Jak je to s kopírováním se zdrojem?

3. listopadu 2008 v 13:30 | Krutomluv |  Tipy

Na konci září jsme v rubrice Blogeři radí psali o originalitě a o kopírování. V anketě na konci článku jste nejvíc hlasovali pro možnost, že kopírování se zdrojem je v pořádku. Jak je to doopravdy?


Milí blogeři a blogerky! Nedalo mi to a musel jsem zareagovat a uvést na pravou míru téma, které vás tak zaujalo. Abyste si se mnou nemuseli dopisovat na téma náprava vašeho blogu (jsem na vás krutý nerad), proto slyšte:

Autor má nad svým výtvorem neomezenou moc. Tak pravil zákon, který chrání stejně vás stejně jako jakousi Rowlingovou (říkali mi, že mám použít tohle jméno). Autor si může určit jakákoliv pravidla pro jeho další šíření. Kopírování s uvedením zdroje proto je v pořádku za důležité podmínky - a sice že s tím původní autor souhlasí.

Pokud má na svých stránkách uvedeno, že kopírovat lze se zdrojem nebo za nějakých dalších podmínek, respektujte je a kopírujte od něj v rámci pravidel, která nastavil. Pokud jste něco takového na jeho stránkách nenašli, ozvěte se mu třeba do komentáře a požádejte ho o svolení.

Máte-li u sebe na blogu zkopírované texty, předpokládám, že tohle máte nějak ošetřeno. Pokud ne, tak se nedivte, když se vám na blogu objeví hlášení o porušování podmínek. Obrana "dělají to všichni, proč ne já," na mě nezabírá. Ty to nedělej už jen proto, že jsi četl/a tenhle článek.

A ještě jedna rada. Původního autora za určitých podmínek nemusíte žádat o souhlas anebo hledat jak si to předem stanovil. Platí to v případě, že ho citujete. Citovat znamená použít část jeho díla (ale jen část, nesmí to být "podstatná" část, ani třeba polovina), a uvést zdroj i s odkazem.

Když to takhle budeme dělat všichni, Blog.cz bude zase o něco hezčím místem plným skvělého originálního čtení. Všechny nejasnosti rád objasním na svém blogu nebo na krutomluv@jyxo.com.

Krutomluv
 

31 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

Zobrazit vše (158)
Zobrazit starší komentáře

101 Dýmoš Dýmoš | E-mail | Web | 7. listopadu 2008 v 20:09

já moc nekopčim. a když už tak se nikoho neptám, přece kdyby někdo nechtěl aby lidi kopčili tak si dá zákaz  kopírování

102 Nikisanda Nikisanda | Web | 7. listopadu 2008 v 20:27

jjá taky moc nekopčím ale kdyby jo tak se zdrojem a zeptám se

103 Gamepage, Gamepage, | Web | 7. listopadu 2008 v 21:46

já nekopčím protože v nápověděto ještě máte napsaný xD

104 T(h)om T(h)om | Web | 7. listopadu 2008 v 21:49

Je moc hezké jak tady všichni řešíte zdroje, přitom je celkem fuk jestli ho uvedete nebo ne. Dobře, možná je to trochu polehčující okolnost. Přesto tím projevujete svoji neschopnost vytvořit něco vlastního. Blog je o autorovi. O tom co si myslí, o tom co ho zajímá a podobně. Ne o tom co našel a zkopíroval někde jinde. Pokud budu chtít upozornit na cizí článek tak na něj raději uveřejním link. Zastávám názor, že blogger by měl být zkrátka i autorem toho co vystaví na svých stránkách. Pokud vytvoří kopii dvacáté kopie článku (jak je "dobrým" zvykem např. u jakýchsi Tokio Hotel) tak to nemá žádnou hodnotu. Navíc to naštve čtenáře hledajícího něco nového o tématu a místo toho narazí sice hned na několik blogů, ale s identickým obsahem.

105 ╠ MiSs.ZanessQa ╣ ╠ MiSs.ZanessQa ╣ | E-mail | Web | 8. listopadu 2008 v 8:58

Thááák jako podle mně by tyto prawidla bejt neměla,sice je prawda,že takhle lidé kopčí všechno,ale čekat na svolení toho autora,copak nestačí zdoj?

Já wim,Člověk A napíše svůj dlouhý článek,člověk B si ho během pár sekund zkopíruje na svůj blog,uvede zdroj autora,ale člověk C ten článek zkopíruje od toho člověka B a tím pádem uvede jnm jeho zdroj!Správně by se měl uvést zdroj pravého autora,páč ten člověk B si s tím nedal vůbec žádnou práci,jnmže kdo ten pravý autor je?To už asi nikdy nezistíme!

Ale jako krádež článklů bych to nenazvala,vždyť ten blog bude upe prázdný,ani ty obrázky nebudeme moct na ten blog dát!

106 Ančov!čk@ :) Ančov!čk@ :) | Web | 8. listopadu 2008 v 9:04

já newííím! kopíruji vždy se zdrojem! to je jasan! ale spoustu toho jsem si našla na cizích stránkách, které třeba ani nikdo nezná! a to by se potom ode mě mělo kopčit se zdrojem, nn?? je to správné kopírovat se zdrojem! :)

107 KaťulQa KaťulQa | Web | 8. listopadu 2008 v 11:09

Mno, já kopíruju vždy se zdrojem..ale od člověka, na kterym blogu to bylo, né od člověka X..:D

108 Madison Madison | E-mail | Web | 8. listopadu 2008 v 11:23

Vynikající článek, aspoň někdo jim to vysvětlil. Slovo citace to ještě vylepšila. Ano, velký souhlas! Bude to tady poté hezčí. :))

109 Nikolena Nikolena | 8. listopadu 2008 v 11:27

Koukám, že to tady ještě hodně děcek nepochopilo... Pište vlastní články, přidávejte vlastní fotky, je snad na tom něco tak složitýho? :-/

╠ MiSs.ZanessQa ╣: Ty seš úplně mimo...

110 Madison Madison | E-mail | Web | 8. listopadu 2008 v 11:28

Také by jsem chtěla ještě dodat, že dost i záleží, kdo co kopíruje. Patrný rozdíl by mohl být u textu písničky, které slova zná spousta lidí a jiné zas nad dílem (povídkou, básničkou, esejí) autora, který na to vynaložil jisté usilí.

PS: Pokud někdo čte knížky, určitě se střetl s tím, že je zakázáno kopírovat text nebo části textů s výjimkou citace. xD

111 Madison Madison | E-mail | Web | 8. listopadu 2008 v 11:29

Další dodatek:

Ten co nezná ten partný rozdíl, neměl by raději kopírovat vůbec nic, protože by mohl být zažalován! xP

112 ŠáRiK :) ŠáRiK :) | Web | 8. listopadu 2008 v 12:12

Děkuji za tento článek. Už i já sama  jsem pár článků na toto téma napsala. Jenže můj blog není tak rozsáhlí mezi lidmi, tak doufám, že si to konečně alespoň nědo připustil k srdci. :-)

113 *mRs.dArUsHkA* *mRs.dArUsHkA* | Web | 8. listopadu 2008 v 12:49

když kopíruju,tk se zdrojem to je jasný =c)

114 nikshka nikshka | Web | 8. listopadu 2008 v 13:52

Já také kopíruji,ale jenom se zdrojem, beze zdroje bych asi ani nekopírovala..

115 Tereza Hofmanová Tereza Hofmanová | E-mail | Web | 8. listopadu 2008 v 14:39

Autor si může určit jakákoliv pravidla pro jeho další šíření. Kopírování s uvedením zdroje proto je v pořádku za důležité podmínky - a sice že s tím původní autor souhlasí. Dobrý den jmenuji se Tereza Hofmanová a věnuji se fotografování. Na stránkách www.ranckocanda.blog.cz jsou mé fotografie (já jsem jejich autor) které jsem nikomu nedovolila použít, takže prosím  o upozornění člověka který má tento blog (ranckocanda.blog.cz) aby je smazal nebo mu smažte zrovna stránky. Je mi jedno jak to budete řešit ale nikomu jsem nic nedovolila. děkuji předem za odpověď a vyřešení této autorské věci.

116 T(h)om T(h)om | Web | 8. listopadu 2008 v 15:41

Ohledně textů jsem svůj názor vyjádřil celkem dost jasně o pár řádků výše (ještě podrobněji na blogu), ale u obrázků se musím přiznat že občas taky na netu vyhledám co potřebuji. Pokud píšu článek např. o Willu Smithovi tak kvůli fotce přece nepoletím do L.A. stejně jako v dalších podobných případech. Mimo tyhle vyjímky ovšem používám výhradně svoje fotky a obrázky. Doprovodný text by si měl vždy bloger psát sám a nekopírovat odjinud. Nic nového tím totiž nepřináší a "jeho" zkopírovaný článek tak nemá absolutně žádný smysl.

117 ♫ anýssek ♫ anýssek | Web | 8. listopadu 2008 v 15:53

[107] T(h)om.. tak tak, jestliže bloger jen kopíruje a stává se tak jen jedním z několika tisíc, co "kopčí o sto šest" - jen dokazuje, že na nic víc nemá a že neumí vytvořit nic vlastního, co by stálo za to! A to už pak na zdroji opravdu nezáleží

tohle si vemte k srdci i vy, co pod tenhle komentář budete dál psát jen to, že "Já také kopíruji,ale jenom se zdrojem.." /viz [117] nikshka/, a nebo "[101] Mishulka - já kopíruju věčinou jenom z blogů který neznám a samozřejmě se zdrojem"

↑ ↑ ↑ ↑ ↑ ↑ ↑ ↑ ↑ ↑ ↑ ↑ ↑ ↑ ↑ ↑ ↑ ↑ ↑ ↑ ↑ ↑  ↑  ↑  ↑  ↑  ↑  ↑

118 ERČA ERČA | 8. listopadu 2008 v 16:18

KOPÍRUJU BEZ ZDROJE

119 o.c.-girl o.c.-girl | Web | 8. listopadu 2008 v 16:42

No já jag co, větčinou ne protože články tvořim...Já nvm no...Ae tohle je dobrej článek:))

ps: moc nechápu to s těma textama s porušováním podmínek...

120 Toccara Jackson Toccara Jackson | Web | 8. listopadu 2008 v 18:49

Nesnáším, když někdo maří práci někoho pracovitého.

Momentálně mluvím o sobě...Víte, já udělala jeden dobrý článek, hledala jsem novinky pěkne dlouho, přeložila jsem si to z angličtiny.

Za den ten stejný článek, dokonce slovo od slova stejný, jak mám já, uviděla jsem na jednom blogu (maxim.blog.cz)

ten admin mě pekelně s prominutím nasral.

Slušně jsem mu napsala komentáře, že si přeji aby smazal ten článek. Bo dal zdroj a smazal tu hnusně urážející větu na konci toho článku, která urazí každou fanynku.

Odpovědi a žádných činú jsem se nedočkala.

Dneska jsem se už doopravdy naštvala a nahlásila jsem to blog(u).cz, tá to ted prověřuje

121 pull pull | Web | 8. listopadu 2008 v 22:13

ja som uplne rada , ze je tato stranka plna rad a napadow ako sa da lepsie fungovat na blog.cz . Fakt je to super !!!

122 T(h)om T(h)om | Web | 8. listopadu 2008 v 22:39

pull: Tak nevím jestli si pleteš článek nebo nepochopila text. Každopádně kopírování není cestou právě k lepšímu blogu a jak se zdá, většina lidí se na tom shodne. Obecně vzato, lze to považovat za jednu z nejlepších rad jakou ti v tomto směru kdo může dát. Držím palce ať ti přinese užitek :)

123 Adissek Adissek | Web | 9. listopadu 2008 v 12:50

Tak to já teda kopíruju někdy se zdrojem a někdy bez,ale spíš se zdrojem...:-)

124 sjuuz666 sjuuz666 | Web | 9. listopadu 2008 v 13:13

ahoj.. chcem sa opytat, ak mam na blogu skopirovany nejaky clanok z ineho blogu (ale kopirovala som ho pred niekolkymi mesiacmi) a neuviedla som vtedy zdroj a teraz neviem z ktoreho blogu som to skopirovala, tak ako sa ubranim tomu odkazu, ze som porusila pravidla blogu? ved uz teraz nemôzem prehladavat vsetky blogy a zistovat z akeho blogu vlastne ten clanok mam..

125 Lada Lada | E-mail | 9. listopadu 2008 v 13:51

naprosto souhlasím...sama mám docela problém uchránit své texty před kopíráky...

126 smudla smudla | 9. listopadu 2008 v 14:48

zdarec !!! Nemůžete mi někdo poradit kam mám adminovi napsat o kopírování ??? pls moc by mě to pomohlo dííky

127 výtlems.kissa výtlems.kissa | Web | 9. listopadu 2008 v 15:41

Dobře, že jsi to napsal, trochu mi to vrtalo hlavou :)

128 Aailyyn Aailyyn | Web | 9. listopadu 2008 v 16:51

asi se počítá s tím, že když chcete ukázat světu, že zrovna tahle kapela je vaše milovaná, že se neseberete a nepojedete si je osobně vyfotit. kvůli jednomu obrázku, kterým si doplníte článek vám asi nikdo hlavu zrovna neutrhne. taky bych za bůhvíjaké zlo nepokládala to, že si z pár obrázků splácáte design, tohle je spíš asi myšlené na ty slečny, co si bezhlavě vkládají na blogísky tuny obrázků z deviantartu, videa z youtube, kradou někomu celé povídky, články etc... to pak není blog, ale něco, co s prominutím akorát zasírá internet zbytečným balastem

129 Karoleenka Karoleenka | Web | 9. listopadu 2008 v 20:24

Teorie je to moc pěkná. Jak to hodláte uvést do praxe?

Ještě je jedna zajímavá kategorie těch, co kopírují- ti, co tvrdí, že daný článek napsali sami. Už x-krát se mi stalo, že ode mě někdo zkopíroval článek/povídku/překlad textu písničky atd. a pak mi sebejistě tvrdil, že článek napsal sám. Jaké máte řešení pro tohle? A je vůbec tady někdo tak naivní, aby věřil tomu, že tihle lidi se budou řídit výše zmíněnými pravidly?

Je smutné, do jakých rozměrů dokáže lidská drzost narůst a věci jako blog ji ještě podporují.

130 dAeGOn dAeGOn | Web | 9. listopadu 2008 v 20:28

Teď se mi stalo, že jsem si sehnala obrázky a podepsala si, a jedna blogerka si ty obrázky stáhla, umazala si moji poznavaci znacku a vydavala to za svoje, ze to nasla na netu... :D

No ja jsem radila jak cerna ruka.. :D :D

Takovou scenu jsem ji ztropila, ze se mi chudak omlouvala jeste Hodinu potom.. Ale pochop te to... Nenaštvalo by vás to?

131 Krutomluv, redaktor Blog.cz Krutomluv, redaktor Blog.cz | 9. listopadu 2008 v 23:00

smudla: nahlásit můžeš na http://blog.cz/report/

Karoleenka: Na našem blogovacím serveru nejde antedatovat články. Kdo skutečně tvořil a kdo zkopíroval je tak otázkou porovnání dat vložení článků.

132 yamashi yamashi | Web | 10. listopadu 2008 v 14:20

a co když si obrásky stahuju s googlu to taky neni můj výtvor... a obvikle se na blog na kterym to bylo ani nekouknu nebo si něco stáhnu a třeba až za rok to dám na blog jak si mám jako pamatovat z jakýho webu to bylo? O.o

133 Nablinka x) Nablinka x) | Web | 10. listopadu 2008 v 17:06

ja kopčím hodne casto.a uvadim zdroj.ale jsou to jen obrázky které stvořili jiní lidé.

134 Denisa Denisa | Web | 11. listopadu 2008 v 13:06

A proč kopírovat ? Vždyť to nemá smysl.

135 Irmik Irmik | Web | 11. listopadu 2008 v 17:28

pěkně řečeno!!!!!!já kopírování nesnáším a velkou většinu článků mám vlastních, a ty které ne, tak jsem žádala o svolení ke kopirovani na svůj blog s uvedením zdroje, bez povolení autora by mě to ani nenapadlo, je to neslušné a vůbec se to nehodí, je to nefér vůči autorovi a samotnou by mě hryzalo svědomí! sama to nemám ráda, tak to přeci, nebudu dělat druhým!

136 Christinte Christinte | Web | 11. listopadu 2008 v 20:41

A co když stáhnu obrázky z nějakýho blogu a pak v img.enter.eu bo jak to je a vložim do blogu, v tomto případě mám taky dávat odkaz na blog??? n

137 Lištička Lištička | Web | 12. listopadu 2008 v 18:58

S kopírováním se zdrojem za souhlasu autora plně souhlasím. Přijde mi nefér, když se někdo babrá s článkem, věnuje tomu svůj volný čas. A pak přijde nějaký dobrák, všechno si vesele zkopíruje a mnohdy ho ani nenapadne uvést, že není autorem.

To je vůči majiteli článku skutečně trestuhodné.

138 sara sara | 13. listopadu 2008 v 10:12

Mám blog o grafice a upřímě mě dost štve když si někdo skopíruje moje výtvory. Když uvede na mne zdroj , tak bych to i brala. Ale když to vydává za své , a když se ozvu ještě mě nadává do debilů . Ke všemu mě ignoruje a výtvory tam má dál. Tak to s prominutím nas**e. Pak buďte originální , když to pak stejně každej druhej skopíruje. Nechápu co z toho ty děcka máj , jestli chtěj uznání nebo nevím. Ale uznání za cizí práci je uznání nehodnotné. Papík

139 Sajminka Sajminka | Web | 13. listopadu 2008 v 13:39

take jsme nad tim moc neuvazovala kdyz tam neni napsyny zdroj tak kopiruji bez nej!

140 AxieS & Badies AxieS & Badies | Web | 13. listopadu 2008 v 14:27

No...xD Já teda kopčím..xD Ale někdy (sem tam) dám i zdroj!xD

141 Atisa Atisa | Web | 13. listopadu 2008 v 16:06

[143] Sajminka - tak to asi moc nepřemýšlíš, protože když tam není napsaný zdroj, tak to může znamenat, že autor článek vytvořil sám a odnikud ho nezkopíroval!

142 Termoj Termoj | Web | 13. listopadu 2008 v 16:13

Tak tak jak uz tu nekdo rekl (necetl sem vsechny komentare) vim ze je tu moznost toho nahlaseni tobe nebo tak nejak ale nikdy nikdo ani sebelepsi blogger neodhali 100% ukradenych kopii a tim padem se muze stat ze vas clanek nekde putuje bez nakeho vaseho souhlasu vedomi nebo i zdroje. Hodlate nejak osetrit kopirovani lepe nebo to proste bude "Najdi si ty keywords na googlu a pak mi posli odkazy" ?

143 Kikki Kikki | Web | 15. listopadu 2008 v 14:02

když dám na blog písničku z youtube,už zdroj psát nemusím ne?Na každém videu je totiž přímo logo youtube,tak je to snad každýmu jasný nebo ne?

144 Karoleenka Karoleenka | Web | 15. listopadu 2008 v 15:26

[135] Krutomluv: Ano. Ale jsou lidi, kterým ukážete, že váš článek (na písmeno stejný jako ten 'jejich', i se stejnými překlepy) byl zveřejněn dřív, a je jim to jedno. S tím nikdo nic neudělá.

Jak už někdo nade mnou napsal- celá ta myšlenka o kopírování je opravdu hezká, ale absolutně nereálná.

145 Lenny Lenny | Web | 15. listopadu 2008 v 19:56

[144] AxieS & Badies, Web, 13.11.2008 14:27

No...xD Já teda kopčím..xD Ale někdy (sem tam) dám i zdroj!xD

___________

Jak vidím nemáš moc inteligence...njn..umělá návštěvnost....Jestli to nevíš..!kopčení je TRESTNÉ!!!!Každej první te může udat!!!A když to ani nevíš...nezakládej si blog!

146 Your↓Sosatko=D Your↓Sosatko=D | Web | 16. listopadu 2008 v 13:10

Ja..Kopiruju..davam zdroj...A myslim ze je to vyhodny pro toho od koho to skopcime...jelikoz...kdyz ma nekdo velikou nastevnost....tak on/a/i

si tim vylepsi navstevnost !!!

147 Carollin Calico ♥ *I'm PrincesS in PINK* Carollin Calico ♥ *I'm PrincesS in PINK* | Web | 16. listopadu 2008 v 17:47

nechápu proč si někdo zakládá blog když pak stejně kopíruje všechno co najde. Je to vážně trapný. Vždycky když zjistím že mi někdo zkopíroval článek tak mě to totálně vytočí!!!

148 brown lady ||-nikol€nk@ brown lady ||-nikol€nk@ | Web | 17. listopadu 2008 v 8:17

Já teda ětšinouse zdrojem kopíruji ale popradě se lidi moc neptám :)

ale jestliže ten autor má někde napsáno že nechce aby se kopíroalo,tak tose snažím vždy dodržet :)

149 Christinte Christinte | Web | 18. listopadu 2008 v 23:22

A co když stáhnu obrázky z nějakýho blogu a pak v img.enter.eu bo jak to je a vložim do blogu, v tomto případě mám taky dávat odkaz na blog???

150 nikinka8919 nikinka8919 | E-mail | Web | 20. listopadu 2008 v 17:19

NOO...ja si myslim ze treba uvádzat zdroj...aj ja sa ho snazim uvadzat... XDDD

151 Lenny Lenny | Web | 20. listopadu 2008 v 19:10

[150] Your↓Sosatko=D, Web, 16.11.2008 13:10

Ja..Kopiruju..davam zdroj...A myslim ze je to vyhodny pro toho od koho to skopcime...jelikoz...kdyz ma nekdo velikou nastevnost....tak on/a/i

si tim vylepsi navstevnost !!!

__________________________________

Zdroj se dává,když se toho majitele zeptáš,že si ten článek můžeš dát na blog!Pokud se majitele článku nezeptáš,nekopíruj!!!Ale pokud zkopčíš obrázky,z blogu který je taky zkopčil,nejsi o nic lepší!!!

152 pejskokocka pejskokocka | Web | 22. listopadu 2008 v 18:46

skoro všichni ted kopírují obrázky vloček

tak abych jsem se neopičila jsem si tu vločku nakreslila protože na co ten blog potom je když je tam všechno stejný z jinačích blogu!

153 Ann Ann | Web | 24. listopadu 2008 v 23:28

Články píšu výhradně svoje a u obrázků bych zdroj uvedla, jenže je už mám sto let uložený v počítači a ten zdroj prostě už nevím. Ale ráda píšu povídky a mám založený blog speciálně na ně a myslím, že kdyby někdo zkopíroval to, tak bych se nasrala opravdu parádně. A ten někdo, kdo by to udělal, tak by měl velký problém.

154 Stim Stim | Web | 6. prosince 2008 v 21:31

Já nekopčím. Když mě nějaký článek zaujme, přečtu si ho, a pak vlastními slovy přepíšu na blog... ;) A jsem bez problému

155 m m | Web | 7. prosince 2008 v 19:38

kopírovat je blbí

156 Simsinka Simsinka | Web | 8. prosince 2008 v 16:46

já nekopíruju :D na blogu skoro nic nemám :D

157 Shino Shino | Web | 10. prosince 2008 v 19:04

to je kravina ja normal kopiruju

158 Karol Karol | E-mail | Web | 18. prosince 2008 v 20:12

Články nekopčím, ale jak to mám dělat s obrázky? Většinou je hledam na googlu co nejrychej,takže na stránku nekouknu a nevim odkud to je... Ale zatím se mi myslím nic zkopírovat od nekoho kdo to vyrobil nepodarilo =D

Komentáře jsou uzavřeny.


Aktuální články

Reklama