevěděla a moji vrstevníci na tom byli podobně - a myslím, že nepotřebujeme hlasy, které by nám přitěžovaly. Tím se samozřejmě nechci nikoho dotknout - ale myslím, že 15 a 18 let je ohromný rozdíl ve zkušenostech s politikou a hlavně politiky a tím, jak to tady chodí, i když by se to tak nemuselo zdát. Myslím zkrátka, že v 15 letech z toho lidi ještě nemají rozum a je dobře, že hranice je nastavena na 18 letech, protože kdo ví, kdo by se do čela vlády jinak dostal...

130 Evangeline Evangeline | Web | 4. června 2009 v 16:46

Myslím že ne. Mě ještě není 15, ale velice se zajímám o politickou situaci jak naši, tak americkou, ruskou atd... Myslím že pustit k volbám lidi jako jsou Mladí voliči komunistické strany by bylo šílenství. Nechci samozřejmně urazit 15-ky, keří jsou slušní a rozumní...

131 Marki Marki | 4. června 2009 v 18:31

[16]: V pohodě, je mi 15 a myslim si něco podobnýho.. Dalo by se toho asi snadno zneužít..

132 ★•$€×Y*ßiTcH• ^^ ★•$€×Y*ßiTcH• ^^ | Web | 5. června 2009 v 11:28

Politika je pro mě úplně španělská vesnice, sotva si pamatuju ODS, Paroubka, Topolánka a další cvoky... Ale myslím, že by to bylo fajn, aby volili i nezletilí lidé. Ale samozřejmě by nejdříve o té politice museli vědět aspoň základy, která strana prospívá a která strana naopak škodí. Od 18 je to ale nejlepší. Neříkám, že by bylo špatné kdybychom mohli volit už od 15 - naopak, ale byl by v tom takový zmatek. Navíc patnáctiletí puboši o tom moc neví. Takhle je to dobré, hlavně nic neměnit. Změny se teďka dějou pořád, zatím stačilo  :-D Musíte uznat že dospěláci rozumí více politice.

133 Antík Antík | Web | 6. června 2009 v 21:03

KOukám že se tu nejvíc rotjel názor že 15ti letí o tom nic neví a těžko půjdou volit, jsou snadno oblbnutelní atd. Souhlasím, ale prosím nezapomínejte, že jsou i inteligentní teenage..... Já např (je mi míň než většině co tu píše) znám i menší strany a ne jednu. Podle mě vždycky teda stejně zvolej takový lidi.......... Jeden ''lepší'' než druhej. Většina stran, o kterých má cenu uvažovat nemá šanci už jen proto, že o ní valná většina lidí vůbec ani neví.......... Já se o to trochu zajímám, ale stejně...... Těžko říct. Máte pravdu v tom že dost lidí v tomhle věku o tom asi moc neví,ale neysou takoví všichni... Opravdu! :-(

134 goofy goofy | 7. června 2009 v 12:30

NE,15 letí jsou často ovlivněni svým okolím  ;-)  :-?  :-x

135 Kathleen Kathleen | Web | 7. června 2009 v 17:03

Myslím si, že mnoho patnáctiletých už má rozhled o situaci a určitě by bylo schpno rozumě volit, ale těch je dozajista nanejvýš 15 procent z celé populace jejich věku. Ostatní budou ovlivnění, nebudou to brát vážně, budou na volební lístky čmárat blbosti, aby na sebe upozornili a tak dále, a tak dále. Je to možná trošku nefér vůči těm, kteří by volit mohli, ale kde by vzal stát peníze )a vůbec by to nebylo celkově možné) na nějaké komise, které by soudili, zda ti náctiletí mohou volit? A kdo by měnil zákony do takhle nejisté podoby?

136 N!ka N!ka | Web | 7. června 2009 v 18:46

Myslim, že by ta možnost byt neměla, protože v 15ti má člověk úplně jiné zájmy, dyť některé ty děcka ani neví, na co vlastně mají tu občanku! :D Ať se radši starají o to, která nová PC hra je nejlepší a jaké boty na šteklu teď letí... A jestli je někdo v 15ti holt jiný a o politiku se zajímá, tak ať si vyplní volební lístek od rodičů a može jít spokojeně spat... :)

137 pavel pavel | Web | 7. června 2009 v 19:03

o tom jsem na blogu nedávno psal, nejsi jediný, kdo se tím zabývá, například v Rakousku je to dovoleno od 15.ti hlasovat
jedině tak by to mohlo přehlasovat ve volbách důchodce komunisty... Pochopitelně Paroubkovi by se to nelíbilo, ozvi se, ahoj

138 pavel pavel | Web | 7. června 2009 v 19:04

[136]: jsi hlupák, podceňuješ ty mladý

139 ne ne | 7. června 2009 v 19:08

[1]: neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee [:tired:]  [:tired:]  [:tired:]  [:tired:]  :-!  :-!  :-!  :-!  :-!  :-?  :-?  :-?  :-x  :-x  :-x  O_O  O_O  O_O  O_O

140 sticl sticl | Web | 7. června 2009 v 22:46

fakt mě udivuje že tenhle sajrajt se řeší už i na blogu :-!  :-)
víte kam  by měla celé politika jít:D
za pár měsíců mi bude osmnáct...ale volit teda rozhodně bych nešla..už jnom prto že tu je jedna vetší banda tupců než druhá  :-?
ale myslim že by bylo fajn,kdyb právo na názor měli i mladší...třeba by ty volby jednou vyšli rozumněji než když jdou k volbám starší osmnácti let ;-)

141 Ris007 Ris007 | E-mail | 8. června 2009 v 10:54

určitě by to bylo bez problémů v politice se vyzná 12ti leté děcko tak 15ti letí by to právo mělo je přece i v jejich zájmech mít ve vládě dobré politiky.

142 Nikolas Nikolas | E-mail | Web | 8. června 2009 v 16:34

Tak na téma voleb jsem už napsala i článek. Letos jsem byla poprvé volit a jsem za to ráda. Mám pocit, že teď můžu nadávat, když jsem se zúčastnila.
Pokud chcete, tak si ho přečtěte:
http://nickii.blog.cz/0906/obcane-kteri-jste-se-nedostavili-k-volbam-stydte-se

143 EvraFon EvraFon | 11. června 2009 v 20:07

Všichni sem píšete že nás ještě politika ještě nezajímá nebo tomu moc nerozumíme. (upozorňuji že je mi dvanáct)A před rokem jsem si to myslel taky.Vy si samozdřejmě řeknete že tomu nerozumím a to je možná pravda ale nemají právě děti a náctiletí takovou chuť všechno to změnit?Nevrtají hlavou ty nejdůležitější otázky o životě?Nemají spoustu nápadů?Já bych tu hranici vůbec neurčoval podle fyzického věku...

A rozhodně bych dost změnil parlament.Nemyslím konkrétní lidi ale celý systém.

144 EvraFon EvraFon | 11. června 2009 v 20:10

Úplně souhlasím s Andíkem.

145 EvraFon EvraFon | 11. června 2009 v 20:30

Myslím že by neměla být jedna vládnoucí nebo převažující strana.Mělo by být hodně malých stran.Mluvím teď o těch největších stranách (ODS,ČSSD).Rozhodně nechci podporovat nějakou stranu protože jí podporuje většina i když si to třeba neuvědomíme.Dospělí jsou v tomhle někdy dost hloupí a řeknou si že když budou hlasovat pro nějakou malou stranu nic to nezmění...

146 EvraFon EvraFon | 11. června 2009 v 20:32

Myslím že na věku opravdu nezáleží :-)

147 Haniška:o) Haniška:o) | Web | 11. června 2009 v 22:39

já myslim že jj mě sice politika vůbec nezajímá ale volit bych možná šla :-) a taky si myslim že na věku příliš nezáleží(souhlasim s EvraFon) :-P

148 Kristýnnn Kristýnnn | Web | 17. června 2009 v 12:45

Mohlo by to bejt povolený ... ae toho koho to nezajímá by nemusel  ;-)

149 terulienk@ terulienk@ | Web | 17. června 2009 v 15:19

Povolene to byt moze ale ze by som uz od zimy isla k volebnej urne? :D
Na to som prilis mimo

150 Angeline Angeline | 18. června 2009 v 14:17

Volby od 15ti let jsou nesmyslné, protože lidi této věkové skupiny toho o politice ví málo, mnohdy dokonce téměř nic... Na základní škole se problém politiky nebere (jestli ano, tak zřídka) a tato skupina by se nechala hodně ovlivňovat reklamami viz. "zařídíme vám dojíždění do školy autobusem zadarmo atd...". ;-) Osobně je mi 16 let a necítím se na to, že bych měla volit. Studuji OA a do světa politiky nás moc nezahrňují. Diskutovali jsme o tom i s profesorem hospodářského zeměpisu, když řekl, že nám do toho nebude zaplétat politiku, že je to věc individuální a dostali jsme se k tématu "Rakušané mohou volit od 16ti let". Většina třídy se přiznala, že o politiku se nezajímají a jejich volbu by ovlivnili rodiče, ale i politický program, který je mnohdy nesplnitelný, ale to mládež neví. [:tired:]

151 Vero(Nika) Vero(Nika) | 24. června 2009 v 15:43

Myslím si,že od 15 let by se mohlo volit.Jelikož jsou politiky plné zprávy,tak si myslím,že rodiče nejsou jediní,kteří se na TV koukají.Když už by tak mělo být,tak jen dobrovolně. ;-) Jinak,k tomu předchozímu komentáři:děti tomu jistě možná nerozumí,ale některé jsou více vzdělanější a mnohdy tomu i rozumí.A navíc,kam ta vláda dnes spěje???! :D  :-)  O_O

Komentáře jsou uzavřeny.


Aktuální články

Reklama